Avto
71 ogledov

Kaj vse so priredili, da so patronažnim sestram zrihtali clia

Stajerska 23.03.11, celje, resevalna vozila, resilec, resilci, foto: gregor kati Gregor Katič
Kaj naj bi bilo pri osebnem vozilu za potrebe patronažne sestre bolj pomembno - navor motorja ali prostornina prtljažnika? Da ima avto kartico za vstop in zagon motorja ali nizke obratovalne stroške? Zdravstveni dom Novo mesto je izpeljal šolski primer prirejenega razpisa, ki mestoma deluje prav tragikomično.

Ko si porabnik javnega denarja zaželi točno določeno znamko in tip avtomobila, potem je očitno le še od njegove iznajdljivosti odvisno, kako bo prišel do njega, smotrna poraba sredstev za zdravstvo gor ali dol.

V Zdravstvenem domu Novo mesto, ki ga vodi direktorica Milena Kramar Zupan, so z javnim razpisom, ki je tik pred zaključkom, iskali ponudnike za več reševalnih vozil in tudi štiri osebna vozila. Pri slednjih pa so si pisci razpisa privoščili pogoje prikrojiti tako, da konkurentje letijo stran drug za drugim, dokler ne ostane le še en model, ki naj bi bil najbolj vsestranski za potrebe zdravstvene in patronažne službe na terenu. Morda je le naključje, da je ta znamka tesno povezana z Novim mestom.

Ko patronažna sestra točno ve, kakšna je razlika med 105 in 112 Nm navora

Na razpisu dolenjski zdravstveni uslužbenci iščejo štiri osebna vozila, katerih skupna ocenjena vrednost brez 22-odstotne stopnje DDV je 40.000 evrov. Vsak lahko torej po uradnem ceniku stane največ 12.200 evrov.

Nekateri pogoji so povsem smiselni, kot je vključena navigacija s kartografijo Slovenije (ni navedeno, da mora biti integrirana), radio, električni paket, klima, deljiva zadnja klop, osnovna varnost ... A je razpis veliko pogojev namenil tudi “pravemu” motorju. Bencinar mora imeti največ 1.149 cm3 prostornine (nominalno isti 1,-2 litrski motor VW-ja, ki pa ima 1.197 cm3, torej odpade) in med 50 in 55 kW moči. Pomenljiv je podatek o navoru - tega je lahko zgolj v ozkem pasu med 100 in 110 Nm. Takšen motor pa izdeluje zgolj en proizvajalec in ga vgrajuje le v dve različni znamki.

Čeprav pogoji tega v ničemer ne konkretizirajo razen prostornine in moči, je za naročnika "pomemben ekonomičen motor (stroškovno učinkovit vključno s porabo goriva), ki zadostuje potrebam terenskega dela patronažne službe."

Prtljažnik in stroški? Popolnoma vseeno!

Drugi pogoji: avto mora biti dolg med 4,0 in 4,07 metra, širok med 1,7 in 1,75 metra in visok med 1,4 in 1,45 metra. Medosna razdalja med 2,5 in 2,6 metra. Nikakor ne sme biti brez LED dnevnih svetil in kartice za vstop in zagon motorja. Prtljažnik? Popolnoma vseeno. Normna poraba in ocenjeni stroški vzdrževanja? Popolnoma vseeno.

“Tehnične specifikacije so oblikovane na podlagi funkcionalnih zahtev ..., vezano na objektivne potrebe in zahteve naročnika,” so na vprašanja Žurnala24 odgovorili v novomeškem ZD. Do takšnih zahtev so prišli "na strokovnih temeljih in praksi, kaj se je v preteklosti izkazalo za kvalitetno, stroškovno učinkovito in varno.”

Smernice, ki naj bi veljale za učinkovit, notranje prostoren in varen moderni avtomobil B razreda, so torej očitno oblikovali na podlagi danes že odsluženih avtomobilov, ki so bili izdelani pred deset in več leti, ko so v razredu veljali še povsem drugi standardi in tehnologije. 

Pri tem še posebej izpostavljajo zunanjo širino osebnih vozil, saj je "pomembno, da v osebna vozila zaposleni v patronažni službi lahko namestijo prenosne zabojnike v katerih je material, ki ga uporabljajo pri svojem delu na terenu, dovolj prostora mora biti tudi za zaboj za infektivne odpadke ..., prav tako je pomembno da avto ni prevelik, saj se na terenu srečujejo tudi z zelo težko dostopnimi dovozi in potmi.” Niti besede pa o konkretnih merah in dostopnosti prtljažnika, zadnje klopi, skupni masi avtomobila, ki bistveno vpliva na prožnost ...

