Opel grandland je eno lepših presenečenj med novimi družinskimi modeli zadnjega časa. Moderen, a hkrati narejen za udoben prevoz družine, velik, pa vendar enostavno obvladljiv. Primerno zmogljiv in hkrati ekonomičen, ne glede na to, ali gre za dnevno rabo ali daljšo pot. In s ceno, ki glede na vse lastnosti deluje razumno. Nemški avto. Pa še pretirano drag ni kljub bogati opremi.
Grandland druge generacije - ostalo le ime
Primerjava s predhodnikom prve generacije iz leta 2017 je skoraj nemogoča, enako je ostalo le poimenovanje in umestitev v razred kompaktnih suvov. Novi grandland je povsem na novo oblikovan tako zunaj kot znotraj, pomembno vlogo imajo prozorne in osvetljene površine, vključno z logotipom spredaj in izpisanim imenom zadaj. Je opazen avto, a na pozitiven način.
Kot prvi opel je postavljen na Stellantisovo platformo STLA - Medium, ki glede na potrebe uporabnika omogoča kar tri različne pogone - MHEV mehki 48 V hibrid, PHEV priključni hibrid ali povsem električni BEV.
Novi grandland je za skoraj 20 centimetrov daljši, pa tudi nekoliko širši in višji avto. Medosna razdalja je bistveno daljša, primerno prostornejši poleg potniške kabine je tudi prtljažnik. Nova platforma omogoča številne nove rešitve glede digitalizacije in naprednih asistenčnih sistemov.
Da gre za enega najboljših in tudi najlepših oplov v zadnjem obdobju je takoj pokazala prestižna nagrada Zlati volan, ki jo je v svoji velikostni oziroma cenovni kategoriji prejel za uvod v začetek prodaje.
Polni kot lešnik čez sedem držav
Tokratni uredniški preizkus avta je bil zelo praktičen, grandland pa je moral med njim zares pokazati vse, kar zmore. Izkoristil sem ga za družinski izziv, katerega večini avtov nikoli ni in ne bo treba opraviti. S polno naloženim sem v treh tednih prepotoval sedem držav s hribi in dolinami vred, povrh pa še dvoje morij in pol. Skupno 4.300 kilometrov. Ni ravno do Indije in nazaj, a za klasičen družinski avto v tako kratkem času vseeno ne ravno zanemarljivo. Posebej ker še zdaleč ni peljal le po avtocesti.
Ta se je zelo pogosto izmenjevala z bolj in manj naluknjanimi regionalkami. Grandland se je moral povrh znajti v hektičnem prometu treh vzhodnih prestolnic, od tega tudi v največjem mestu Evrope s 16 milijoni prebivalcev. Pa tudi v divjini, ko so okoli njega postopale medvedke z mladiči. Z njim nas je potovalo pet ljudi in vsa potrebna prtljaga - bil je res 'nabasan'.
Pot je z daljšimi in krajšimi postanki vodila iz Slovenije prek Hrvaške in Srbije do Sofije, nato čez bolgarsko notranjost in hribovje do grške obale Kavale v bližini znamenitih antičnih Filipov. Od tam je šlo po trasi starorimske Vie Egnatia v Turčijo v smeri Istanbula. Prek podvodnega predora pod bosporsko ožino je grandland zapeljal na azijska tla, kasneje je sledil povratek v Evropsko unijo in prek bolgarske 'zlate' črnomorske obale navzgor do multikulturnega bisera Varne. Naslednje poglavje je bilo prečkanje Donave, vstop v Romunijo ter prihod v poletno razbeljeno in razvrvrano Bukarešto, v nadaljevanju pa skrivnostna, a čudovita mesta Transilvanije, do katerih vodi tudi znamenita cesta Transvagarešan. Domov nas je grandland pripeljal prek Madžarske s postankom ob njihovem lokalnem 'blatnem' morju.
Dvomi v noči pred odhodom
Po prevoženi poti lahko strnem misli o avtu v konkretno oceno. Priznam, da je bilo na začetku kar nekaj skepse. Najprej zaradi velikosti avta. 4,6 metra v dolžino sicer ni malo, a za petčlansko družino, pri čemer so otroci že vsi v hitrorastoči najstniški dobi, morda vendarle premalo udobno. Se bo prepirom zaradi odmerjenih milimetrov mogoče izogniti, bodo postanki prepogosti? In ali bo sploh dovolj prostora za prtljago?
