Zdravje > Aktualno
22 ogledov

Zadošča 15 minut na dan

tivoli soncenje Žurnal24 main
Začeli so se sončni dnevi, zato na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje svetujejo, da jih izkoristite. Vitamin D3 se ob sončni svetlobi pod vplivom UVB žarkov tvori tudi v koži.

Sončni žarki imajo mnogo ugodnih učinkov na telo in dušo, vitamin D pa je nepogrešljiv pri izgradnji kosti. Začeli so se sončni dnevi, zato na Nacionalnem inštitiutu za javno zdravje ( NIJZ) svetujejo, da jih izkoristite.

Sončenje zgoraj brez | Avtor: Profimedias Profimedias
Sončni žarki v preveliki količini pa imajo tudi mnoge zahrbtne posledice, zato je ustrezna zaščita pred soncem nujna: "Izpostavljenost obraza in podlahti soncu nekajkrat na teden po 15 minut na dan zadošča za ustrezno preskrbo s tem vitaminom. Imejte v mislih, da daljša izpostavljenost sončnim žarkom ne zagotavlja neomejenih zalog vitamina D, zato ne pretiravajte s sončenjem," opozarjajo. 

Vitamin D je pomemben za zdravje kosti, saj pomaga absorbirati kalcij. Pomaga pri delovanju živcev in mišic, ter krepi imunski sistem. 

Vitamin D3 se tvori v koži

Je topen v maščobi, poznamo pa vitamin D2 (ergokalciferol) in vitamin D3 (holekalciferol). Če prvo obliko vitamina najdemo  v rastlinskih živilih, se druga nahaja v živilih živalskega izvora. Slednji, vitamin D3, pa se ob sončni svetlobi pod vplivom UVB žarkov tvori tudi v koži.

Preberite še: Negativna plat kreme za sončenje: Vpliva na pomanjkanje pomembnega vitamina

Zadošča 15 minut na dan

Vitamin D ima  posebno mesto  med  vitamini,  saj poleg  virov v  prehrani, nastaja tudi endogeno v telesu s pomočjo sončne svetlobe. Naše telo samo tvori dovolj vitamina D, če nekajkrat na teden po približno 15 minut soncu izpostavljamo obraz, roke in dekolte ali druge dele kože.

Lepo vreme, sonce  | Avtor: Marijan Susenj/Pixsell Marijan Susenj/Pixsell
"Pomembno je, da smo neposredno izpostavljeni sončni svetlobi in da ne uporabljamo krem za sončenje. Po nekajminutnem sončenju uporabimo zaščitno kremo in oblačila ali se prestavimo v senco. Ljudje, ki veliko časa preživijo v zaprtih prostorih ali živijo na severnih zemljepisnih širinah, si dovolj vitamina D lahko zagotovijo le z ustrezno prehrano ali z jemanjem vitaminskih prehranskih dopolnil," dodajajo na NIJZ 

Naravni viri vitamina D

  • ribje olje,  
  • sardine,  losos, 
  • tuna,  
  • jajčni rumenjak  
  • mleko in mlečni izdelki.

Pomen vitamina D v telesu

Vitamin D pospešuje absorpcijo kalcija in fosfatov in je nujno potreben za normalno rast in mineralizacijo kosti in zob. Prav tako prispeva k delovanju mišic in ima vlogo pri delitvi celic. V zadnjem času se krepijo dokazi,  da  ima vitamin D igra pomembno vlogo pri našem imunskem sistemu in pri preprečevanju nenalezljivih bolezni.

Posledice pomanjkanja vitamina D

Pomanjkanje vitamina D se klinično pokaže z motnjami uravnavanja vsebnosti kalcija in fosfatov ali splošno demineralizacijo kosti, bolečinami v kosteh, spontanimi frakturami in oslabelostjo mišic. Nizka preskrba z vitaminom D prispeva k nastanku osteoporoze v starosti.

Zato dojenčki dobivajo kapljice 

Pri otrocih se po navedbah NIJZ lahko pojavijo zaostanek v rasti in deformacije skeleta, zlasti dolgih kosti, oziroma rahitis. Zato dojenčki dobivajo kapljice z D vitaminom, saj vsebnost vitamina D v materinem mleku ne zadošča za pokrivanje potreb. Pomanjkanje vitamina D pri nosečnicah je povezano s povečanim tveganjem za pojav povišanega krvnega tlaka in pojavom beljakovin v urinu v nosečnosti ter nosečniške sladkorne bolezni.

dezurni@zurnal24.si

 

 
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.