So legende in je hrošč. Prve modele so skonstruirali v tridesetih letih prejšnjega stoletja, zadnji hrošč pa je s tovarniškega traku pripeljal leta 2003 v Mehiki. Življenjska doba sodobnega človeka.
Kaj je pravzaprav zaslužno za nedosegljiv uspeh bube, hrošča, poncha, bimbe … kot so ta avtomobil
imenovali v različnih delih sveta? Posebej, ker napovedi niso bile obetavne. Čudaški videz, šibek
motor, precej hrupa … vse to je ''odlikovalo'' tega posebneža, ki pa je bil še vedno udobnejši in
močnejši od večine primerljivih evropskih malčkov. Bil je razglašen za četrti najvplivnejši avto
vseh časov (za Fordom T, minijem in žabo).
Hitler je hotel ljudski avto
|
Hitler je želel ''Volkswagen'', pravi ljudski avto, v katerem bi se lahko peljala dva odrasla in trije otroci s hitrostjo 100 km/h. Državljanom tretjega rajha pa bi moral biti na voljo za 990 mark |
Hitler boter hrošča
Po začetnih finančnih in organizacijskih težavah je Porsche za podporo pisal kar nacistični vladi in kmalu prejel odgovor od velikega führerja osebno. Ferdinandu Porscheju je predložil idejo za ''Volkswagen'', pravi ljudski avto, v katerem bi se lahko peljala dva odrasla in trije otroci s hitrostjo 100 km/h. Državljanom tretjega rajha bi moral biti na voljo za 990 mark, toliko, kot je v tistem času stalo motorno kolo (povprečen dohodek je bil 32 mark na teden), za oblikovanje pa je bil odgovoren Erwin Komenda, Porschejev glavni oblikovalec. Prvi prototip je bil nared leta 1935, vendar še brez značilnih pragov.
|
Hrošč je bil projektiran karseda preprosto, zato da bi šlo čim manj stvari narobe. Zračno hlajenje, 985 kubikov in 25 konjskih moči … motor se je izkazal za posebej učinkovitega v akcijah nemškega afriškega korpusa v puščavski vročini.
V vojnih letih je bilo izdelanih le prgišče "civilnih" hroščev za pripadnike nacistične elite. Zaradi bombnih napadov so vso proizvodnjo leta 1945 ustavili, glavno opremo pa prenesli v podzemne bunkerje, da bi lahko spet začeli z delom po končanih sovražnostih.
Na videz hrošča je precej vplival design nekaterih Tatrinih avtomobilov, ki jih je oblikoval Hans Ledwinka. Še posebej to velja za T97, pa tudi Tatra V570, prototip majhnega avtomobila, spominja na poznejše hroščeve linije. Hitler je Tatro celo označil ''za vrsto avta, ki bi ga rad videl na svojih avtocestah''. Tudi sam Ferdinand Porsche je priznal, da so pri oblikovanju hrošča ''malce pogledali čez ramena Ledwinke''. Tatra je sprožila tožbo, ki pa je postala brezpredmentna, ko je Nemčija okupirala Češkoslovaško. Obenem je bila Tatra prisiljena ustaviti proizvodnjo modela T97. ''Pogled čez ramo'' je spet postal aktualen po drugi svetovni vojni in Volkswagen je leta 1961 Tatri moral plačati tri milijone nemških mark. Posledica je bila, da VW ni imel denarja za razvoj novih modelov, zato so hrošči še dolgo prihajali iz tovarne.
''Povsem neprivlačen za povprečnega kupca''
Zavezniki so skušali povojni Nemčiji onemogočiti, da bi spet postala grožnja svetovnemu miru, zato so omejili razmah industrije, posledica tega pa je bila, da je bila tudi proizvodnja avtomobilov zmanjšana na deset odstotkov tiste iz leta 1936. VW se je najprej znašel v rokah Američanov, nato pa Angležev, ki so nameravali proizvodnjo preseliti na Otok, a k sreči nobeno angleško podjetje ni pokazalo zanimanja za ''avto, ki ne ustreza osnovnim tehničnim zahtevam in je povsem neprivlačen za povprečnega kupca … serijska proizvodnja pa bi bila popolna finančna polomija''. Tovarna je to obdobje vseeno preživela z izdelavo avtomobilov za britansko vojsko. Zavezniška strategija se je sicer kmalu omilila, a je bila težka industrija prepovedana do leta 1951.
Kakšen je bil hroščev let proti zvezdam pa si kmalu preberite v drugem delu članka.