Dolgo smo ga čakali, tega znanilce nove švedske pomladi. Volvo ga je predstavil že leta 2022, pa nato zaradi izzivov, ki jih je prinesel razvoj njihovega prvega programsko definiranega modela, nekajkrat zakasnil. Na začetku leta je vendarle prišel tudi v Slovenijo, zdaj smo ga lahko konkretneje preizkusili.
Kaj je EX90?
Volvo EX90 je bil razvit kot prvi v novi generaciji izključno baterijskih modelov znamke. Četudi si ga zaradi velikosti ali cene ne boste lastili, pa nakazuje napredno evolucijo razmišljanja o tem, kam gre znamka z značilnim Marsovim simbolom na nosu. Da so v zadnjem času večino moči usmerili v suve in križance, je povsem jasno, da bo elektrika prej ali slej smiselna za množice, pa (najbrž) tudi.
Marsikaj je od EX90 oblikovno in doživetveno že prevzel 'mali' električni križanec EX30, ki se kar uspešno prodaja. Kmalu pa bodo predstavili tudi srednje velikega EX60, ki bo na dosegu denarnic še precej širšega kroga ljudi od EX90.
Na zunaj EX90 preseneti s tem, kako dobro zna skriti svojo dejansko velikost, ki je tako kot pri drugih večjih suvih že presegla dolžino petih metrov. Tudi v širino je zajeten, pa hkrati dovolj nizek, da ne deluje enormno, prebahavo. Podpis svetlobe prednjih luči zares pusti vtis, še posebej ko ste prvič priča sekvenci izmenjave dnevnih in glavnih prednjih luči - kot pri kakšni dvoživki oziroma poklon časom dvižnih luči.
Brez motornih odprtin, pa zato s presenetljivo nizkim nosom in potopljenimi kljukami deluje avto zelo gladko, novo evolucijo oblike imajo tudi za Volvo značilne zakljukana zadnja svetila. Na celotni podobi izstopa grbina nad vetrobranskim steklom, ki vzbudi veliko zanimanja. Nekateri so jo že poimenovali za taksi tablico, v resnici se pod njo skriva tehnologija najbolj zmogljivega računalniškega vida, kar ga lahko ima serijski avto z volanom.
Tako vsaj pravijo pri Volvu. S to težavo, da v grbini vgrajeni LIDAR sistem še kakšno leto ne bo funkcionalen. Avto zato še ne prepoznava objektov in ljudi v 360-stopinjskem krogu in v razdalji vse do 300 metrov. Tudi tipki na volanu, ki bosta s programskimi posodobitvami kasneje v življenjski dobi bržkone lahko sprožili polsamodejno vožnjo stopnje 3 ali celo 4, sta že prisotni, a zatemnjeni. Skratka, volvo EX90 je trenutno celo preveč sposoben za naše ceste.
Počutje kot v udobnem domu
Vstop v EX90 je podoben vstopu v sodoben dnevni salon. Čist, zračen, po zaslugi velikega strešnega okna svetel. Vir materialov godi ljubiteljem živali in zagovornikom reciklaže, vsak detajl je zelo premišljen, izdelava deluje vrhunsko. V mislih se mi je podila primerjava s pristopom, ki ga je BMW uvedel z iX. Posebno poglavje je ambientalna svetloba, pri kateri so uporabili odtenke, ki pomagajo dvigniti energijo potnikov.
Predvsem pusti EX90 občutek prostornosti, ki je pri medosni razdalji skoraj treh metrov pričakovano obilna, a vendarle še dodatno v primerjavi s podobno velikimi premijskimi konkurenti. Gre za pravi družinski avto, ki daje poudarek na enostavnem vstopanju, nameščanju in sedenju. Zlasti slednje ne pušča nobenega dvoma, Volvo ostaja znamka z enimi najbolj udobnih sedežev v industriji. In eno najboljših izvedb masaže za prednja potnika.
