Avto
260 ogledov

Na avtocesti pričakujte nepričakovane stvari

Markovec Anže Petkovšek
Na avtocesti vozniki prevečkrat podcenjujejo možnost, da se jim bo na cestišču pred njimi pojavil kakšen predmet.

"Pozor, velik kos železa je na levem voznem pasu. Lahko močno poškoduje vaše vozilo." Tako nekako je zvenelo opozorilo prek radijskih valov v ponedeljek zgodaj dopoldan. Šlo je za odsek med Dramljami in Celjem. 

"Različne ovire, kot na primer ostanki pnevmatik, izgubljenih predmetov in dela tovora so praktično vsakodnevni pojav," pravijo na Darsu. Zadostna varnostna razdalja, ki bi morala biti v idealnih razmerah dve sekundi, v dežju in na spolzkem cestišču pa še več, je tako izrednega pomena, če želimo oviro opaziti pravi čas in se ji varno izogniti. 

A velikokrat se trku ni mogoče varno izogniti. Odgovornost v primeru trka je na strani tistega, ki mu je predmet odpadel iz vozila. Škoda se tako krije iz njegovega obveznega avtomobilskega zavarovanja, vendar je seveda pogoj, da povzročitelja najdejo. 

Če je Dars opravil svoje, odškodnine ne bo plačal

Zmotno pa je prepričanje, da bo Dars sam od sebe izplačeval odškodnino, če povzročitelj ne bo znan. 

"Dars ima splošno odgovornost (se pravi odgovornost za škodo, ki je uporabniku avtoceste povzročena zaradi protipravnega ravnanja Darsa) zavarovano pri Zavarovalnici Triglav, ... kjer lahko vsak oškodovanec poda odškodninski zahtevek. Zavarovalno kritje je omejeno na dejavnost rednega vzdrževanja po sprejetih standardih in normativih, ki so urejeni v Pravilniku o vrstah vzdrževalnih del na javnih cestah in nivoju rednega vzdrževanja cest. Vsi odškodninski zahtevki uporabnikov se rešujejo iz naslova zavarovanja splošne odgovornosti, drugih oblik zavarovanja za primere, ko uporabnikom na avtocesti nastane škode iz drugih razlogov, nimamo," odgovarjajo pri upravljalcu slovenskega avtocestnega omrežja. To pomeni, da v primeru, če trčimo v predmet neznanega lastnika na cesti, "ne zavarovalnica ne Dars nista odgovorna za plačilo tako nastale škode."

Pri Darsu uporabnike prosijo, naj, če povzročitelja ovire opazijo, o tem obvestijo Prometno-informacijski center (telefonska številka 1970 ali 080 22 44) in policijo (112). Na Darsu sicer za prihodnje napovedujejo vzpostavitev posebne številke prav za tovrstne primere. 

Fotografirajte predmet

V primeru trka ob oviro na cestišču je za lažje dokazovanje dogodka zaželeno tudi fotografirati stanje, medtem ko Darsovi sodelavci na področju vzdrževanja izpolnijo obrazec o nezgodi na AC.

Bi vi pravilno ravnali v primeru nepredvidenega dogodka na avtocesti?

1. Smerniki in sklopka: Če pri potovalni hitrosti (130 km/h) povozimo oviro ali doživimo drugo okvaro, nemudoma vklopimo vse štiri varnostne utripalke. "Ne poskušajmo s takojšnjim obračanjem ključa ter pritiskanjem na plin," pravijo na Darsu. "Namesto tega pritisnimo na pedal za sklopko, saj lahko le tako ohranimo dovolj hitrosti, da vozilo umirjeno preusmerimo na rob vozišča oziroma odstavni pas, kjer se ustavimo. Nikakor pa ne znižujemo hitrosti na voznem pasu."

2. Telovnik in umik. Drugi korak je, da si ob izhodu iz avta vsi potniki nadenejo odsevni telovnik, saj nas ta še posebej v razmerah slabše vidljivosti naredi bistveno bolj vidne. Vozilo čimprej varno zapustimo, sopotniki na desni strani, iz vozila se umaknejo prek zaščitne ograje. 

3. Trikotnik in 100 metrov. Sledi še postavljanje varnostnega trikotnika, ki bi moral biti podobno kot telovnik na lahkem dosegu roke. Priporočeno je, da se postavljanje trikotnika naučimo že doma, da ne bo to na videz enostavno opravilo v trenutkih panike dodatno žrlo živcev. 

PREBERITE ŠE: 

Trikotnik moramo postaviti najmanj 100 metrov od vozila. Daljša kot je razdalja, prej se bodo lahko vozniki odzvali in se pripravili na nevarnost. Zelo pomembno je, da se pri postavljanju trikotnika ne gibljemo po odstavnem pasu, ampak da hodimo le za varnostno ograjo.

4. Klic. Nato obvestimo o dogodku Prometno-informacijski center na številko 1970. Če pokličemo prek SOS stebrička, ki so na avtocesti razporejeni do dva kilometra narazen, je lociranje za reševalce enostavnejše. Sicer uporabimo mobilni telefon in skušamo čim bolj natančno opisati, kje smo in v kateri smeri smo potovali. 

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 17
  • Boris Odreitz 16:44 31.avgust 2015.

    v stari jugi je bilo milijonkrat boljše in lažje živeti

  • kontrahan 11:45 31.avgust 2015.

    Saj ti dam prav, ampak zakaj bi si delal stoške z odvetnikom in sodiščem, kar bi moralo biti normalno, da DARS ne računa določenih zapor. Seveda, če živiš v pravni državi.

  • vzev 11:40 31.avgust 2015.

    Potem pa imaš : postavitev 114€, odstranitev 114€, obraba(2uri) 4,5€.