Brez skrbi, dacia duster je še vedno kleni športni terenec, s katerim boste zlezli marsikam in ga uporabili za prevoz marsičesa. Njegova izredno pametno zamišljena zunanjost s kratkimi previsi, skoraj 21-centimetrskim odmikom od tal in z oplatami iz težko uničljive plastike dovoljuje zlorabe krepko prek meja spodobnega.
Njegova notranjost uporablja kombinacije materialov za enostavno čiščenje in dolgoživost uporabe, ki pa še nikoli doslej niso bili tako skladno oblikovani v ambient, v katerem še posebej pri bolje opremljenih različicah pravzaprav ničesar ne manjka.
In če je bil duster doslej v javnem mnenju oklasificiran predvsem kot vozilo podeželja za gozdarje, poljedelce in komunalne službe, je tretja generacija dozorela v avto, ki odlično odgovarja tudi na zahteve po urbani opaznosti, celo modnosti. Preobrazba blagovne znamke, ki jo je prinesel novi oblikovalski jezik z novo celostno grafično podobo, je zadetek v polno. Vprašanje, zakaj zapravljati za dražje in tehnološko bolj zapletene avte, pa na mestu.
Duster je tudi s tehnološkega vidika danes nekaj povsem drugega kot leta 2010 ob prihodu prve generacije, ki je prevzela že amortizirane rešitve. Takrat smo hibridno tehnologijo lahko videli le v toyotah, hondah in še pri peščici drugih znamk, dusterja pa je poganjal še atmosferski 1,6 štirivaljnik Evro 4 generacije.
Danes je vsaj v obliki mehkega hibrida praktično ta tehnologija praktično že povsod. Na drugi strani je dizelski motor v B ali celo C segmentu križancev postal prava rariteta.
Pri Daciji so izkoristili priložnost, ki jo ponuja zavetje matičnega Renaulta ter posegli po tehnologiji, ki jo že dobra poznamo iz modelov francoske znamke. Čeprav LPG še ostaja v ponudbi, je duster na voljo tudi s tehnologijo mehkega hibrida.
Za tiste, ki bi se vozili kot gospod z avtomatskim menjalnikom, delno tudi z občutkom električnega avta, na dolge razdalje pa s porabo dizla, pa je novi polni hibrid najbolj primerna opcija.
Kot nekoč je tudi tu vgrajen 1,6-litrski bencinski motor, a tu se primerjave z prednikom zaključijo. Teče v varčnem Atkinsonovem ciklu, premore 69 kW (94 KM) moči, v pomoč pa sta mu dva dodana elektromotorja. Prvi ima 36 kW in je vgrajen neposredno ob menjalnik. Glavni elektromotor omogoča občasno vožnjo izključno v električnem načinu, preostali čas pa podpira motor z notranjim zgorevanjem. Drugi motor s 15 kilovati pretvarja pridobljeno energijo v elektriko za napajanje in polnjenje 1,5 kWh baterije. Skupna kombinirana pogonska moč je 103 kW (140 KM).
Na cesti prav nič več robat
Najmočnejši duster doslej je hkrati najbolj udoben glede načina vožnje. Avto se zažene in spelje brez šuma, kot električni avto. Šele pri pospeševanju se brezčutno priklopi bencinar. Menjalnik med šestimi prestavami prestavlja gladko, zmede pa ga kick-down, ko potrebuje nekaj časa za preklop v nižjo prestavo, hkrati pa v njej potem vztraja predolgo. Možnosti ročnega pretikanja namreč ne pozna, edina alternativa pri premikanju sredinskega vzvoda za menjalnik je vklop režima B za polno rekuperacijo energije pri spuščenem plinu.
Hibridni pogon se dobro odreže v zelo različnih okoliščinah. Speljevanje je enostavno, voznik takoj začuti poln navor elektromotorjev. V mestu lahko med semaforji in po vpadnici avto kar nekaj časa prejadra oziroma prevozi zgolj na elektriko ter tako precej zmanjša delovanje bencinarja.
