"Dokončna potrditev evropskega parlamenta je velik dosežek, s katerim smo korak bližje k boljšim tovornjakom na naših cestah. To bo vodilo k manjšim izpustom in manj žrtvam na cestah ter nižjim stroškom goriva za prevoznike," je uspešno glasovanje za novo direktivo pospremila komisarka za transport Violeta Bulc.
Nova direktiva, ki se sicer po mizah v Bruslju valja že dlje časa, bo po formalni potrditvi evropskega sveta in vnosu novih pravil v zakonodaje članic nadomestila skoraj dvajset let stare predpise, kakšen da mora biti tovornjak.
Bistvene novosti:
Od opek do aerodinamičnih tovornjakov. Nova pravila dovoljujejo precej bolj aerodinamične oblike tovornjakov in prikolic. Če so bili doslej proizvajalci omejeni z obliko zaradi skupne dolžine vozila, nova pravila odslej ob enakih merah, ki so na voljo za tovor, dovoljujejo tudi daljše tovornjake, če gre to v prid aerodinamiki. Odslej bodo tako kabine po pričakovanjih precej bolj zašiljene, kar že nakazujejo nekateri koncepti proizvajalcev. Pričakovati je, da se bodo serijski tovornjaki z "nosovi" na trgu pojavili po letu 2020, že 2018 pa se bodo pričela uporabljati posebna zakrilca na zadkih prikolic, ki glede na izkušnje iz ZDA pomagajo kar za nekaj odstotkov znižati porabo zaradi ugodnejše aerodinamike.
Možnost novih pogonov. Zaradi največje skupne mase so bili proizvajalci doslej zelo rezervirani do novih vrst pogonov, v prvi vrsti hibridov in povsem električnih tovornjakov, ki za delovanje potrebujejo tudi težke baterijske sklope. Odslej pravila omogočajo višjo skupno maso praznega tovornjaka, če uporablja naravi prijaznejše vrste pogona.
Boljši nadzor nad kršitvami. Tovornjaki bodo morali imeti posebne senzorje za nadzor obremenitve, ki bodo povezani z novo generacijo digitalnih tahografov. S tem naj bi preprečevali pogosto prakso preobloženih tovornjakov, ki naj bi letno povzročili za skoraj milijardo evrov škode na infrastrukturi.
Prednosti novih tovornjakov:
Ekološkost. 96 odstotkov tekočih goriv EU porabi za transport. Predvsem tovornjaki za dolge proge pa bodo s pomočjo novih pravil lahko do deset odstotkov varčnejši. Manj porabljenega goriva bi prevozniku za en tovornjak, ki letno naredi 100.000 kilometrov, pomenilo okoli 5.000 evrov prihranka.
Varnost. Tudi ostali udeleženci v prometu bodo na boljšem, saj bo nova oblika tovornjakov prinesla več varnosti, iz zaokroženih kabin bodo imeli vozniki boljši pregled, zato bodo danes tipične nesreče s pešci, kolesarji in avtomobili v urbanih okoljih redkejše.
Konkurenčnost. Izdelava novih tovornjakov in tehnologij obljublja nova delovna mesta v EU, hkrati se odpravlja neusklajenost glede 45-čeveljskih kontejnerjev, ki so v široki uporabi drugod po svetu v ladijskem in železniškem prevozu. To bo omogočalo boljšo vključitev evropskih tovornjakov v logistično mrežo.
Kako bodo lastniki tovornjakov in vozniki sprejeli nova pravila? "Najbolj jih bo gotovo zanimala boljša učinkovitost novih vozil, še precej bolj kot izboljšana varnost," napoveduje Boštjan Paušer, odgovorni urednik revije Kamion in Bus. "Tipični prevoznik namreč v današnjih zaostrenih razmerah gleda predvsem skozi denarnico, zato bo napovedani prihranek zanje gotovo dobrodošel."