Na AMZS poligonu varne vožnje na Vranskem smo se na povabilo podjetja MAN Truck & Bus Slovenija udeležili preizkusa električnega tovornjaka MAN eTGX. Preverili smo, kako se obnese v praksi in kako lahko lastniku dolgoročno prinese dobiček ter konkurenčno prednost pred dizelskimi vozili.
"Naša industrija se sooča s številnimi izzivi – visoka cena dela, pomanjkanje voznikov, težave z delavnicami in serviserji. Primanjkuje nam mladih, sposobnih ljudi, kar bo v prihodnosti velik izziv. Če bi se transport ustavil le za en dan, bi nastal kaos," je ob predstavitvi novega dizelskega pogonskega sklopa D30 in povsem električnega eTGX povedal direktor podjetja MAN Truck & Bus Slovenija, Jan Löwhagen. Posebej je izpostavil okoljske zahteve in visoke investicije v zeleni prehod, ki jih izvajajo proizvajalci tovornjakov in avtobusov: "Govorimo o milijonih, če ne celo milijardah."
Sami naredili prehod na električno mobilnost
MAN je v zadnjih letih znatno vlagal v razvoj novih vozil. V Nemčiji so odprli tudi novo tovarno baterij s kapaciteto 100.000 enot na leto. Zavedajo se, da gre za dolgoročno naložbo, a dizelski tovornjaki še vedno prinašajo glavni vir prihodkov. "Seveda so potrebne tudi izboljšave na motorjih z notranjim zgorevanjem, saj bodo še naprej prisotni na trgu – čeprav ne vemo, kako dolgo," je povedal Löwhagen. Ob tem je dodal, da prehod na zeleni transport zahteva tudi podporo države in lokalnih skupnosti, predvsem pri gradnji polnilne infrastrukture in vključevanju energetskih podjetij: "Brez infrastrukture električni transport ni mogoč."
Löwhagen verjame, da moraš za uspešno predstavitev produkta najprej sam verjeti vanj – zato že dve leti in pol uporabljajo električna vozila. "Nazaj poti ni več. Sam vozila z notranjim zgorevanjem ne bi več izbral. Ko enkrat stopiš v svet električne mobilnosti, začutiš razliko," pravi.
Novi motor D30
Na Vranskem je MAN predstavil tudi nov pogonski sklop D30 PowerLion z 12,7-litrskim dizelskim motorjem in močjo med 380 in 560 KM. Motor ima več navora in do 4-% manjšo porabo goriva. Novi 14-stopenjski menjalnik, izboljšane zavore, optimizirana aerodinamika in tišja, udobnejša kabina z digitalnimi instrumenti dopolnjujejo celoten paket.
Zakaj je električnih tovornjakov tako malo?
Vprašanje, zakaj lahko v Sloveniji električne tovornjake preštejemo na prste ene roke, medtem ko imajo električna osebna vozila devetodstotni tržni delež, smo naslovili na direktorja prodaje pri MAN Truck & Bus Slovenija, Tomaža Bratino.
Zakaj je prodaja v promilih? "Drži, trenutno lahko govorimo o promilih. Električni tovornjaki so na trg prišli pet let kasneje kot električni avtomobili. Mi smo serijsko proizvodnjo začeli šele letos, prve enote pa so bile dostavljene leta 2023 – takrat še za prave zanesenjake. Danes imajo vsi večji proizvajalci v ponudbi serijske modele električnih tovornjakov," pojasnjuje Bratina.
Dodaja, da so električni tovornjaki lahko že danes vzdržna naložba, če podjetje energijo dobavlja iz lastnega vira ali ima pogodbenega partnerja s polnilno infrastrukturo. Tretja možnost je polnjenje na namenski postaji, ki jih v sodelovanju s konzorcijem drugih proizvajalcev postavlja tudi MAN.
