Slovenija končno uvaja digitalni radio

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Kako ugotoviti, da je digitalni radio (DAB) končno pred uvedbo tudi v Sloveniji? Ker RTV Slovenija za svoje nove avtomobile zahteva avtoradie z DAB sprejemnikom. Medtem se zdi uvajanje te tehnologije že vprašljiva, saj številni že izkoriščajo še veliko širše zmožnosti, ki jim jih ponuja internetni radio z neomejenim virom radijskih postaj.
Oglej si celoten članek

O servisu digitalnega radia se tudi v Sloveniji govori že vrsto let. Tehnologije sicer ni mogoče neposredno primerjati z digitalnim sprejemom TV signala, ki je povsem nadomestil analogno oddajanje, vseeno pa digitalni radio omogoča dodatne možnosti za radijske postaje predvsem v smislu slišnosti po dodatnih območjih in sprostitve že zelo napolnjnega frekvenčnega območja FM. 

DAB bo postavljen na novo platformo, za potrebe katere je Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) julija objavil javni razpis za podelitev radijske frekvence za omrežje prizemne digitalne radiodifuzije T-DAB+ (multipleks R1). Do konca roka so prejeli le eno ponudbo, javnost bodo z epilogom razpisa obvestili 23. oktobra. 

Manj motenj, boljši signal

In zakaj sploh DAB, ki bo denimo na Norveškem do leta 2017 povsem izpodrinil "stari" radio, zato bodo oddajnike FM povsem ugasnili? Temu nameravajo nato slediti še v Veliki Britaniji in drugod.

"Prednosti je več. Prva prednost so dodatne kapacitete za obstoječe in nove programe. Prostih frekvenc za FM radio praktični ni več, zato je širitev mogoča le na novi platformi. Digitalni signal je načeloma bolj odporen na motnje, možne pa so tudi dodatne, multimedijske storitve, ki dopolnjujejo radijske programe," je za Žurnal24 pred časom pojasnil Martin Hauptman iz AKOS. 

Glavna motivacija utegnejo biti izobraževalni programi

Slovenija v nasprotju z Zahodno Evropo, kjer je DAB večinoma prisoten že vrsto let, šele sedaj iz testnega obdobja, ki se je končalo že leta 2013 in je zajelo le majhen delež pokritosti prebivalstva, prehaja na redno delujoče omrežje DAB+.

"Uvajanje je odvisno predvsem od interesa operaterjev omrežij in izdajateljev programov. Digitalni radio DAB+ ni nadomestek za analogni FM radio, ampak dodatna platforma. Zaradi tega je uvajanje digitalnega radia močno odvisno od (dodatnih) stroškov," pojasnjuje Hauptman.

"Oddajanje obstoječih radijskih programov pomeni dodatne stroške za pokrivanje istega območja, motivacije pri poslušalcih za nakup digitalnih sprejemnikov pa skoraj ni, saj lahko te programe že poslušajo z obstoječimi analognimi FM sprejemniki. Je pa interes na strani izdajateljev tam, kjer je možno kakovostno pokriti območja, ki niso pokrita z analognimi signali. Pričakuje se tudi dodatna ponudba radijskih programov (tematski programi), ki bodo dosegljivi izključno prek digitalnega radia in bodo glavna motivacija za nakup DAB+ sprejemnikov."

Foto: Andrej Leban Lexus IS 300h Nova platforma za digitalni radio je torej pred vrati, od nje naj bi imeli veliko koristi tudi vozniki, ki med potjo v avtu ali drugem vozilu poslušajo radio, ki se lahko tako nadejajo poslušanja priljubljenih postaj tudi tam, kamor običajni FM signal ne "nese", ali pa je premalo kakovosten. 

Skladno s pogoji javnega razpisa bo omrežje razširjeno po celotni Sloveniji, v začetni fazi naj bi oddajali z najmanj sedmih pomembnejših oddajnih točk, so za Žurnal24 pojasnili pri RTV Slovenija, ki je med najbolj zainteresiranimi za nadgradnjo načina oddajanja.

"Predvideno DAB omrežje bo prenašalo slovenske radijske programe, v obmejnih območjih pa bo možno sprejemati tudi signale postaj sosednjih držav," pojasnujejo pri nacionalni ustanovi.

DAB na dveh frontah hkrati - proti FM in proti internetnemu radiu

Številni proizvajalci avtomobilov pri svojih audio napravah že danes ponujajo sprejem DAB signala, vendar pa za razliko od denimo Velike Britanije, kjer je ta funkcija tako običajna kot avtoradio sam, v Sloveniji bržkone še nekaj časa ne bo serijska oprema novih avtov. 

Da pa se stvari premikajo, kaže primer RTV Slovenija, kjer so pred dnevi objavili razpis za 13 novih enoprostorcev in 4 terenska vozila za potrebe svojih ekip na terenu, ki pa morajo vsi imeti DAB sprejemnik radijskega signala. 

Čeprav je večinski del Zahodne in Severne, pa tudi Sredne Evrope že preklopil na DAB, pa Slovenija ni edina, ki se je tehnologije doslej vzdržala, saj je denimo še niso redno uvedli niti v Avstriji niti na Hrvaškem. A za marsikoga se postavlja vprašanje, ali je DAB v današnji dobi silovitega razvoja brezžičnega omrežja sploh še smiselna.

Številni uporabniki pametnih naprav namreč izkoriščajo poceni zakupljene količine podatkov in poslušajo internetni radio, pri katerem je možnost izbora radijskih postaj in glasbenih žanrov praktično brez meja.

Prednosti internetnega radia so tudi izbira kvalitete zvoka, kar v primeru DAB ni mogoče. Številni infotainment sistemi v avtih že omogočajo spremljanje specializiranih radijskih servisov, kot sta TunedIn ali Pandora prek povezave z uporabnikovim mobilnikom. Trendi, ki jih količita Apple Car Play in Android Auto sistema povezave med mobilnikom in avtomobilom, temu le še pritrjujejo. Avto je danes morda resda še ena zadnjih trdnjav FM signala, a dolgo temu ne bo več tako.

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 10

  • h3o
    00:59 15. Oktober 2015.

    ..še posebej joške od jasne kuljaj!

  • h3o
    00:58 15. Oktober 2015.

    hočem imeti tak radisjki kanal, da bodo iz radija prišle ven joške od slovenskih prepotrebnih estradnic, lačne f*ka

  • 13:13 14. Oktober 2015.

    V SLO imamo na današnji dan precej področij v notranjosti države, kjer na javni cesti ne vleče drugo kot hrvaške …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.