EX90 je sicer serijsko sedemsedežen avto, zadnja dva sedeža se po ameriško električno dvigata ali spuščata iz prtljažnika. Tam zadaj je namenjena vožnja potnikom višine nekje do 160 centimetrov, v tem primeru ne bodo imeli težav niti z glavo niti koleni. Sicer pa se sedeži druge vrste ločeno tudi vzdolžno premikajo in tako prilagajajo trenutnim potrebam.
Prtljažnik se glede na postavitev sedežev širi po stopnjah od 'veliko' do 'ogromno,' je vrhunsko obdelan in predvsem uporaben. Zaradi zračnega vzmetenja je mogoče tudi nekoliko spustiti nakladalni rob. Dodaten prostor za malenkosti pa se najde tudi pod prednjim pokrovom.
Bliskovit pogon, spodobno v ovinke
Druga ključno pomembna stvar, pri kateri volvo EX90 briljira nad večino konkurence, je vožnja. Vsaj tista družinske narave. Enostavnost speljevanja, premikanja in upravljanja je preprosto razred zase, nekaj, česar v avtih s termičnim motorjem zlepa ne boste doživeli.
Na testu smo vozili zmogljivejšo različico twin motor performance z več kot 500 'konji', a tudi pri klasični različici z dvema motorjema česa drugega kot malo manj norih pospeškov ne bi doživljali. Odzivna motorja zmoreta skoraj tri tone mase potisniti naprej silovito, predvsem pa je avto po njuni zaslugi hitro poravnan s prometnim tokom.
Zračno vzmetenje pogoltne cestne neravnine, skoraj ne da bi potniki čutili. Volan in plin sta natančna, avto je mogoče enostavno voditi tudi skozi zavoje. Seveda je treba ohraniti določeno mero spodobnosti, ki se pritiče avtu takšne mase in mer in visokega sedenja. Avto sicer kar presenetljivo dolgo drži začrtano linijo tudi skozi ostre zaprte zavoje, a zvok gum in pritisk sil na sedežih, ki so namenjeni drugim užitkom, povejo svoje.
Malo gumbov, veliko tišine
Nasprotno kot pri razmišljanju katerega od konkurentov, je tehnologija v potniški kabini subtilno potisnjena v ozadje. Seveda sta tu devetplačni zaslon, na sredini pa 14,5-palčna pokončna tablica, a oba delujeta nevsiljivo vgrajena, prednost ima čist ambient z naslonjali in odlagališči. Kot pri vse več znamkah je ročica menjalnika zdaj ob volanu, na žalost pa avto sledi tudi 'tesla' trendu zmanjševanja fizičnih gumb na minimum. Tako je treba tudi volan in ogledala nastavljati prek sredinske tablice in volanskih gumbov. Kot tudi odpirati sovoznikov predal.
Lidar na strehi kot omenjeno (še) ne deluje, vseeno pa vsa ostala falanga radarjev in kamer skrbi za dobrodošlo, nikakor pa ne vsiljivo pomoč vozniku. V marsikaterem konkurenčnem avtu živce parajo neprestana zvočna opozorila, piski in tresenje. V EX90 je tega malo in deluje na neobremenjujoč način. Treba je omeniti, da avto po zgledu letalske industrije deluje ob pomoči dveh vzporedno delujočih in zelo zmogljivih osrednjih računalnikov z Nvidia tehnologijo, ki nadzirata vso plejado podsistemov in se bliskovito odzivata.
Že omenjeni nizek nos poskrbi še za eno dobro lastnost - izza volana je ta suv nenavadno pregleden.In zares držijo samozavestne napovedi tovarne, da bo imel EX90 eno najtišjih kabin na trgu. Tudi pri avtocestnih hitrostih je kabina tako izvrstno zatesnjena, kot da bi v nedeljo popoldan počivali nekje na samem v ležalniku. Če je tihote vendale preveč, pa je tu vrhunsko ozvočenje, ki so mu pri znamki znova dali poseben poudarek, zlasti v izbiri z vrha police. Bowers & Wilkins High Fidelity ima po avto razporejenih kar 25 zvočnikov, ki zmorejo ob napredni 3D obdelavi ustvarjati zvok po meri največjih audiofilov.
