Avto
966 ogledov

Mercedesova lekcija slovenskemu gospodarstvu

Mercedes-Benzova tovarna v Keschemetu
1/17
Mercedes-Benz AG
Kako pomembno je delovanje z roko v roki, priča milijardna Mercedesova naložba v tovarno v Kecskemétu. V samo petih letih so na Madžarskem izdelali že več kot 600 tisoč kompaktnih modelov, mesto je zacvetelo, prebivalstvo v njem se je povečalo. Predvsem na račun prilagoditve obeh strani, Mercedes odpira delovna mesta, Madžarska pa mu omogoča izobraženo delovno silo.

Poglejmo primer Revoza v Novem mestu in tudi tovarne Magna v okolici Maribora, kjer naj bi v prihodnosti izdelovali tudi avtomobile, tam pa naj bi bilo zaposlenih več tisoč ljudi. Že danes se v Revozu ubadajo s stisko, kje najti delavce za nočno izmeno, kaj bo šele, ko bo Magna iskala 4.000 delavcev za izdelavo prestižnih modelov avtomobilov, ki naj bi jih tudi zato, ker bodo v Gradcu težko zagotovili proizvodnje kapacitete, v prihodnosti izdelovali v Sloveniji.

Madžarska in Mercedes bi morala biti zgleden primer. Obiskali smo Mercedesovo tovarno v Kecskemétu, ki je od od Budimpešte oddaljeno vsega 90 kilometrov, po avtocesti manj kot uro vožnje.

Prva Mercedesova evropska tovarna izven Nemčije

Ko so se pri koncernu Daimler odločali za proizvodno vozil v srednji in vzhodni Evropi, se je za tovarno potegovalo 50 mest, od tega sedem na madžarskem. Pri izboru je odločalo več dejavnikov. Prednost Kecskeméta je bila dobra infrastruktura, bližina mednarodnega letališča, izdelana železniška mreža kot tudi razpoložljiva in usposobljen delovna sila ter dobra kakovost življenja v mestu, navajajo pri Daimlerju.

Manj kot štiri leta potem, ko so leta 2008 pri Mercedesu madžarski Kecskemét izbrali kot mesto za svojo prvo evropsko tovarno izven Nemčije, so že izdelali prvi avtomobil. Mercedes razreda B. Danes v tovarni poleg razreda B ekskluzivno izdelujejo še CLA in CLA shooting brake, ki nastajajo na isti arhitekturo kot še dva kompaktna modela, razred A ter kompaktni križanec GLA.

800 milijonska začetna naložba se je Daimlerju že obrestovala, saj je bil prav razred kompaktnih modelov ključen, da je Mercedes že lani, štiri leta pred postavljenimi cilji, postal svetovna številka 1 med premium proizvajalci vozil. Samo v Kecskemétu so izdelali že preko 600 tisoč vozil.

To jim omogoča enotna arhitektura za kompaktne modele, vseh pet kompaktnih modelov (Nemci imajo v prihodnjih letih načrtu osem kompaktnih modelov) se lahko proizvaja na isti proizvodnji liniji, proizvodnja linija pa prav tako vključuje učinkovito logistično železniško povezavo med tovarnama na Madžarskem in v Nemčiji.

Mesto proizvaja delavce, inženirje, avtomobilske strokovnjake

V tovarni je zaposlitev dobilo koli 4.000 ljudi, s tovarno pa sodeluje 32 madžarskih dobaviteljev. Pomemben pogoj Mercedesa, ki je danes največji delodajalec v pokrajini, je bil zanesljiva in dolgoročno vzdržna ter dovolj številčna delovna sila, ki v tovarno prihaja iz mesta in njegove okolice.

Pomembno je bilo, da v Kecskemétu obstaja možnost za visoko tehnično izobraževanje. Zato Mercedesu danes ni težko privabiti in zaposliti ljudi podobne kulture in mentalitete kot v Baden-Württembergu, a še bolj pomembno za veliko manjšo plačo. Te pri Mercedesu nočejo razkrivati, je pa vsako leto večja.

Prilagodili so se tudi v mestu, kjer so v šole uvedli povsem nove predmete izobraževanja, na primer smer avtomobilske tehnologije, ki prej ni bila akreditirana na Madžarskem. Tako so s partnersko šolo v Nemčiji skupaj izdelali učno gradivo, ki ga sedaj uporabljajo učitelji za poučevanje v Kecskemétu.

Dualno izobraževanje na srednji in visoki stopnji v mesto privablja učence, ki želijo postati inženirji, praktične izkušnje pa pridobivajo kar v tovarni. Po ocenah madžarske agencije, ki tovarnam posoja delavce, je Mercedesova tovarna v Kecskemétu postala najbolj privlačno delovno mesto na Madžarskem. 

