Ameriškim zverinam odprta vrata na evropske ceste

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Bodo Evropo po novem preplavili veliki, praviloma požrešni ameriški suvi in poltovornjaki vključno z zloglasnim cybertruckom? Dogovor med EU in ZDA jim na stežaj odpira vrata, organizacija za varnost prometa opozarja na posledice za pešce in kolesarje.
Oglej si celoten članek

Združene države Amerike in Evropska unija so avgusta podpisale zgodovinski trgovinski dogovor, ki bo močno olajšal uvoz ameriških vozil v Evropo. Sprva podrobnosti niso bile znane, šele nato pa so v javnost prišle točke sporazuma. 

Sporazum o recipročni, pošteni in uravnoteženi trgovini tako predvideva, da bosta obe strani začeli medsebojno priznavati standarde za izdelke, vključno z avtomobili. To pomeni, da bo ameriškim proizvajalcem SUV-jev in poltovornjakov po več desetletjih odprta bistveno lažja pot na evropski trg.

To pomeni, da bi v EU vključno s Slovenijo lahko prav kmalu na cestah pogosto videli modele, kot so ford F-150, dodge RAM 1500, tesla cybertruck, GMC yukon in druge.

Za evropske kupce to pomeni več izbire, za avtomobilsko industrijo večjo konkurenco, za strokovnjake za prometno varnost pa predvsem veliko skrb.

Zakaj je bil uvoz doslej tako zapleten?

Uvoz ameriških avtov v EU je doslej oviralo več razlogov, v prvi vrsti različni tehnični, varnostni in ekološki standardi, ki veljajo na obeh straneh Atlantika. V ZDA marsikaj, kar je v EU obvezno, ni uzakonjeno, na primer sistem samodejnega zaviranja ali pa evro 6 standard.

Prav tako varnostna trčenja v ZDA ocenjujejo z drugih vidikov, pri tem pa veliko manj pozornosti namenjajo zaščiti ranljivejših udeležencev, kot so pešci in kolesarji. Tipičen primer je tesla cybster, veliki poltovornjak, ki v takšni nazobčani obliki v Evropi po veljavnih standardih nikoli ne bi dobil dovoljenja za prodajo.

Zato je bilo treba ameriška vozila, če so želela priti na evropski trg in tukaj dobiti odobritev tipa, ustrezno prilagoditi. Doslej zelo drag, zahteven in dolgotrajen proces naj bi bil po novem bistveno enostavnejši. 

Že doslej je bila sicer mogoč uvoz posameznih vozil po sistemu individualne odobritve vozil (t. i. IVA), a je bil ta namenjen predvsem redkim primerom, ne množičnemu uvozu. Veliki ameriški poltovornjaki so zato prihajali v Evropo le v omejenih številkah.

Dejstvo je tudi, da so številni ameriški modeli, v prvi vrsti njihovi poltovornjaki in suvi, zasnovani za široke ameriške ceste in so zato na ozkih in prometno nasičenih evropskih mestnih ulicah manj primerni. 

Foto: MatijaJanežič Tesla Motors cybertruck, električni polotovornjak

Kaj prinaša novi dogovor?

Sporazum med ZDA in EU predvideva medsebojno priznavanje standardov, kar pomeni, da ameriška vozila očitno ne bodo več potrebovala kakšne posebne dodatne homologacije v Evropi. Poleg tega bodo nekatere carine odpravljene ali znižane, kar bo uvoz še dodatno pocenilo.

Za ameriške proizvajalce je to velika priložnost, saj trg EU predstavlja skoraj 450 milijonov potrošnikov. Po drugi strani pa se evropska avtomobilska industrija sooča z novimi izzivi, saj bodo morali domači proizvajalci konkurirati ameriškim vozilom, ki so pogosto cenejša in ponujajo drugačno zasnovo – predvsem v segmentu velikih SUV-jev in pick-up tovornjakov.

Strokovna združenja: veliko varnostno tveganje

Poleg evropskih proizvajalcev so zaskrbljeni tudi strokovnjaki za varnost v prometu. Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je v svojem odzivu opozoril, da bo imel dogovor resne posledice za prometno varnost na evropskih cestah.

"To je politična odločitev, ki daje prednost trgovini pred reševanjem življenj," je dejal izvršni direktor ETSC Antonio Avenoso. "ZDA nimajo obveznih varnostnih tehnologij, ki so v EU že nekaj časa standard. Sprejemanje njihovih vozil brez dodatnih preverjanj bo stalo življenja."

Posebej kritični so do velikih ameriških poltovornjakov. Ta vozila so znana po svoji velikosti in masi, kar v primeru nesreč pomeni hujše posledice za pešce, kolesarje in voznike manjših avtomobilov, so prepričani v ETSC. Poleg tega njihova zasnova z visoko sprednjo masko zmanjšuje preglednost in povečuje nevarnost za ranljive udeležence v prometu, še dodajajo.

Da njegove besede niso brez osnove, kaže statistika: v ZDA je število smrtnih žrtev med pešci na milijon prebivalcev trikrat večje kot v Evropi. V Evropi je tudi veliko več kolesarjev in motorjev na cestah.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 5

  • 22:31 6. September 2025.

    Končno pravi zvok moči motorja upam da bo cena normalna

  • 03:31 4. September 2025.

    sama nevoščljivost,,,, Zakaj se pa kdo ne bi smel voziti z daljšim avtomobilom kot 3 metre,,,, kar bi radi evropski …

  • 22:01 3. September 2025.

    in kjer je pravzaprav problem ? vojaški humvee je pa lahk se registriral za civilno rabo ? in hvala bogu …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.