Uporaben pa je tudi pri hitrejši vožnji. Avto lahko kar nekaj prejadra na elektriko tudi na medmestni in avtocestni vožnji. To se pozna na merilniku porabe. Ni težko voziti s porabo pod 5,5 litra na 100 kilometrov, tudi ob močnem priganjanju je le s težavo presegla vrednost 6,0. S polnim rezervoarjem sistem pokaže za okoli 800 kilometrov avtonomije.
103 kilovati in kombinacija motorjev sicer nimajo športnega poslanstva, za pospešek do želene hitrosti si vzamejo čas. Če je bilo v dusterjih prve in tudi druge generacije pri avtocestni hitrosti v kabini hrupno, je v zadnji generaciji pravzaprav zelo udobno, zatesnitev je neprimerno boljša.
V ovinkih je novi duster boljši, prek neravnin udobnejši. Volan je nekoliko posreden, a to pride prav, ko z njim zavijemo z asfalta na podlago, ki je vse drugo razen gladka. Nekaj potencialnim kupcem ne bo všeč dejstvo, da je duster s polnim hibridom na voljo le s pogonom na prednja kolesa. Za štirikolesnega morajo poseči po verziji mehkega hibrida, a z ročnim menjalnikom.
Dobra opremljenost, skromen pri vleki
Na hitro še o udobju. Testni avto je bil izvedbe extreme, ki že standardno nudi najbolj udobno serijsko opremo. Med njo spada avtomatska klimatska naprava, elektronska ročna zavora ter MediaNav multimedijski sistem z 10,1-palčnim sredinskim zaslonom. Ne gre za ravno za zadnji krik tehnike glede gladkosti delovanja in grafičnih zmogljivosti, a resnih zamer do njega nimamo, še posebej ker je dobro podpiral brezžično zrcaljenje telefona. Spomnimo, Dacie uporabljajo lasten operacijski sistem in nimajo Renaultovega OpenR sistema, ki deluje na osnovi Googla.
Kot smo že ugotovili testu dusterja s klasičnim pogonom, je upravljanje avta enostavno, fizične tipke zelo dobrodošle. Zelo prav pride tipka za hiter izklop 'brenčal' asistenčnih sistemov, vsake toliko smo pogrešali možnost prilagodljivega tempomata. Ima pa na voljo kar nekaj paketov dodatkov, med drugim tudi gretje volana ali pa 360-stopinjski pogled prek kamer.
Duster je s svojimi 4,34 metra že na robu B segmenta in skoraj že sodi v C segment. Druga klop je temu primerna kar radodarna, uporaben pa je tudi 430 litrski prtljažnik. Je korektno izdelan in oblazinjen, pozna stranski predal in ima možnost nastavljivega dna, pri tej opremi pa tudi 12 V vtičnico. Masivne strešne sani dovoljujejo obremenitev do 80 kilogramov, je pa hibridna različica nekoliko omejena pri vleki - tudi prikolice z zavoro ne smejo presegati mase 750 kilogramov.
Ista cena, dva avta na izbiro
Duster hybrid z opremo extreme na cesti preverjeno deluje precej dražji avto, kot je v resnici. V nasprotju z ocenami nekaterih radovednežev je namreč cena še vedno krepko pod 30 tisoč evri. Konkretneje je v verziji Expression ocenjen na 25.150 evrov, z opremo Extreme pa 26.890 evrov. To je sicer ista cena kot za mehki hibrid, ročni menjalnik in 4x4.
Kupec se mora torej odločiti, ali sta mu bližje udobje in nizka poraba ali pa zmogljivosti podvozja.
Podatki o vozilu (dacia duster hybrid 140 extreme )
Pogon: hibridni
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 4.3430 x 1.813 x 1.656; 2.657
Prtljažnik v litrih: 430 - 1.545
Moč: 104 kW (140 KM)
Zmogljivosti: 160 km/h, pospešek 10,1 sek od 0 do 100 km/h
Poraba na testu (kombinirana): 5,7 l/100 km
Cena vozila: 26.890 evrov