Avto
43 ogledov

Smeli smo videti, kako nastanejo elitna platišča OZ za prvake

Tovarna platišč OZ
1/39
Andrej Leban
V majhnem kraju v severni Italiji, dobri dve uri stran od slovenske meje, izdelujejo platišča za svetovne prvake in vse, ki si to želijo postati. Izdelane so na poseben način in z njimi vsak avtomobil postane nekaj posebnega. Znameniti tovarni je ime OZ in mi smo jo obiskali.

Nismo Doroteja, niti nismo obiskali čarobne dežele Oz, a prizor vseeno ne bi mogel biti bolj nenavaden in hkrati nazoren. Paulo, ki je del tovarne OZ že 27 let, je s filigransko natančnostjo zategoval vijake na najbolj dragocenem tipu platišča, kar si jih lahko omislite. Verjetno bo krasilo kakšnega avtomobilskega športnika, ki stane vsaj za šestmestno število evrov.

Ob vsakem njegovem skozi dolgoletno prakso naštudiranem gibu, s katerimi je Paulo v čudovito celoto spravljal tri vrhunsko obdelane kose aluminija, se je na mizi poleg oglasil stari Epsonov iglični tiskalnik. Tiste sorte, ko ti je jasno, da so zanj že tam nekje na začetku tisočletja prenehali izdelovati rezervne dele. Ves ta čas je imel le eno nalogo - z značilnim zvokom iglic je beležil navor, s katerim je Paulovo orodje zategovalo vijake na enem izmed dnevno osmih tako izdelanih platišč. Preprosto natiskan list papirja, poln številk z vrednostjo med 31 in 33 njutnmetrov, bo lastniku služil kot eden od dokazov o vrhunski kvaliteti platišča. Tovarna OZ vsakemu kupcu jamči z zneskom v višini do 13 milijonov evrov, da njegova “felgna” doživljenjsko ne bo imela napake, ki bi lahko postala vzrok za prometno nesrečo.

Ko si lahko privoščijo zavrniti F1 ekipo 

Kar se je 4. januarja 1971, ko je Silvano Oselladore vložil denar v idejo Pietra Zena (saj ni potrebno razlagati, od kod ime, kajne?), začelo kot ena še ena tipična italijanska garažna štorija, je v primeru znamke OZ do danes iz skromnih začetkov nastal svetovni vrhunec kvalitetnega avtomobilskega nakita. Saj avtomobilska platišča so na nek način podobno kot zlatnina ali dragulji okoli ženskega vratu, ki ne ponazarjajo le stasa lastnika, temveč tudi okus in športno drugačnost avtomobila.

A OZ ni zgolj še ena od številnih znamk na tem področju, ki se skušajo tako ali drugače zoperstavljati navalu poceni kitajskih ulitkov, temveč njena moč in kvaliteta izdelkov za širšo prodajo v veliki meri slonita na športnih uspehih. Že dolga leta si ni mogoče več predstavljati zmagovalnega reli dirkalnika WRC brez znamenitih OZ-jevih platišč, večina izmed šampijonov v formuli 1 je v zadnjih 12 letih naslove osvojilo z OZ-jem, naslove osvajajo v MotoGP, Le Mansu, Indyju, Formuli-E, Dakarju in še številnih ostalih elitnih kategorijah motoršportov.

Ni jim potrebno več iskati strank, temveč te pridejo k njim, saj vedo, da je v mestecu San Martino di Lupari doma zmagovalna miselnost in kvaliteta. Prišlo je tako daleč, da so morali lansko leto zaradi prezasedenosti s projetki celo zavrniti eno izmed F1 moštev.

Vedno so pred konkurenco povlekli prave poteze

Vso znanje, ki ga razvijejo (in skrbno skrivajo) v dirkaškem oddelku, nato maksimalno izkoristijo tudi pri izdelavi platišč za običajne kupce, med katerimi so lahko tako lastniki po milijon evrov in več vrednih superšportnikov, ki lahko dosegajo in presegajo 400 km/h, kot tudi čisto običajni avtomobilski zanesenjaki.

Vsaka stranka z odločitvijo za OZ zaupa, da bo dobila prek posebnih postopkov narejeno platišče, ki bo zelo lahko, a hkrati izjemno trdoživo in balansirano. Ter seveda čudovitega dizajna, za kar skrbi OZ s svojim lastnim oblikovalskim znanjem in z dolgoletnim sodelovanjem z najbolj prominentnimi italijanskimi dizajnerskimi hišami, kot so Giugiaro, Sbaro, Spada …

Družba OZ se je skozi leta zelo razvila, vmes pa - kot se zdi - vedno sprejemala prave poteze. Ko so se že zelo zgodaj odpovedali izdelavi klasičnih jeklenih platišč; ko so prenehali izdelovati alu-platišča za prvo vgradnjo in to danes počnejo le še za peščico najbolj prominentnih imen (Ferrari, AMG, Alpina, McLaren …); ko so optimizirali proizvodnjo, da vsako platišče izdelajo šele, ko dobijo naročilo in s tem prihranijo pri skladiščenju; ko so vzporedno razvijali tako napredno tehniko ulivanja platišč pod pritiskom kot izdelavo še kvalitetnejših platišč iz blokov aluminija z rezkanjem; ko so proizvodnjo jasno ločili na del, ki ga lahko opravijo roboti in na tistega, kjer sta nujna človeški dotik in obdelava; ko so razvili modularna platišča iz treh kosov za najbolj zahtevne stranke; ko so kupili testni stroj, s katerim lahko simulirajo vožnjo po Nürburgringu; ko so znanje s svojih premijskih izdelkov prenesli tudi na povezani znamki MSW in Sparco …

Zgodba o znamki OZ ni vsakdanja zgodba. Je zgodba o strasti, predanosti in povezanosti nekaj manj kot 200-glave ekipe, ki jo vsak ponedeljek zjutraj pri vratarju čakajo poročila o uspehih, ki so jih ob pomoči njihovih izdelkov prek vikenda dosegli dirkači širom po svetu. Je povest o tem, kako je potrebno biti vedno nekaj korakov pred konkurenco, je dokaz, da so na koncu največji ambasadorji zadovoljne stranke.