Nato je tu motor. Če bi mi pred časom nekdo rekel, naj takšno pot in tako obložen opravim z bencinskim trivaljnikom z 1,2-litra prostornine, bi mu verjetno meril vročino. Še danes je veliko 'poznavalcev' prepričanih, da lahko kaj takšnega zmore le dizel, grandland pa ga sploh ne ponuja več! Zelo me je zanimalo, kakšna bo na koncu poraba mehkega hibrida in s tem povezan strošek goriva. Saj bencin je na vzhodu cenejši, pa vendar …
Tretji pomislek pa je bila destinacija sama. Slovencem manj znane poti skozi srčiko nekdanjega osmanskega carstva in kasneje vzhodnega komunističnega bloka bodo morda za kultiviran zahodni avto, ki je vajen jasnih cestnih označb in razumno gladkega asfalta, prehud zalogaj. Le kako se bo obnesel v norišnici carigrajskih vpadnic in ulic, v kateri velja zakon spretnejšega, v kar spadajo redni dotiki z vozili?
Realnost pa …
Premišljeno udobje in prostornost
Opel grandland je drugega za drugim ovrgel vse pomisleke. Resda je bilo nekaj minut pred nočnim odhodom treba skleniti še kompromis ali dva, saj se prtljažna vrata sicer ne bi zaprla. Kot vedno se je izkazalo, da ljudje s seboj na družinsko pot z avtom vedno jemljemo natančno toliko kot lahko, ne pa kolikor zares potrebujemo - modrost še iz časa potovanj v Istro s fičkoti in stoenkami.
550 litrov veliki in škatlasto oblikovan prtljažnik grandlanda je vase sprejel velik kovček, več torb, nahrbtnika, manjšo gajbico in hladilno skrinjo. Seveda tako, da je prtljažna deska pri zaprtih elektrificiranih vratih skrila vsebino. Če bi namestil strešni kovček, bi lahko vzel še kakšno stvar, sem preračunaval. Na koncu poti pa priznal, da smo s seboj vzeli še preveč.
Potniška kabina novega grandlanda je natančno premišljena in morda ravno prek nje avto najbolje dokazuje svoje DNK poreklo iz nemškega Rüsselsheima, kjer so ga razvijali. Najprej je tu pristop, da imata funkcionalnost in dobro počutje med vožnjo v oplu vsaj takšno težo, kot jo ima modernost. Zato sta dva velika digitalna zaslona z raznovrstnimi možnostmi ter dodatna projekcija na steklo za poenostavljeno branje podatkov enako pomembna, kot so fizične tipke, prek katerih je mogoče praktično slepo upravljanje z najpomembnejšimi funkcijami. Uporabniški vmesnik je po začetnem privajanju kmalu enostavno obvladljiv in nudi veliko prilagodljivosti po meri uporabnika. Celotna armaturna plošča je čisto zasnovana in se zaradi v vrata vgrajenih prezračevalnih rež navidezno dodatno razširja.
Pozitivno presenečenje je dvonadstropna sredinska konzola. Prikupila se mi je zaradi priročnega, po želji prekritega prostora za odlaganje oziroma polnjenje telefona, še bolj pa po pokritem sredinskem predalu, ki je veliko večji kot na prvi pogled. Povrh je klimatiziran, kar ni zanemarljivo razvajanje na daljših poteh.
Klimatska naprava je bila na res hudi preizkušnji, saj se je temperatura okoljskega zraka tudi v senci večkrat dvignila nad 40 stopinj Celzija, na soncu pa je termometer kazal celo čez 50 stopinj. Vendar pa je grandland z vklopljenim kroženjem zraka prav hitro in učinkovito ohladil notranjost, nato pa vzdrževal nastavljeno temperaturo. Pogrešal, oziroma bolje rečeno pogrešali so le možnost ločenega triobmočnega nastavljanja temperature za zadnje potnike, tudi rešitev z nastavljanjem zadnjih rež ni bila popolna.
Avto je imel vgrajen tudi sistem Intelli-Air, ki je avtomatsko skrbel za kakovost kabinskega zraka in med potjo preprečeval neugodnim dišavam in delcem prodor v kabino. Menda je še posebej koristen za alergike na cvetni prah. Druga dodatna lastnost testnega avta je bilo sicer doplačljivo veliko dvodelno panoramsko strešno okno, ki razsvetli notranjost in se lahko tudi odpre. V vročem poletnem vremenu smo sicer enako cenili, da ga je mogoče učinkovito zastreti, proti vročini so pomagala tudi zatemnjena zadnja stekla.
