Lahko ta pripomoček ubije motor vašega avtomobila?

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Nekateri kritiki trdijo, da lahko z uporabo sistema start-stop uničimo motor našega avtomobila. A ta sistem ni edini, saj je na udaru tudi indikator za pomoč pri prestavljanju.
Oglej si celoten članek

Če vozite razmeroma novi avtomobil z ročnim menjalnikom, je na armaturno ploščo gotovo vgrajen pomočnik pri prestavljanju, saj so v avtomobilih prisotni že poldrugo desetletje. Gre za ikono, ki vam svetuje, kdaj je najbolje prestaviti navzgor ali navzdol, da bi prestavno razmerje menjalnika najbolj ugodno.

Foto: Saša Despot Mazda CX-30

Vendar pa v primeru, da napotke vestno upošteva, marsikdo prej ali slej ugotovi, da nekaj ni v redu. Indikator je namreč teoretični element, ki vam pomaga, da je menjalnik avtomobila vedno v najbolj ustreznem razmerju, pri čemer upošteva hitrost avtomobil in silo, s katero pritisnete pedal plina. Da bi zadeva pravilno delovala, bi moral sistem upoštevati še porabo goriva, odziv plina in dolgoročno nego motorja.

Za mnenje smo vprašali tudi avtomehanika Roberta Eržena, ki meni, da za takšne nastavitve pomočnika pri prestavljanju niso "krivi" proizvajalci, ampak morajo ti preprosto slediti direktivam Evropske unije v zvezi z izpusti. Če se hočejo vozniki izogniti vožnji s prenizkimi vrtljaji, morajo preprosto po občutku prestaviti navzdol in povečati vrtljaje motorja.

Žal hoče večina proizvajalcev s sistemi start-stop doseči le eno, vozniku pomagati, da porabi čim manj goriva in čim manj onesnažuje ozračje. Da to doseže, indikator prestavljanja voznikom svetuje, da prestavljajo pri smešno nizkih vrtljajih motorja. Da bi prestali teste izpustov in porabe goriva, softver, ki upravlja indikator prestavljanja, kalibrirajo tako, da v homologacijskem ciklusu zmanjša povprečno porabo goriva, ne skrbi pa ga dolgoročno delovanje motorja.

Zato indikator voznikom svetuje, da v višjo prestavo prestavijo, ko motor komaj doseže 1.500 vrtljajev na minuto. Med laboratorijskimi testi ima to zelo pozitivne učinke, v realnem življenju pa je zadeva podobna siljenju  kolesarja, da čez gorski prelaz kolesar v najhitrejši prestavi. Ne le, da to ni učinkovito, ampak na dolgi rok povzroči poškodbe.

Motor, ki dela pod optimalnim številom vrtljajev, težko zagotovi potrebno moč. Pri konstantni hitrosti to ne predstavlja težave in celo pripomore k manjši porabi goriva, ko pa mora voznik prehitevati ali peljati v hrib, pa se pojavijo mikrovibracije, ki se na koncu prenesejo na vitalne dele avtomobila. Tudi zgorevanje goriva je v tem primeru nepopolno in povzroči obloge na batih, ventilu povratnega toka izpušnih plinov ali filtru trdnih delcev. Motorji, ki pogosto delajo s prenizkimi vrtljaji, se zato hitreje pokvarijo.

Kaj lahko torej vozniki storijo? Najbolje je, da vozijo po občutku in ne upoštevajo vedno napotkov indikatorja. Seveda je to odvisno tudi od voznikovih izkušenj, vendar velja generalno priporočilo. Bencinski motor bi moral delovati v razponu med 2.000 in 4.000 vrtljaji na minuto, ko je zgorevanje goriva najbolj popolno, za dizelske motorje pa velja razpon med 1.700 in 2.500 vrtljaji na minuto, ko razvijajo tudi največ navora. Vozniki bi se orali naučiti tudi po zvoku prepoznati, če motor deluje v redu ali se "muči", enak občutek pa je mogoče dobiti tudi z zaznavanjem tresljajev na pedalu plina.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 5

  • 14:58 3. December 2025.

    Kaj so že to prestave? Jaz imam dva gumba. En je za naprej, drugi je za nazaj.

  • 14:41 3. December 2025.

    jst imam vklopljen start in stop 8 let pa še dej mi teče motor pa ima preko 120 000km........indikator je …

  • 11:39 3. December 2025.

    Indikator je samo priporočilo. Samo Trotl se tega indikatorja dosledno drži.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.