Minilo je 60 let, odkar je svet ob pogledu na DS 19 obnemel

Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Gregor Prebil DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS Foto: Citroën DS
Aerodinamika, inovativne rešitve in neprekosljiva oblika – to so trije elementi, ki zaznamujejo vozilo DS 19, vozilo, ki ga je javnost prvič videla 6. oktobra leta 1955 in ostala brez besed. Znamko DS so po 34 letih spet obudili, z njo pa se Francozi vračajo med premium proizvajalce vozil. Vodilo je še vedno tehnika, eleganca in udobje.
Oglej si celoten članek

V času, ko so Američani in Sovjeti z appoli in s sputniki osvajali vesolje, so Francozi zavzeli svet. In to z žabo. No, poimenovali so jo „boginja žaba,“ na kar namiguje ime DS, ki je nastalo na podlagi prototipov, ki so bili poimenovani kot D1, D2 … Razvijalci so začeli o njih govoriti v množini in tako se je uveljavilo ime DS. Francozi so žabi, tako ime se je je zaradi njene oblike in delovanja vzmetenja prijelo na tej strani Alp, dali ime "la deese" – boginja.

Velika skrivnost

Avtomobil DS 19 so snovali v strogi tajnosti. Projekt VGD, v katerem se je rodil avtomobil DS 19, so pripravili v Citroenovem razvojnem oddelku v ulici Rue du Théâtre v Parizu, kjer so bili zbrani številni ustvarjalci. Pod taktirko Pierra Boulangerja in Pierra Bercota ter Andréja Lefèbvra, Flaminia Bertonija in Paula Magèsa so ustvarili nov avantgarden model. Pierre Boulanger, direktor podjetja, je že konec štiridesetih letih dvajsetega stoletja zagnal projekt VGD. VGD je francoska kratica za Véhicule à Grande Diffusion in označuje vozilo za široko potrošnjo. Ob njegovi smrti leta 1950 je projekt prevzel Pierre Bercot, ki je nadaljeval z istim ciljem: VGD naj bi nadomestil avtomobil Traction Avant in dopolnil trenutno ponudbo vozil.

Foto: Citroën DS Inženir André Lefèbvre ter stilist Flaminio Bertoni sta sodelovala že pri avtomobilih Traction Avant in 2 CV. Pri projektu VGD sta ponovno združila moči in talente ter tako povezala umetniško prefinjenost in tehnično odličnost.

Paul Magès je ustvaril in razvil slavno hidropnevmatsko vzmetenje.

6. oktobra leta 1955 je završalo

Kljub predčasnim razkritjem v reviji Auto-Journal je ob dvigu zaves na pariškem avtomobilskem 6. oktobra leta 1955 med avtomobilsko srenjo završalo.

Že prvi trenutek po razkritju je postalo jasno, da bo avtomobil v marsičem še dolgo časa postavljal merila konkurenci. Od slednje se ni razlikoval le po drznem dizajnu in številnih prikupnih detajlih, temveč še bolj po napredni tehnologiji, predvsem hidropnevmatskem vzmetenju, ki je omogočalo dotlej nepredstavljivo raven dinamične in udobne vožnje obenem. Že prvo uro po predstavitvi v francoski prestolnici so pri Citroënu prejeli 749 naročil za vozilo, do konca prvega dneva sejma že 12.000, v 10 dneh do konca salona pa kar 80.000. „Neznani leteči predmet“ so novinarji in javnost opisovali vozilo, ki je za večno spremenilo podobo ob pogled na francoske ceste, po katerih so v času okrevanja po drugi svetovni vojni vozili avtomobili monotonih oblik. Tiste, ki DS 19 z obliko ni osvojil, je prepričal na cesti, serijsko je zmagoval tudi na reli dirkah.

Foto: Citroën DS

Do konca proizvodnje leta 1975 so izdelali 1,33 milijona primerkov. Nasledil ga je model CX, za njegovega modernega naslednika pa lahko štejemo model C6.

Že takrat je avto videl skozi ovinke

Zunanja oblika žabe je bila nekaj zelo drugačnega od takratnih avtomobilov, ki so bili povečini škatlastih zunanjih oblik, znotraj pa precej majhni in neudobni. Žaba je s sprednje strani ogromna, zadnji del pa potisnjen proti tlom kot pri istoimenski dvoživki.

Zadnji par koles je skoraj v celoti skrit pod blatnikoma, ki pa ju je v primeru nuje mogoče enostavno odmontirati. Tudi sicer je žaba zgrajena precej enostavno, samonosna konstrukcija omogoča enostavne prilagoditve, zaradi zmanjšanja skupne mase je motorni pokrov iz aluminija, streha pa iz steklenih vlaken. V oči padejo nekateri detajli, kot so zadnji smerniki, vgrajeni v streho, ali vrata brez okvirjev. Leta 1967 so avtomobilu nekoliko spremenili zunanjost in mu dodali nove sladkorčke, recimo dva para sprednjih luči, ki s pomočjo dodatnega stekla s spremenljivim kotom sledijo zavoju koles skozi ovinke. Žaba je bil prvi serijski avtomobil s sprednjimi diskastimi zavorami.