Trije najstniki so se sicer tam zadaj prav dobro počutili. Sedežna klop, katere naslonjala se delijo po tretjinah, je nudila dovolj prostora, prostora za kolena in gležnje je bilo dovolj. Tudi najmlajši potnik v sredini je pozitivno ocenjeval udobje sedežnega naslonjala, ki je pogosto šibka točka petega sedeža. Predvsem pa mu je bilo všeč, da ni bilo vmesnega grebena med nogami.
Na voljo so imeli USB vtikače in odlagališča za čtivo, drobnarije in pijačo. Še posebej dobro pa se v grandlandu sedi spredaj. Na tako dolgi poti se namreč pokaže razlika med dobrimi in povprečnimi sedeži. Dejansko nama kilometri niso prišli do živega niti po več urah sedenja. V grandlandu imata prednja sedeža ortopedski certifikat AGR, ki priča o natančno premišljenem položaju telesa in pozornosti glede podpore ledvenemu in hrbtnemu delu telesa. Hvalim lahko tudi uporabo kakovostnih materialov za obloge in vključitev ambientalne osvetlitve v celoten občutek pomirjujočega in varnega okolja potniške kabine.
Presenetljivo zmogljiv in varčen pogon
Kaj nas je gnalo? Poleg želje doživet nove stvari? Kombinacija 1,2-litrskega trivaljnika s pomočjo mehkega 48 V hibrida. Na papirju ima bencinar samo 100 kilovatov. In res se grandland ne more hvaliti z neko športno iskrivostjo tudi zavoljo dejstva, da turbobencinski motor teče v varčnejšem Millerjevem ciklu. Takšna kombinacija nima težav z razdaljami, svoje prednosti pa vseeno pokaže predvsem v mestni vožnji. Elektromotor namreč k sistemski moči doda 7 kW. Sliši se malo, vendar se podpora zelo čuti takrat, ko je najbolj potrebujemo, torej predvsem pri naglem pospeševanju (prehitevanje) ter vožnji v klanec. Na drugi strani avto tudi pri velikih hitrostih lahko prejadra dobršen del poti, posredno pa konkretno znižuje porabo.
Preklapljanje in hkratno sodelovanje hibridiziranega pogona v grandlandu poteka zelo gladko in praktično brezčutno. Svoje dodaja posebej prilagojeni in gladko delujoči šeststopenjski menjalnik z dvojno sklopko, ki hitro in zvezno prenaša moč brez vsakršnega navijanja vrtljajev. Najbolj pa se mehki hibrid od dizla oziroma klasičnega bencinarja pri mestni vožnji. Enostavno in tiho speljevanje ter vztrajanje pri električni vožnji tja do mestnih hitrostnih omejitev ter hitro nadomeščanje porabljene energije z rekuperacijo so dovoljevali, da je avto v mestih vozil na elektriko tudi polovico in več časa. Na avtocesti pa sem pogosto vklopil režim varčnega delovanja pogona, saj sem tudi tako lahko brez težav vozil v skladu z omejitvami, a hkrati dolgoročno zmanjševal porabo.
Rezultat? Zelo dizelski in kar težko verjeten za trivaljni turbo motor in takšno velikost avra - po 4.300 prevoženih kilometrih je računalnik kazal porabo 6,6 litra na 100 km/h! Tisti, ki želi od grandlanda bolj športne pospeške, bo verjetno bolj zadovoljen s priključnim hibridom ali celo elektriko, za veliko večino ostalih nalog pa povsem dobro in varčno skrbi mehki hibrid.
Cel kup pomočnikov
Tretji pomislek, namreč kako se bo znašel na drugačnih cestah Vzhoda, pa je avto odpravil s kombinacijo različnih rešitev. Od Oplovega umerjenega podvozja, ki po nemško dovoljuje tako stabilno lego kot tudi udobno vožnjo po slabši podlagi, do asistenčnih sistemov, ki so odlično pomagali v različnih situacijah. Za kompleten paket pomagal je sicer treba doplačati (1.700 evrov), vendar se izplača.