Na koncu pa "presenečeni," da dobili le enega

Razpisna komisija ni imela težkega dela, saj je ponudbo za osebna vozila oddal le en ponudnik in sicer družba TPV Novo mesto, ki zastopa znamke Renault, Nissan in Dacia. Glede na razpisne pogoje je lahko ponudil zgolj model renault clio, ki edini ustreza čisto vsem pogojem.

"Tudi naročnik je bil presenečen nad številom prejetih ponudb, kot tudi prisotni predstavniki ponudnikov, na javnem odpiranju ponudb," so za Žurnal zgolj eno ponudbo še pokomentirali v novomeškem ZD.

Glede na tabelo, kaj za isti ali manj denarja nudi konkurenca, pa je jasno: če bi dovolili le malenkost drugačne mere in specifikacije motorja, ter odpravili brezsmiselni pogoj o LED dnevnih lučeh in kartici za zagon motorja, bi imeli možnost, da bi dobili ponudbo vsaj še za znatno cenejšo in s prtljažnikom radodarnejšo dacio sandero ali morda še okretnejše, a znotraj izjemno prostorne škodo fabio, hyundaija i20 ali seat ibizo. 

Tako pa je razpis očitno spisan v nasprotju z zakonom o javnem naročanju. Ta še posebej v primeru, kot so nespecialna vozila, jasno zapoveduje takšne pogoje, da jim lahko ustreza več kot en ponudnik.

V praksi lahko preprečijo le konkurenti

Za predsednika Računskega sodišča Tomaža Vesela razpisi, kot si ga je privoščil ZD Novo mesto, niso presenečenje. Kot je povedal za Žurnal24, naročniki pri avtomobilih zlahka zelo omejijo konkurenco prav s pomočjo tehničnih specifikacij, čeprav slednje nimajo bistvenega vpliva na uporabnost vozila. "To nas zelo moti. Razumemo, da uporabnik potrebuje nek specifičen rang vozila za določene načine uporabe, vendar se na takšen način ne sme omejevati konkurence."

Vesel pa hkrati priznava, da revizije za že nabavljene stvari praviloma ne morejo razveljaviti pogodb za nazaj. Zato je po njegovem še toliko bolj pomembno, da se še v fazi postopka javijo potencialni ponudniki, ki se čutijo zapostavljeni in vložijo zahtevo za revizijo.

Kot še dodaja predsednik računskega sodišča, je največ poskusov prirejanja razpisov pri takšnih, s katerimi se išče le po nekaj vozil. Pri velikih razpisih je namreč interes drugih trgovcev prevelik, da bi ostali tiho, zato so takrat pogoji spisani bolj splošno.

Mizica, pogrni se ...

Na Žurnalu24 smo v preteklosti že razkrili več prirejenih razpisov, tudi s področja zdravstva. Privoščili so si ga v Osnovnem zdravstvu Gorenjske. Ta pokriva zdravstvene domove od Kranja do Jesenic. Za terensko vozilo so kar s strani ponudnika skopirali, kaj mora vsebovati, v drugem primeru pa so naravnost priznali, da si želijo točno določena modela vozil.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 9
  • Pepe007 08:57 04.september 2015.

    Nič takega ne mislim. Profi vozniki (policaji) pred enim letom niso hoteli vozila z drugim tipom menjalnika, kot ga imajo sami privat. Dokaj logično mi je, da nekdo noče nekaj iz nemške konjušnice, če vozi pretežno francoza in obratno. Zaenkrat ...prikaži več se ti proizvajalci vozil še niso poenotili, kako se denimo vžge brisalce ali tempomat.Naj jih najprej politika prisili v to.

  • zkvazdjkrregistracijozahtevate 19:50 03.september 2015.

    Temu se reče kraja ne pa razpis. Odgovornost prosim!

  • alibaba 17:35 03.september 2015.

    Ja, sestre so navajene na tiste centimetre ,ker če je centimeter preozki ali pa malo predolgi ni isti občutek,ko se usede na njega,ops, mislim v njega(avto).