Avto
127 ogledov

Prvi avto na svetu, ki uporablja grafen

BAC mono Žurnal24 main
Pri izdelavi avta so prvič uporabili revolucionarni material grafen.

To so storili pri znamki vozil BAC Mono, britanskega izdelovalca lahkih in izrazito športnih enosedov. Grafen so uporabili pri izdelavi zadnjega vpetja, s čimer so bistveno vplivali na maso. 

Avto je skupni izdelek sodelovanja BAC Mono in podjetja Haydale Composite Solutions, ki je specializirano za nove napredne materiale. Vozilo so nedavno predstavili na festivalu znanosti v britanskem Manchestru. Kraj ni naključen, saj so prav v Manchestru leta 2004 tudi iznašli grafen, ki je pri znanstvenikih takoj pridobil sloves revolucionarnega materiala zaradi svojih potencialov široke uporabnosti. 

Grafen je materijal, ki je izdelan iz plasti ogljika, debeline komaj enega atoma. Zaradi tega ga imajo za 2D materijal. Je občutno lažji od že tako lahkih ogljikovih vlaken in močnejši, z njegovo uporabo pa je mogoče veliko pridobiti (oziroma odrezati) pri skupni masi nekega izdelka, kar v današnjih zahtevah učinkovitosti lahko pomeni izjemen preboj pri vozilih in plovilih. Za primerjavo, kos grafena s površino enega kvadratnega metra tehta vsega 0,77 miligrama! Si predstavljate potniško letalo z lupino iz grafena?

Konkretno so pri avtu, ki so ga izdelali pri BAC Mono, z aplikacijo grafena prihranili 20 odstotkov mase pri izdelavi sestavnih delov glede na to, če bi uporabili klasične materijale (že "klasični" avto mono tehta le 580 kilogramov). Takšen shujševalni rezultat pa se že zelo pozna pri zmogljivostih, ekonomičnosti in stroških.

Mono je visokozmogljiv enosed z 2,5-litrskim motorjevm, ki zmore 227 kW, kar je ob nizki masi brutalno. Pospešek do 100 km/h mine v 2,8 sekunde, najvišja hitrost je prek 260 km/h.

Nekoč bo povsod okoli nas

Za iznajdbo grafena so iznajditeljema Andreu Geimu in Konstantuinu Novoselovu iz Univerze v Manchestru leta 2010 podelili Nobelovo nagrado za fiziko, samo EU pa je v nadaljnje intenzivne raziskave vložila milijardo evrov.

Uporabnost grafena še stopnjuje njegova velika gibkost in velika elektro prevodnost. Napovedujejo mu zelo široko uporabnost, v prihodnjih letih ga bomo videli v široki paleti izdelkov, od mobilnih telefonov in druge elektronike do letal in avtov, napovedujejo mu množično uporabo v medicini ...

In zakaj še ni? Težava grafena je trenutno njegova izdelava, saj še iščejo postopek, ki bi omogočil cenovno smotrno izdelavo velikih količin. Že sedaj pa je mogoče grafen "mešati" z drugimi materijali in tako zagotoviti bistveno izboljšano trdnost nekega izdelka ob nižji masi. Prav to so storili tudi pri BAC Mono.

dezurni@zurnal24.si

 
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.