Številne ugodnosti za zaposlene v Mercedesu

Pri Mercedesu veliko vlagajo v izobraževanje in v zdravje zaposlenih. Imajo poseben športni program, v katerem sodeluje 1500 zaposlenih, kar pomeni, da jim Mercedes omogoča obisk fitnesa v mestu, nogometa, igranja košarke ali plavanja, vse brezplačno. Delavcem so omogočili najem stanovanj v mestu, v tovarni je vrtec, imajo svojo šolo, v kateri poučujejo v nemškem in madžarskem jeziku.

Tudi na strokovnih konferencah, ki jih prireja mesto in različnih festivalih se vse vrti okoli avtomobilov. Tako so v okviru ene od šol v mestu izdelali avtomobil s sončnimi celicami, ki je na tekmovanju v Avstraliji pritegnil zanimanja številnih svetovnih univerz, na področju robotike pa je bila ena mestnih gimnazij na svetovnem prvenstvu uvrščena med 10 najboljših šol. 

Mesto ima zato tudi vse več prebivalcev, saj se ljudje preseljujejo v Keschemet, zdaj mesto šteje že 112 tisoča prebivalcev.

Zrasla bo še ena tovarna

Pri Mercedesu so leta 2008 delovali strateško. Zato so v mestu odkupili za 441 hektarjev površine, na katerih so zgradili tovarno in spremljevalne objekte, vključno s poligonom za testne preizkuse. Trenutno je zasedenih zgolj 116 hektarjev zemljišča, že letos pa bodo začeli z novimi več sto milijonskimi naložbami. Do konca desetletja bo ob tovarni zrasla še ena, kjer bodo zaposlili dodatnih 2.500 ljudi. Namenjena bo širitvi kompaktnega razreda in Mercedesove modelske palete vozil, hkrati pa bi utegnili na Madžarskem izdelovati tudi večje avtomobile s trikrako zvezdo v nosu.

Moderna tovarna, v kateri delavcem material vozijo samovozeči vozički

Tovarna v Keschemetu velja za eno najmodernejših v Evropi. Obiskali smo proizvodnjo linijo, ki je dolga en kilometer, na njej pa je 150 delovnih postaj. Na vsaki delovni postaji različne avtomobile sestavlja med 10 in 15 ljudi.

Na vsaki postaji so stroge kontrole. Delavci so oblečeni v majice različnih barv, bele, zelene, oranžne, tako se natančno ve, kdo kaj dela, kdo sestavlja, kdo nadzoruje in kdo je šef delovnega mesta. V proizvodnji, kjer delo poteka v treh izmenah, velja rotacijski sistem, kar pomeni, da mora vsak delavec v proizvodnji na liniji obvladati več delovnih postaj. S čimer so se izognili enoličnosti pri delu in težav v primeru bolniške odsotnosti z delovnega mesta ali dopustov. 

Posebnost tovarne je, da na delovne postaje material in orodje v točno določenem vrstnem redu dovažajo samovozeči vozički. Veliko proizvodnje je avtomatizirane, na primer vstavljanje vetrobranskega stekla v vozilo z milimetrsko natančnostjo. Posamezen avtomobil je lahko na delovni postaji največ dve minuti. V tem času mora biti del sestavljen, kakovost pa kontrolirana. Na liniji je več nadzornih točk, tudi „avtopralnica“, kjer že sestavljeno vozilo izpostavijo velikim količinam vode, ki brizga pod pritiskom, s čimer preverjajo vodotesnost stekel, vrat in ostalih delov karoserije.

Sestavljeni mercedesi na vlak in v Luko Koper

Ko je avtomobil sestavljen na koncu proizvodnje linije posebej izurjeni delavci vsako vozilo takoj odpeljejo na testni poligon, kjer preverijo vse, od obnašanja motorja, menjalnika, podvozja, hupe, delovanja stekel … Ko vsako vozilo opravi test, ga naložijo na vlak in odpeljejo bodisi do prodajalcev v različne evropske države ali v pristanišča. CLA na primer Mercedes izvaža v kar 180 držav po svetu.

Ena glavnih izstopnih točk Mercedesovih vozila pa je Luka Koper, od koder vozila pljujejo na Daljni vzhod. Luka Koper je za Mercedes ključnega pomena, saj krajša transport, niža stroške in izboljšuje okoljske zaveze po nižjem ogljičnem odtisu. Večina avtomobilov iz Kopra sicer odpotuje na Kitajsko, v Singapur in v Brunej.

grega.prebil@zurnal24.si

Komentarjev 40
  • wizeman 08:35 05.maj 2017.

    Zanimivo, kako gladko vsi pozabljajo, da je Mercedes ŽENSKO ime....

  • wizeman 08:33 05.maj 2017.

    NIKJER v razvitem svetu ni ostrejšega režima.kot je pri nas. Tam delavec dela veliko manj, ker se tam bojijo sindikata kot hudič križa.

  • motorka57 23:09 04.maj 2017.

    ...važno je le eno,da sedijo pri koritih in se pasejo na naš račun.Mi smo pa še večji bebci,ki pa vse to gledamo,da nas izžemajo,počasi in sigurno ...