Svet
17 ogledov

Panična pilota na letalu Air Asia poslala 162 ljudi v smrt

Airbus Air Asia EPA
Napaka na računalniku, ki jo je povzročil polomljen delček v električni napeljavi, in zmedena pilota so krivci za lansko nesrečo potniškega letala Air Asia. 162 potnikov je zadnjo minuto in pol svojih življenj preživelo v paniki.

Airbus A320 letalske družbe Air Asia je bil 28. decembra lani na poti iz Singapurja v indonezijsko mesto Surabaya. 

Let QZ8501 pa se je končal tragično v Javanskem morju, potem ko je med letom nenadoma prišlo do težav z osrednjim računalnikom. Sprva so sumili, da je k nesreči botrovalo slabo vreme.

Mednarodni preiskovalci so po skoraj letu dni preiskave predstavili poročilo o dogajanju na letalu v njegovih zadnjih minutah. Kot je izpostavljeno, je bil osrednji povod za nesrečo počen spoj oziroma kos v električni napeljavi osrednjega računalnika, katerega naloga je bil nadzor nad krmilom letala.

Arhivski podatki so dokazali, da se je težava pri delovanju računalnika v zadnjem letu ponovila kar 23-krat, v zadnjih mesecih pred nesrečo že zelo pogostokrat. A pri vzdrževanju letala očitno niso našli vzroka. 

Tega ni bilo v navodilih ...

Na okoli polovici dveurnega leta, ko je vse delovalo povsem običajno, se je nenadoma oglasil nadzorni sistem, da je odpovedal računalnik.

Medtem ko sta pilota neuspešno skušala rešiti situacijo, se je letalo najprej močno nagnilo v levo, nato pa z nosom močno dvignilo, po izgubi vzgona pa pričelo strmoglavljati. Posadka takrat ni bila več sposobna rešiti letala, ki je treščilo v morje.

Kot so ugotovili preiskovalci, je letalski nadzorni sistem po izgubi računalnika pilotoma svetoval, naj ročno prekineta električno povezavo in s tem resetirata računalnik, a tega nista storila, saj njun priročnik za uporabo takšnega scenarija ni predvidel. 

Poročilo namreč ugotavlja, da bi bilo kljub računalniški napaki letalo še mogoče upravljati, če bi bila pilota usposobljena za takšne primere.

Panični kopilot letalo dokončno vrgel iz tira

Kopilot je na podlagi analize črne skrinjice tudi deloval prestrašeno in panično in je le še poslabšal situacijo. Ko je letalo doseglo 24-odstotni dvig nosu, mu je pilot zavpil, naj ga spusti, kopilot pa je takrat še bolj potegnil komandno ročico k sebi, da se je letalo še bolj dvignilo. Ko je pilot skušal nos prek lastnega krmila spustiti sam, pa je letalo zaradi nasprotujočih povelij izklopilo sistem fly-by-wire. Na ta način je posadki zmanjkalo časa, da bi med naglim izgubljanjem višine še povrnila nadzor, poroča NBC.

Potniki na letalu so se pred smrtjo zavedali, da je nekaj hudo narobe, saj je nenavadno dviganje in padanje trajalo več minut, še ugotavlja poročilo.

Eno od osnovnih priporočil iz poročila leti na družbo Air Asia, naj dodatno izobrazi pilote za takšne situacije. Ker je družba Airbus zagotavljala, da njihovo letalo samo od sebe izravna in ne dopušča dvigov nosu prek kota 45 stopinj, namreč takšnih treningov niso izvajali.

Scenarij nesreče je precej podoben tragediji nad Atlantskim oceanom, ko je konec maja 2009 izginilo letalo Air Francea. Potem ko so jih našli šele po več mesecih, so podatki iz črnih skrinjic pokazali, da je v slabem vremenu nagajal eden od senzorjev za nagib letala, mladi kopilot, ki je v paniki skušal rešiti letalo, pa je zaradi izgube orientacije povzročil tragedijo.

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 1
  • Dolfi 17:15 02.december 2015.

    Malo morgen!!!