Avto
15 ogledov

Zbudite se!

˝Vozniki se vse premalo zavedajo nevarnosti, kot je hipnoza avtoceste˝, meni pro Žurnal24 main
Po zadnjih raziskavah je zaspanost povzročitelj več prometnih nesreč kot vožnja pod vplivom alkohola. Problem je v tem, da vozniki podcenjujejo utrujenost.

Zaspanost oziroma utrujenost sta še vedno premalokrat prepoznana kot vzroka prometnih nezgod, zato se zaenkrat število prometnih nesreč nastalih zaradi zaspanosti giblje med 1 - 20%.

Po raziskovanju prim. prof. dr. Marjana Bilbana, specialista medicine dela, prometa in športa, ima spanec svoj ciklus in je nujen za normalno funkcioniranje vsakega posameznika. Zaspanost je največja med drugo in tretjo uro ponoči, med šesto in sedmo uro zjutraj ter med 16. in 17. uro popoldne. Slednje pride do izraza toliko bolj pri voznikih s poklici, ki so povezani z zmanjšano količino spanca ali izmenskim delom, saj so ranljivi predvsem v času, ko ponavadi spijo. " Vozniki se vse premalo zavedajo nevarnosti, kot je hipnoza avtoceste, vožnja brez pozornosti, upiranje prenehanju vožnje kljub utrujenosti in zaspanosti," navaja dr. Bilban. Največ žrtev naj bi bilo med mladimi moškimi (no, vsaj enkrat je to, da smo ženskega spola, dobro) na ravnih in širokih cestah, kjer je vožnja monotona. Poleg tega se prometne nesreče zaradi utrujenosti večkrat končajo s smrtnim izzidom ali hudo poškodbo, kot pa v ostalih primerih.

 

Prvi znaki utrujenosti:

Kontinuirano zapiranje oči.

Kimanje glave.

Neprekinjeno zretje v daljavo brez kakršnegakoli reagiranja.

Kateri vozniki so ogroženi?
- Vozniki, ki trpijo za pomanjkanjem spanca : To so tisti, ki spijo 5 ur ali manj v 24 urah, bodisi zaradi delovnega urnika ali namernega oviranja spanja. Med slednje torej štejemo delavce v izmenskem delu in poklicne voznike (voznike tovornjakov, avtobusov, itd.)

- Vozniki na daljši poti : Kljub ustavljanju na počivališčih so slednji vseeno manj sposobni za vožnjo kot pa tisti, ki pred tem niso vozili. Seveda je mnogo odvisno tudi od starosti voznika (mladi vozniki so bolj izpostavljeni nevarnosti) in trajanja vožnje.

- Vozniki pod vplivom alkohola in drugih učinkovin : Poleg tega, da alkohol zmanjša sposobnost spremljanja prometa, povzroča tudi večjo zaspanost. Nekatera zdravila, predpisana na recept, in nekatera v prosti prodaji ter nezakonite snovi povzročajo sedacijo in lahko spremenijo funkcionalne sposobnosti (na primer vid, zaznavanje, presojanje, trajanje pozornosti, nadzorovanje motorike), ki jih zahteva varno upravljanje motornega vozila. Na znake utrujenosti bi morali biti pozorni predvsem vozniki, ki jemljejo zdravila za spanje, antidepresive, antipsihotike inp.

- Bolniki s Parkinsonovo boleznijo in tisti z malignimi obolenji : Mnogo bolezni je zaradi napornega zdravljenja povezanih s pomanjkanjem energije, depresivnim razpoloženjem in izgubo vitalnosti, zato je za take voznike toliko bolj priporočljivo, da se ne izpostavljajo vožnji v utrujenem stanju.


Pri Saabu so izumili infrardečo kamero, ki spremlja voznikove oči. © iStockphoto

 
Problem so opazila tudi avtomobilska podjetja
Vse več avtomobilskih koncernov si prizadeva razvijati in izdelovati čim bolj varna vozila. Tako so pri Saabu izdelali napredni elektronski sistem zgodnjega opozarjanja voznika pred pretirano utrujenostjo za volanom. Sistem sestavljata dve majhni infrardeči kameri, ki merita smer pogleda voznikovih oči. Če sistem zazna zmanjšano frekvenco premikanja oči od običajne, daljši pogled stran od smeri vožnje, ali celo zaprtost oči, takoj sproži alarm. Pri Mercedesu so za spomlad 2009 napovedali tehnološki pripomoček "attention assist", kjer celoten sistem deluje na osnovi opazovanja voznikovega stila vožnje in spremljajočih pogojev. V obzir so vzeli tako način vožnje, obnašanje voznika, sunkovito zavijanje in obračanje volana kot cestne razmere, vozne razmere (vreme) in nenazadnje čas vožnje. Začetek leta 2009 bo za to področje avtomobilske industrije očitno napreden, saj bo tudi Opel poslal na trg širokokotno kamero z visoko ločljivostjo in procesorji, imenovano Opel Eye. Kamera, ki je nameščena med vetrobranskim steklom in vzvratnim ogledalom, zazna prometne znake in označbe voznih pasov. Na ta način posreduje podatke o omejitvah hitrosti in opozori voznika, če nenadoma skrene z voznega pasu.

V kolikor pa za slednje naprave ne premorete dovolj globokega žepa, ponudba je namreč žal taka, da te naprave prihajajo le v ponudbi z avtomobilom, pa vas vabim, da preberete tudi naslednji članek, ki bo obravnaval razne načine premagovanja utrujenosti na poti in telovadbo za preprečitev bolečine med vožnjo. Se beremo čez dva tedna!
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.