Foto: Citroën DS

Nekaj posebnega in izraz napredne elegance pa je tudi notranjost, delo italijanskega oblikovalca Flaminia Bertonija. Prostornosti in udobju potnikov je bil dan velik poudarek, na ameriškem in avstralskem trgu se je prodajala različica s klimatsko napravo in trostopenjsko avtomatiko.

Leteča preproga na olju

Kot je že omenjeno, je postala žaba del zgodovine v prvi vrsti po svojem vzmetenju. Pri tem sistemu so za vzmetenje uporabljene vzmetne krogle, ki vsebujejo tekočino pod reguliranim tlakom in plin. Po njihovi zaslugi avtomobil ohranja stalno višino podvozja,  obebenem pa ima mehko vzmetenje. Tekočina pod tlakom je resnična centrala hidravlične energije. Ta zelo izpopolnjena naprava, ki povezuje sklopko, upravljanje zavor, krmilni mehanizem in prestavljanje, poskrbi za v vseh pogledih mehko vožnjo.

Foto: Gregor Prebil DS S tem se je lega  avtomobila neprestano izenačevala, tresljaji so bili izničeni, avtomobila pa se je prijelo ime leteča preproga. Ne glede na obremenitev je bil avto med delovanjem vedno na isti višini, ko pa je voznik izstopil, se je pohlevno stisnil k tlom. Hidravlika je v otročje lahko delo spremenila tudi vrtenje volana, prestavljanje (gre za prvi avtomobil s polavtomatskim menjalnikom na svetu) in zaviranje. Kasneje je bilo mogoče s hidravliko nastavljati oddaljenost od tal ali pa si z njo pomagati pri menjavi koles. Za izboljšanje lege so inženirji sprednji kolotek zasnovali nekoliko širše in tudi dimenzije koles spredaj in zadaj se razlikujejo. Obstajale so seveda tudi temne plati hidravlike, najbolj so voznike jezili stroški popravil, ki so bili posledica vdora vlage v sistem ob daljši neuporabi.

Leta 1958 je sledila še karavanska izvedenka modela DS 19.

Pogon s časom pridobil na moč

Motorji so bili sprva šibka točka žabe. Prvotni načrti, da bodo vanjo vgrajevali V6 motor, se je zaradi stroge francoske davčne zakonodaje in težav pri razvoju izjalovila, tako da je imel model DS 19 kar nekoliko dodelan štirivaljnik predhodnika traction avanta. Ker pa je bil agregat po zasnovi zelo velik, sprednji del avtomobila pa zaradi nizke linije ni zagotavljal dovolj prostora, so motor postavili tako, da kar dobršen del štrli v potniško kabino. Eno izmed štirih svečk je tako mogoče zamenjati le iz notranjosti. Motor s 1911 ccm  prostornine je sicer zmogel 55 kW (75 KM). Leta 1965 so ga nekoliko izboljšali in mu povečali prostornino (izvedenka DS 20). Istega leta so začeli še proizvodnjo izvedenke DS 21 z 2175 ccm prostornine, kasneje pa še z elektronskim vbrizgom – DS 21 injection electronique. Moč slednjega je bila sedaj spodobnih 80 kW (109 KM), najvišja hitrost pa 188 km/h. Leta 1972 sta sledila še vedno štirivaljna DS 23 in DS 23 injection electronique s 105 kW (143 KM) moči.

Foto: Gregor Prebil DS

Istočasno s hidravlično žabo je bila izdelana tudi cenejša različica ID, ki je imela navadno vzmetenje, prav tako je bila osiromašena za polavtomatski menjalnik in servo volan. Zelo uspešna je bila kabriolet izvedenka, ki je po mnenju mnogih eden od najlepših avtomobilov brez strehe sploh. Za družine je bila namenjena karavanska izvedenka.

Avtomobil slavnih, reševalec življenj

Citroën DS je skozi leta prek filmov in televizije poleg Eifflovega stolpa postal sinonim za Francijo in redno kotira v zgornji polovici lestvice najmarkantnejših avtomobilov zgodovine.

Foto: Gregor Prebil DS

Predstavljal je napredek povojne francoske družbe, eden od njegovih najsvetlejših trenutkov slave pa se je zgodil 22. avgusta 1962, ko je rešil življenje predsedniku Charlesu de Gaullu. Atentator je streljal na predsednikovo žabo, vendar je ta kljub predrtim pnevmatikam s polno hitrostjo pobegnila s prizorišča napada. Dogodek ponazarja film Dnevi šakala. Med lastniki žabe so bili med drugimi igralec Alec Guinnes, papež Janez XXIII., kozmonavt Jurij Gagarin in igralka Brigite Bardot.

DS nič več Citroën

Modeli DS so bili v zadnjih letih del znamke Citroën, a je znamka DS 1. junija 2014 postala samostojna tržna znamka. DS želi francoske avtomobie ponovno popeljati med znamke višjega razreda. Ponudba obsega vozila DS 3, DS 3 cabrio, DS 4, DS 5, DS 5LS in DS 6. Zadnja dva modela sta naprodaj samo na Kitajskem. Francozi gledajo tudi že v prihodnost, ki jo je napovedal koncept divine DS predstavljen na pariškem avtomobilskem salonu septembra 2014.

Zgodovina DS se nadaljuje!

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.