Avto > Mehanik leta
150 ogledov

Do tišine na cestah je še zelo daleč

Električni avtomobil Volkswagen
Izjemno pomembna vloga, ki jo bodo imeli v bližnji prihodnosti električni avtomobili je sedaj že povsem neizogibno dejstvo. A pred pozabo motorja z notranjim zgorevanjem vseeno stoji še kar nekaj neodgovorjenih vprašanj.

Klasična vprašanja o dosegu z enim polnjenjem, polnilni infrastrukturi, hitrosti polnjenja baterij in še vedno razmeroma visoki ceni z napredkom počasi postajajo nepomembna, a so to težave, ki doletijo posameznega uporabnika. Pred uspešno množično proizvodnjo tovrstnih vozil pa stoji še kar nekaj večjih in težje premagljivih zaprek.

Zaloga redkih kovin

Že samo ime pove, da so nekatere surovine, ki jih potrebujejo za izdelavo električnih avtomobilov, redke. Trenutno najbolj ključen je litij, ki ga je sicer po svetu še veliko, a daleč od neomejenih količin. Vse večja potreba po njem pomeni, da na trgu dosega višje cene.
Bolj kot za litij, je vprašljiva količina redkih kovin kot so disprozij, lantan, neodim in prazeodim. Ti so za izdelavo električnih avtomobilov večinoma ključni, a jih je izjemno malo. Pa ne le to, ampak jih izpod zemeljskega površja pridobivajo v nečloveških razmerah in z velikim negativnim učinkom na okolje.

Reciklaža baterij je ogromen zalogaj

Električni avtomobil | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG
Danes se zdi ravnanje z iztrošenimi baterijami še neskončno oddaljen problem, ki nas bo doletel čez deset, dvajset, prav gotovo pa čez kakih trideset let. Če se v naslednjem desetletju zares zgodi veliki preobrat in električna vozila v milijonih zapeljejo na svetovne ceste, bo treba poskrbeti tudi za odslužene baterije. Trenutno je na svetu zelo malo podjetij, ki se ukvarjajo z reciklažo litij-ionskih baterij, saj se to preprosto povedano ne izplača. Količina redkih kovin v njih je zanemarljiva, zato je ponovna uporaba ekonomsko nesmiselna. Z večjim povpraševanjem, višjo ceno redkih kovin in vse manjšo količino le teh v naravi, pa bo prav gotovo poslovno zanimiva postala tudi reciklaža.

Visoki stroški dobave

Surovine za izdelavo električnih avtomobilov (predvsem njihovih baterij) prihajajo z najrazličnejših, odročnih koncev sveta, kar se ne ujema s filozofijo lokalne dobave. Z namenom zniževanja stroškov večina avtomobilskih proizvajalcev namreč išče dobavitelje v bližini kraja, kjer stojijo tovarne. S tem pa ne znižujejo le stroškov, ampak tudi zagotovijo pravočasno dobavo delov.

Teslina tovarna baterij | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Čiste energije še zdaleč ni dovolj

Res je, da električni avtomobili med vožnjo v zrak ne izpustijo čisto nič škodljivih snovi (razen mikrodelcev, ki jih za seboj puščajo pnevmatike ter zavore), a to še ne pomeni, da je energija, ki jo med tem porabijo prišla iz čistega vira. Globalno se ogromno električne energije pridobiva na izjemno umazane načine. Dokler ne bo proizvedene dovolj elektrike iz obnovljivih virov, bodo električni avtomobili poskrbeli le za zmanjšanje onesnaženja v urbanih središčih, medtem ko bo gledano v celoti stanje ostalo popolnoma enaka kot sicer.

Adijo, stare navade in razvade

Popularizacija električnih avtomobilov bo zahtevala precejšnjo prilagoditev življenjskega sloga. Marsikatero popravilo pri lokalnem mehaniku bo zaradi visokonapetostnih pogonskih sistemov neizvedljivo, zato se bo treba obrniti na usposobljene strokovnjake, ki bodo lahko za storitve mastno zaračunavali.

Za marsikoga bo težko sprejeti tudi dejstvo, da bo odkrivanje odročnih krajev z električnim avtomobilom praktično nemogoče. Elektrike pač ni mogoče naokoli prevažati v rezervoarjih tako kot to lahko počnemo z gorivom. Če je v obljudenih predelih sveta moč v vsakem trenutku najti hitro polnilnico ali pa vsaj hišni električni priključek, pa v odročnih delih lahko z gotovostjo računate le na lastne kantice goriva, ki tehtajo neprimerno manj kot bi recimo dodaten nekaj 100-kilogramski paket baterij.

Komentarjev 3
  • ode 21:54 11.november 2016.

    Pri motorjih z notranjim izgorevanjem je še ogromno rezerve. Nihče se še ni lotil odpadne toplote, saj se več kot 50% goriva spremeni v odpadno toploto. Za začetek bi ta toplota lahko poganjala klimo - kot pri kamp hladilniku na ...prikaži več plin. Prihranek: vsaj 2kw.

  • ode 16:18 11.november 2016.

    Električni pogon s baterijo, vgrajen v popolnoma enake avtomobile, ki vozijo po enakih cestah, kot klasični avtomobili, nima prihodnosti. Popolnoma nova zasnova el.avtomobila na popolnoma na novo zasnovanih namenskih cestah - to pa že. Sicer pa bo sedanji prenapihnjeni elektromobilni ...prikaži več balon kmalu počil...

  • Snežinko 14:53 10.november 2016.

    Sploh ni res, da vprašanje o dosegu postaja nepomembno, kje ste pa to prebrali? Ravno to je še vedno trn v peti vseh električnih avtomobilov! Pozimi vožnja v dveh puloverjih, bundi, kapi, šalu in rokavicah, poleti v kopalkah in bazenu ...prikaži več švica...Sicer pa - električni avti so ŠE DALEČ od tega, da bi bili v večini. Je na svetu še preveč nafte, pa lastniki le-te so prebogati in prevplivni, da bi bilo temu tako. Poleg tega je to vse prej ko "ekološka" zadeva: izdelava baterij, kasneje reciklaža, da ne rečem ,kako "ekološko" se prideluje elektrika: z jedrskimi, termo in podobnimi elektrarnami. Nehajmo se slepit...Hibrid je uporabna zadeva. Elektro : ne, hvala.