Peugeotov patent za čistejše dizelske agregate

Foto: Gregor Prebil
Foto: Gregor Prebil
Avtomobili z dizelskimi motorji so dolgo veljali za „umazane in glasne traktorje“. Zaradi nenehnih zakonskih zaostrovanj so bili avtomobilski proizvajalci prisiljeni v izboljšave, predvsem škodljivh dušikovih oksidov (NOx) in trdnih delcev. Pri koncernu PSA Peugeot Citroën so se izziva lotili z inovativno tehnologijo, za katero so razvili patente, ki pri euro 6 dizelskih agregatih motorjih dušikove okside v izpuhu znižajo za 90 odstotkov, trdne delce pa kar za 99,9 odstotkov.
Oglej si celoten članek

Dizelski motorji veljajo za motorje, ki v zrak izpuščajo manj škodljivih emisij CO2 kot bencinski motorji z notranjim zgorevanjem Kljub temu so veljali za „umazane,“ saj se za starimi avtomobili z dizelskimi motorji še danes pogosto vali črn dim iz izpušnih cevi. Po drugi strani pa je bila vožnja z njimi vedno cenejša, v primerjavi z bencinsko gnanimi avtomobili veljajo za bolj ekonomične, pa tudi cena plinskega olja v primerjavi z bencinom je bila, in je pri nas še vedno občutno nižja.

Z inovacijo nad NOx

Pri dizlih se dolgo ni izpostavljalo drugih slabosti, ki jih prinašajo, saj tega ni velevala niti površno napisana zakonodaja. Dušikovi oksidi so bili potisnjeni v ozadje, prav tako trdni, delci, ki so neposredno nevarni za zdravje ljudi. Vse to je, skupaj z novimi zakonskimi omejitvami in emisijskimi standardi Euro 6, proizvajalce prisililo k velikim vložkom v razvoj dizelskih pogonskih motorji – s ciljem zmanjšati dušikove okside in trdne delce. Euro 6 norma predvideva, da lahko vozilo na kilometer poti v zrak izpusti 80 gramov NOx, medtem, ko je bila meja pri Euro 5 motorjih 180 gramov NOx na kilometer poti.

Foto: Gregor Prebil PSA Euro 6 Pri koncernu PSA so se izziva lotili na svoj način, s tehnologijo selektivne katalitične redukcije (SCR) za katero so razvili številne patente. V tovarni v slovaški Trnavi, kjer proizvajajo model peugeot 208, nam je inženir Jerome Soutumier dejal, da so s pomočjo najnovejše tehnologije, dizelske pogonske agregate motorje z oznako Blue HDI, po čistoči trdih delcev izenačil z bencinskimi motorji, medtem, ko dizli izpustijo v ozračje bistveno manj CO2.

Adblue ključnega pomena

"Euro 6 je v primerjavi z Euro 5 motorji popolnoma drugačna tehnologija. Predvsem zaradi dušikovih oksidov (NOx). Največje spremembe so bile narejene na izpušnem sistemu. Pri bencinskih motorjih zaradi drugačnega goriva katalizatorji delujejo drugače, kot pri dizelskih agregatih. Predvsem so manj učinkoviti pri odstranjevanju nečistoč, še posebej škodljivih dušikovih oksidov,“ pojasnjuje Soutumier.

Rešitev za čiščenje dušikovih oksidov so redukcijski katalizatorji (SCR), ki pa za delovanje potrebujejo dodatek kemijske spojine, oziroma sečnine - recimo Adblue. To tekočino je treba vbrizgavati v selektivni katalizator, ki je del izpušnega sistema. Adblue reagira z NOx, končni produkt pretvorbe pa sta neškodljiva dušik in vodna para.

Foto: Gregor Prebil Peugeot 508 RXH

Soutumier pojasnjuje, da je posebnost njihova patentirana tehnologija, poimenovana selektivna katalitična redukcija (SCR) za naknadno obdelavo škodljivih izpušnih plinov - dušikovih oksidov (NO+NO2), ogljikovega monoksida (CO), ogljikovodikov (HC), žveplovega dioksida (SO2) in sajastih delcev. Obdelava in odstranjevanje se izvrši v treh korakih. V prvem oksidacijski katalizator obdeluje ogljikov monoksid in ogljikovodik ter nezgorene delce pretvori v vodo in ogljikov dioksid (CO2). V drugem koraku selektivna katalitična redukcija pretvori NOx v neškodljiva dušik (N2) in vodo. V tem procesu je treba v SCR katalizator vbrigati posebno raztopino za redukcijo v tekoči obliki na osnovi sečnine - adblue. Tekočina je shranjena v posebni posodi v zadnjem delu vozila, v podu prtljažnega prostora in ima vgrajen tudi modul merilnika črpalke. Po zaslugi grelne cevi za sečnino ostane adblue v cevi na ustrezni temperaturi tudi pozimi. V tretjem koraku se plini filtrirajo še skozi filter trdih delcev. Soutumier pravi, da na ta način dušikove okside v izpuhu znižajo za 90 odstotkov, trdne delce pa kar za 99,9 odstotkov.

Dolivanje tekočine na rednih servisih

Slabost sistema je, da je potrebno imeti v vozilu dodatno posod za Adblue, a vozniku zaenkrat še ni treba skrbeti za dolivanje tekočine: "To se stori na približno 20 do 25 tisoč kilometrov, oziroma takrat, ko to vozniku javi opozorilna lučka,“ pojasnjue sogovornik.

Foto: Gregor Prebil PSA tovarna v Trnavi

Zaradi prehoda iz Euro 5 na Euro 6 standarde pa so se morali prilagoditi tudi v tovanri v Trnavi. "Kot sem omenil smo morali prilagoditi izpušni sistem, v proizvodnji pa posodobiti proces, saj je bilo potrebno vgraditi posodo za Adblue, posodobiti programsko opermo za motor, morali smo tudi dodatno izobraziti delavce. Vse to smo storili in za zdaj ni bilo nikakršnih težav,“ pravi Soutumier.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 4

  • 20:06 6. November 2015.

    Hebo vas adblue in podobne stvaritve! Vse delajo za zadusitev motorjev s tem pa njihovo krajso zivljensko dobo. Golf 2 …

  • 14:52 6. November 2015.

    Ne bo drzalo popokatopetl - glej spodaj, opombe<br /><br />Models affected[edit]<br /><br />Vehicle line-up at 2012 Volkswagen Great Canadian Clean …

  • 13:19 6. November 2015.

    VW 2.0 z adblue je v Ameriki gladko padel na testih. Nekateri motorji s to tehnologijo so sicer OK, ampak …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.