Še posebej se mi je prikupil 360-stopinjski pogled kamer, ki je prišel še kako prav v ozkih orientalskih ulicah in pri parkiranju. Tudi prilagodljivi tempomat v navezi s pomočnikom za ohranjanje smeri je deloval prav dobro in močno razbremenil vožnjo na avtocesti in v gneči, medtem ko je v gostem prometu svojo nalogo poleg velikih vzvratnih ogledal opravilo tudi opozorilo na mrtve kote. Opel je vgradil še pomočnika za (pol)samodejno menjavo prometnega pasu, a je delovanje po pravici povedano prezakomplicirano in manever precej hitreje spelje voznik sam. Na drugi strani pa so vgrajeni LED matrični žarometi Intelli-lux eni boljših in najbolj zmogljivih v tem cenovnem razredu.
Zakonsko obvezne pomočnike, ki so bili med vožnjo nepotrebni ali pa so celo motili, sem izklapljal s hitro kombinacijo bližnjic. Velja pa dejstvo, da ceste vzhoda sploh niso tako slabe, sploh med velikimi mesti so skoraj že povsod avtocestne povezave. Najslabšo asfaltirano cesto, ki si res ni zaslužila tega naziva, je grandland prevozil na sosednjem Madžarskem. Vsekakor pa imamo glede na videno v Sloveniji povečini zelo dobre ceste.
Opel grandland
Kaj vse je grandland doživel?
Česa ni? Če bi bil živo bitje, bi na poti gotovo užival tudi grandland. Slikovite pokrajine, vsaka s svojo atraktivno starodavno zgodbo, razvijajoče prestolnice, veličastne palače, skrivnostne mošeje, impozantne cerkve, pisana podeželja, tihe doline, visoki prelazi. Različne kulture, rase, religije in navade. V Sofiji je dobil dovoljenje, da stoji ob častni predsedniški straži, v Filipih, kraju usodne odločitve glede rimske države, je videl legendarni amfiteater. Po borbi z ostalimi udeleženci v prometu je pod vodo prišel v Azijo in postaval na obali Bosporja med opazovanjem tisočletnega veličastja in zakomplicirane zgodovine Konstantinopla/Bizanca/Carigrada/Istanbula. Ob Črnem morju je vozil mimo na desetine kilometrov dolgih peščenih plaž, zapeljal ob bok vojaških migov in se varno izogibal številnim domačim ter divjim živalim na cesti.
Hitri vtisi o avtu:
► Opel grandland je nemški avto zelo sodobne oblike.
► Visoka stopnja udobja in tehnologije.
► 1,2 trivaljnik z mehkim hibridom ima porabo dizla in je presenetljivo zmogljiv.
► Nadpovprečno prostorno zasnovan.
►Cena ni pretirana, po videzu grandland deluje še precej dražje.
V Bukarešti je pomagal iskati sledove zablodele polpretekle zgodovine z zlatimi pipami na eni in revščino ter prepolnimi sirotišnicami na drugi strani. Videl je največjo upravno stavbo v Evropi in skoraj že zgrajeno največjo pravoslavno cerkev na svetu. Brezhibno je opravil z ovinki inženirskega podviga Transvagarešan, kar lahko potrdi tudi obsežno medvedje občinstvo. V Drakulovi Transilvaniji pa je peljal skozi čudovita mesta srednjeevropskega videza, s katerimi smo bili še 110 let nazaj v isti državi. Obiskal je tudi madžarski vodni ponos, Blatno jezero.
Krog nazaj v Sloveniji je opel grandland na veliko veselje njegovih potnikov zaokrožil povsem brezhibno, zelo udobno in predvsem varno. Česa več si družina še lahko želi od avta?
"Da bi bil zastonj!" To seveda ne gre. Kljub temu je bil pogled v cenik pomirjujoč. Začetna cena mehkega hibrida z opremo GS se brez popusta začne tik pod 35 tisočaki, testni avto z dodatno opremo v protivrednosti nekaj čez štiri tisoč evrov pa je tudi brez popusta še vedno ostal pod mejo 40 tisoč evrov. Dejansko avto izgleda precej dražji. Priporočamo!
Phaahaha "najboljši", daj daj... Kakšna nebuloza!!!
Malo lima, malo žice, evo kola opelice. Ampak bolj kot to bi rekel kako elegantno se reši novinar nekaterih stvari, …
Oznacite clanek, da je plačana reklama!