"Tisti, ki želi prevažati blago z električnim tovornjakom, posla ne bo zmanjkalo. Proizvodna podjetja želijo zmanjšati ogljični odtis, zato so zainteresirana, da njihovo blago prevaža električno vozilo," pravi Bratina. A opozarja, da mora biti vsak nakup premišljen. Razlika v ceni med dizelskim in električnim tovornjakom je lahko tudi 1 proti 3 – za ceno enega električnega lahko kupite tri dizelske.
"S partnerjem smo pripravili poslovni model za prevoz blaga na relaciji Mengeš–Ljutomer–Mengeš. Če ima prevoznik domačo polnilnico, in če jo ima tudi partner, še toliko bolje. Pri tovornih prevozih gre pogosto za enake relacije, predvidljivo porabo. Izračuni kažejo, da se investicija povrne v desetih letih – tudi brez lastne sončne elektrarne," poudarja Bratina.
Celostne rešitve polnjenja
MAN sodeluje s podjetjem MOON, ki omogoča celovito integracijo električnega tovornjaka in polnilne infrastrukture. Strankam izračunajo potrebne kapacitete, število postaj in pripravijo ponudbo s financiranjem. Na voljo so polnilnice moči od 50 kW (nočno polnjenje) do 400 kW in megavatne postaje.
Kdo so potencialni kupci?
Bratina vidi priložnosti v storitvenih podjetjih, ki skrbijo za komunalne storitve, v distribuciji, pa tudi v transportnih podjetjih. Slovenija s krajšimi razdaljami in razgibano logistično mrežo nudi idealne pogoje za električni transport. "Električni tovornjaki že danes dosegajo do 500 km avtonomije, z novimi baterijami pa bo to celo do 1000 km. Primerni so tako za lokalno kot medmestno in daljinsko vožnjo," dodaja.
Nakupni postopek je daljši
Za razliko od nakupa dizelskega tovornjaka, ki traja okoli mesec dni, lahko nakup električnega traja leto ali več. »Strankam pripravimo celovito rešitev, v sodelovanju z dobavitelji energije in polnilne infrastrukture ter z izdelavo poslovnega modela,« pravi Bratina.
Težava nastopi pri občinah, ki se redko odločajo za nakup električnih tovornih vozil – predvsem zaradi pomanjkanja subvencij in dejstva, da občine proračune pripravljajo na kratkoročni ravni. Po drugi strani je stanje pri potniškem prometu drugačno: Občina Kranj v sodelovanju z Arivo že vozi pet električnih avtobusov, tudi Bled ima avtobus brez emisij.
Udobje vožnje brez primere
Na poligonu varne vožnje smo s pomočjo inštruktorja preizkusili dizelski in električni tovornjak. Razlika v udobju je očitna – električni tovornjak speljuje brez hrupa, vožnja je tekoča in tiha, izkušnja pa primerljiva z vožnjo osebnega vozila. Preizkusili smo tudi pametni tempomat, ki se vklopi s tipko na volanu. Tovornjak samodejno ohranja varnostno razdaljo, prilagaja hitrost in sledi smeri – voznik mora imeti le roke na volanu.
Tehnologija za dolge poti
MAN eTGX konkurira klasičnim vlačilcem za dolge relacije. Z megavatnim polnjenjem (do 750 kW) se lahko v 45 minutah napolni za dodatnih 350 km dosega. Vgrajeni akumulatorji so razviti in proizvedeni v obratu MAN v Nürnbergu. Na voljo so različne kapacitete baterij – od 240 do 480 kWh, kar zadošča za do 500 kilometrov dosega brez vmesnega polnjenja.
🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲
Te elektro igračke bodo čez nekaj let stale zapeljane na kakšnem neobdelanem zemljišču,ker jih ne bo hotel nihče prevzetim za …
El tovornjaki bi bili zelo primerni za odvoz odpadkov,ker nimajo dolgih relacij,polnjenje bi pa imeli iz generatorjev,ki jih poganja plin …