Intervju: Samuel Segalla, produktni menedžer pri OZ

"Ne gre za denar, temveč za izraz športnosti"

Kaj pove drugim voznikom in sosedom nekdo, ki na svoj avto namesti OZ platišča?

Predvsem, da si ni nadel običajnih platišč, temveč takšna, v katerih je zraven veliko emocij, zgodovine in športnih uspehov. Skupaj s tem pa kupite tudi veliko tehnologije. Morda nekateri ne razumejo, zakaj je potrebno za OZ platišča plačati nekoliko več kot za druge. A dejansko je skozi naš postopek izdelave vidno, zakaj so na koncu tako kvalitetna.

Torej težko rečemo, da so kupci vaših platišč zgolj neki bogataši z dragimi avti?

Nikakor. Ko vidite naš logo na nekem avtu, vam mora biti jasno, da ne gre za denar, temveč za izraz športnosti, ki ga boste težko našli še kje drugje na trgu.

Kako se je okus kupcev spremenil v zadnjih desetih, dvajsetih letih?

Gotovo je bilo sprememb veliko, saj  so se v teh letih v povprečju precej povečali premeri pnevmatik, uporabljajo se novi materiali in tehnike obdelave. Če bi pogledali platišče iz 80. let, bi videli, da je zelo enostavne zasnove, bile so praviloma le srebrno obarvane.

Tovarna platišč OZ | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Danes je trend, da so platišča spolirana in imajo efekt diamantnega reza, kupci vse bolj gledajo na detajle, ki naredijo razlike med platišči. Prav tako imajo kupci danes radi čim daljše napere, da je mogoče videti čim več notranje strani kolesa.

Dizajn platišč zelo zanima kupce, naša ideja pa je, da skušamo že z obliko platišč ustvariti efekt velikih koles in posebnosti. K sreči imamo oblikovalsko ekipo, ki je sposobno vsako leto narediti nekaj novega.

Se že pripravljate na dobo električnih vozil?

To bo za nas kar izziv, saj ta vozila uporabljajo visoka in ozka kolesa, ki pa zasledujejo izrazito aerodinamičen izgled, kar pomeni polno platišče. Če smo prav realni, pri električnih vozilih boste težko našli nek atraktiven dizajn, mi pa skušamo narediti prav to - videz športnega avta.

Kako vaši sodelavci pripomorejo k uspehu?

Smo eni najbolj uspešnih proizvajalcev, saj dobesedno vsak vikend nekje po svetu nekdo zmaga na naših platiščih. Vsak ponedeljek te zmage prek plakatov in slik ob prihodu v službo  že lahko vidijo zaposleni, tako da četudi neposredno ne sledijo tekmovanjem, se lahko zavedajo, k čemu so pripomogli, in na to ponosni. Delavci so del zgodbe o uspehu, marsikdo oddela celotno kariero v OZ, kar je zelo nenavadno.

Ko snujete nek nov model, ali sodelujete tudi s proizvajalci pnevmatik?

Pravzaprav nimamo veliko povezav z gumarsko industrijo. Seveda moramo biti seznanjeni z merami za nek avto, sicer pa je na poprodajnem trgu več svobode pri načrtovanju platišč kot pa če bi bili proizvajalec za prvo vgradnjo.

Kako postopate proti podjetjem, ki ponarejajo vaše izdelke?

Če si uspešno podjetje, potem moraš pričakovati, da te bodo poskušali kopirati. Čeprav se sliši čudno, je to del uspeha, saj je tudi kopiranje dokaz, da si v nečem dober. Največ ponaredkov prihaja iz Kitajske. Skušali smo sicer vlagati postopke proti tem ponarejevalcem, a je na žalost na Kitajskem to zelo težko.

Kaj je glavna razlika med originalnim izdelkom in ponaredkom?

Materijal in seveda znanje. Saj ni težko narediti platišča iste oblike - kupiš original, ga poskeniraš in narediš model za ulitek. Ampak v ozadju je sestava in znanje o procesu obdelave materijala. Mi zagotavljamo, da bo naš izdelek na cesti deloval, ponaredki pa tega ne morejo in so zato nevarni.

OZ ima pravzaprav le enega pravega tekmeca, to je BBS. V čem so razlike med vami?

Med nami je kar nekaj razlik. Njihov dirkalni program je usmerjen drugače. Naš program zagovarja dizajn z veliko naperami, če pa kupite BBS, je zanje bolj značilen mrežast dizajn s širokimi naperami.

Na žalost je BBS v zadnjih letih zašel v težave, je pa gotovo še naprej eden najbolj kvalitetnih izdelovalcev. Smo pa v zadnjih letih pri OZ v motošportu pustili precej močnejši pečat od njih. Tudi zato, ker smo Italijani in puščamo v našem delu veliko emocij. ‘Made in Italy’ je v tem poslu naša moč.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.