Infozabavni sistem sloni na Android OS, kar pomeni, da so Googlove storitve tesno vpete v njegovo nedrje ter prek različnih aplikacij dovoljujejo izkušnjo, zelo podobno tisti na pametnem telefonu. Z njim je mogoče avto nadzirati in delno upravljati na daljavo, telefon služi tudi kot digitalni ključ.
Hiter pogon, a pod 500 km dosega
Na kratko še o pogonu. EX90 je postavljen na 'made in Sweden' platformo SPA2. Na njej je ploščata baterija s kapaciteto kar 111 kWh (neto 107 kWh). Testni avto je imel sicer še arhitekturo 400 V, že z novim modelnim letom pa bodo prešli na precej zmogljivejšo 800 V platformo. Tudi obstoječa arhitektura pa dovoljuje na papirju hitro polnjenje pri močeh do 250 kW, za od 10 do 80 odstotkov je dovolj pol ure. Sami sicer na naših ultrahitrih polnilnicah nismo uspeli doseči takšne hitrosti. Na običajni polnilnici z dvosmernim tokom pa si je treba za napolnitev prazne baterije vzeti več časa, več kot 11 ur. Plus avta pa je možnost napajanja zunanjih uporabnikov prek protokola V2L.
Testni avto je bil tipa twin motor performance. Zadnji pridevnik pomeni, da je imel doseg v primerjavi s klasičnim dvomotornikom malenkost skrajšan, a zato namesto 300 kW (408 KM) kar 380 kW (517 KM). Kot omenjeno, je glavna prednost še za sekundo skrajšan pospešek, pod pet sekund z mesta do 100 km/h. Je pa zato tudi poraba nekoliko večja. V različnih razmerah vožnje se nam je vrtela okoli 25 kWh/100 km, z nekaj pazljivosti na primernih 23 kWh/100 km. Z enim polnjenjem je tako mogoče pričakovati okoli 400 kilometrov poti, potem pride čas za kabel.
Omeniti velja vlečne zmogljivosti, ki so za električni avto kar zajetne in sicer do 2.200 kilogramov. Nenazadnje ima avto prek 900 Nm navora ...
Podatki o vozilu (Volvo EX90 twin power performance ultra AWD)
Pogon: električni, štirikolesni
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 5.037 x 1.964 x 1.744; 2.985
Prtljažnik v litrih: 324-690-2082
Moč in navor: 380 kW (517 KM), 910 Nm
Zmogljivosti: 180 km/h, pospešek 4,9 sek od 0 do 100 km/h
Baterija: 107,0 kWh (neto)
Največja moč polnjenja: 11 kW (AC)/250 kW DC
Poraba na testu (kombinirana): 22 kWh/100 km
Cena vozila: od 109.000 evrov (polna cena)
Cena?
Volvo EX90 twin motor performance brez dodatne opreme starta za okoli 110 tisoč evrov, medtem ko je klasična twin motor različica brez dodatne opreme ostane pod mejo stotih tisočakov. Vendar je nekaj dodatkov praktično obveznih, na primer napredni sistem asistenčnih sistemov ter zračno vzmetenje.
Gre torej za več kot jasen pokazatelj, da ne gre za ljudsko vozilo temveč predstavnika premijskega sloja. Prav kmalu pa bo na voljo tudi cenejša vstopna različica z le zadnjim pogonom.
Sklep? Volvo EX90 je sedemsedežnik na elektriko, ki je lahko tako menedežersko vozilo kot avto za družino. Nič nenavadnega ne bo niti, da ga bodo uporabljale kronane glave tam gori na severu.
Uporabnost, udobje in tehnologijo je Volvo v tem avtu izpilil do novega nivoja. Ima lasten značaj, od drugih podobno velikih avtov odstopa po kar nekaj lastnih rešitvah in sposobnosti. Cena je tista, zaradi katere ne bo pogost na naših cestah, na vsak način pa bo zelo opazen.
Žalostno kaj nam dela EU, boljši ( ne rečem, da je Volvo slab) vendar takšen avto, takšnih dimenzij, verjetno z …
Kitajc brez jajc zavit v usnje.