Na koga bi vplivali novi predlogi EU o vozniških dovoljenjih?

Foto: D. J.
Foto: D. J.
Na ravni EU se trenutno razpravlja o velikih spremembah na področju vozniških dovoljenj.
Oglej si celoten članek

Med predlogi so tako strožja pravila za voznike začetnike, kot tudi za starejše voznike, ki bi morali, če bodo predlogi sprejeti, po določeni starosti redno preverjati svoje vozniške sposobnosti – na lastne stroške!

Evropska unija si je zadala cilj, da do leta 2050 zmanjša število smrtnih žrtev na cestah na 0. V ta namen je načrtovana velika reforma povezana z vozniškimi dovoljenji. Ključne točke so znane že od maja letos. Zdaj je na voljo prvi konkretni osnutek četrte direktive EU o vozniških dovoljenjih, ki ga je pripravila francoska članica Evropskega parlamenta Karima Delli (Europe Ecology – The Greens). Dopolnil bi obstoječo uredbo iz leta 2013.

Nič se ne bo zgodilo čez noč

Ta predvideva večje omejitve veljavnosti vozniških dovoljenj v prihodnje. Današnje stanje bi moralo veljati še 15 let, vendar bi morala biti veljavnost dovoljenj omejena s starostjo. Od 60. rojstnega dne naj bi vozniški izpit brez dodatnega preverjanja veljal le še sedem let, od 70. let naprej pet let in od 80. rojstnega dne naprej le dve leti. Ko dovoljenje poteče, bi ga bilo treba obnoviti. Za zdaj še ni točno znano, kaj bo treba pri voznikih po določenem letu starosti preverjati, ali bo šlo zgolj za zdravstveni in psihološki pregled, ki sta namenjena dokazovanju sposobnosti za vožnjo.

Foto: Profimedia Starejši voznik z očali

Direktiva ne bi smela vplivati na predhodno izdana vozniška dovoljenja. Do danes veljajo vsa vozniška dovoljenja za nedoločen čas. Na vsakih 15 let pa je treba obnoviti samo identifikacijski dokument. Za to ni treba delati nobenega dodatnega testa. Kdor je vozniško dovoljenje dobil pred letom 2013, ga mora v določenih rokih najkasneje do leta 2033 tudi zamenjati za enotno vozniško dovoljenje EU. Tudi tu se sposobnost za vožnjo ne bo ponovno preverjala.

V Sloveniji že veljajo določene starostne omejitve

Direktiva EU bi torej vplivala le na tiste, ki pridobijo vozniško dovoljenje, ko je le-to veljavno. Kako se bo direktiva konkretno izvajala, še ni znano. Z mednarodnega vidika preizkusi vozniških sposobnosti za starejše niso neobičajni, temveč prej pravilo. Na Portugalskem so zdravniški pregledi obvezni od 50. leta, v Litvi od 55. leta. V Latviji, Luksemburgu, na Češkem in Madžarskem morate k zdravniku od 60. leta starosti, v Estoniji, Grčiji, na Hrvaškem, Slovaškem in v Španiji pa od 65. leta. Pri 70 letih vozniško sposobnost redno preverjajo na Danskem, Finskem, v Veliki Britaniji, na Irskem, v Italiji, na Malti, v Sloveniji in na Cipru. Nizozemska in Švica to zahtevata od 75. rojstnega dne, Norveška od 80.

Ali povedano drugače: od 27 držav EU ima 19 držav obvezne vozniške izpite za starejše, prav tako Velika Britanija, Norveška in Švica, kjer velja tudi vozniško dovoljenje EU. V Nemčiji je na voljo od 50. leta starosti, vendar za zdaj le za voznike tovornjakov in avtobusov. Od 60. leta naprej je potreben celo psihološki stresni test.

Načrti za direktivo EU vključujejo tudi predpise o vozniškem izpitu za starejše, s čimer bi poenotili različne predpise v državah članicah.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 20:01 11. Oktober 2023.

    Birokrati v vsem svojem sijaju! Niste vredni Da bi vas p ..poscal

  • 16:36 11. Oktober 2023.

    Bedaki, te reforme naj izvajajo na tistih,ki so že naredili kakšno koli nesrečo.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.