Vse najboljše, spaček!

Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček Foto: Citroën 2CV ali spaček
Ko so ga leta 1948 razkrili na avtomobilskem salonu je sledil šok.
Oglej si celoten članek

6. oktobra je minilo natanko 70 let od prve uradne predstavitve kultnega Citroena 2 CV –pri nas bolj znanega pod imenom Spaček.

2 CV je 70 let od prve predstavitve simbil avtomobil iz hiše Citroën in eno najbolj markantnih vozil prejšnjega stoletja.

"Več kot le avtomobil, življenjski slog," so pisali novinarji konec štiridesetih let. Robusten in praktičen avtomobil 2 CV, ki potrebuje le najosnovnejše vzdrževanje, je v drugi polovici 20. stoletja zbujal navdušenje.

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Galerija Najlepši slovenski starodobniki

Izvor avtomobila 2 CV sega v 30. leta. Leta 1936 je Pierre-Jules Boulanger, gonilna sila projekta Traction, sprožil projekt TPV, kar pomeni zelo majhen avto (Très Petite Voiture). Za ekipo, ki ga je obdajala, to ni bil prvi poskus. Tu srečamo Andréja Lefebra in Flaminija Bertonija. Prvi prototip, ki je zapeljal iz delavnic v letu 1937, je bil opremljen z motorjem motocikla s 500 cm3.

Vojna je prekinila razvoj "spačka"

Obstoječe prototipe so poskrili, nekatere celo razstavljene na dele razpršili po vsej državi. Pierre-Jules Boulanger je v teh šestih letih svojemu TPV-ju kljub vsemu pripravil nekaj izboljšav. Leta 1946 so ponovno stekli preskusi. Za zagotavljanje zaupnosti je Pierre-Jules Boulanger kupil zemljišče zahodno od Pariza. To je Ferté-Vidame, kjer je še dandanes Citroënov preskusni center.

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Veliki dan se je nezadržno bližal. Na avtomobilskem salonu 7. oktobra 1948 je bil 2 CV v središču dogajanja. Prve pripombe so bile pikre. Njegova oblika je bila šokantna. Njegov izgled je zbegal stalne stranke znamke Citroën, ki so bile bolj vajene na Traction in na njegov videz visokega razreda. In čeprav so bili mediji skeptični, ga je široka javnost vendarle izredno hitro sprejela. Knjige naročil so se bliskovito polnile. Tako kolosalen in hiter uspeh je povzročil ozka grla v procesu proizvodnje. V tem obdobju ni bilo redko, da si moral na svojega spačka čakati tudi več let.

Foto: Citroën 2CV ali spaček

boljši kot delnice Starodobniki so dober posel

Posebna oblika

Oblika avtomobila 2 CV izraža ravnovesje. To najbolje odražajo simetrična okna. Prednji del je bolj razgiban. Pokrov motornega prostora iz valovite pločevine se dviga nad rešetko za vstop zraka iz vodoravnih letev, na katerih je nameščen oval z dvojno puščico na sredini. Vsak del karoserije se po zaslugi drsnih tečajev in dveh ali treh premišljeno nameščenih vijakov lahko enostavno odstrani in ponovno namesti.

Nenazadnje je avtomobil tehtal komaj 80 kilogramov, zmogel 65 km/h, poraba goriva ni presegala 4,5 litra na 100 kilometrov. Pierre-Jules Boulanger si je zamislil majhen, praktičen in vsakomur dostopen avtomobil. Vendar pa je usoda velikih mož znamke Citroën včasih tragična. Leta 1950 je Pierre-Jules Boulanger preminil. Poznal je začetek svojega največjega projekta, nikoli pa si ne bi mogel predstavljati silovitega uspeha, ki ga je čakal. 

Foto: Citroën 2CV ali spaček

50. leta so bila priča razvoja avtomobila 2 CV prav na vseh področjih. Leta 1951 je luč sveta zagledala izvedenka 2 CV mali furgon (tip AU). Naslednji korak je bil narejen leta 1954. Tokrat je bila predmet prenove moč avtomobila 2 CV. Motor je imel prostornino 425 cm3.

Decembra 1956 je Citroën na trg poslal 2 CV tipa AZL. Veliko pravokotno zadnje steklo, zložljiva platnena streha … Nova končna dodelava je znamki omogočila, da je trgu ponudila luksuzno izvedenko avtomobila 2 CV.

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Še isto leto se je proizvodnja povečala na 95.864 limuzin. Naslednje leto je bila proizvodnja še boljša, saj je bilo izdelanih več kot 100.000 primerkov. Petdeseta so bila leta razcveta za avtomobil 2 CV.

Avto Citroën ukinja enega svojih najbolj znanih modelov

Najboljše je šelo prišlo …

1960. Čas za prvo pomladitev avtomobila 2 CV. Nežno stilsko preoblikovanje se nanaša predvsem na zunanjost. Novi pokrov motornega prostora je dobil pet reber. Poleg tega se je pojavilo še dvoje stranskih vrat. Sledi izvedenka: 2 CV AZLP. Omenjena izvedenka 2 CV, je razvija 13,5 KM pri 4000 vrtljajih/minuto, bila je močnejša in je z lahkoto dosega hitrost 85 km/h, poraba je bila 5,5 litra na 100 kilometrov.

Leta 1964 je spaček doživel pravo malo revolucijo. Vrata se niso več odpirala proti prednjemu delu. Ta posebnost je bila odpravljena, avtomobil 2 CV pa "pravilno obrnjen". Leta 1966 je bil posodobljen prednji del. Tokrat je bila prenove deležna okrasna maska. Krasile so jo tri vodoravne letve iz aluminija. Nad profilom odbijačev, ki je običajno kovinski, je bila plast črne plastike. 

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Z avtomobiloma 2 CV 4 in 2 CV 6 je Citroën leta 1970 ponudil več izvedenk, ki so lahko presegle hitrost 100 km/h. V tem zanosu so bili organizirani prvi rallyi na dolge razdalje, kot je bil na primer slavni rally Paris-Kabul. Ob avtomobilskem salonu v Parizu 1974 je avtomobil 2 CV doživel spektakularne spremembe. Okrasna maska iz plastike, pravokotni žarometi … A 2 CV ni pozabil nostalgikov in zaljubljencev, ki so se vanj zagledali že na samem začetku. Zato je Citroën leta 1976 lansiral izvedenko 2 CV "spécial". Rustikalen avtomobil 2 CV temačne notranjosti z okroglimi lučmi je na las podoben prvotni izvedenki. 

80. leta so beležila uspehe specialnih serij

Izvedenka "Charleston" je to pot utrla že leta 1981. Omenjeni 2 CV, tipičen predstavnik 30. let, z okroglimi lučmi, v bordo in črni barvi, je doživel takojšen uspeh. Leta 1985 so se pojavije izvedenke "Dolly". Dvobarvne izvedenke 2 CV, ki so združile izvirne barve (vanilija in siva, zelena in bela, rdeča in siva …). Leta 1986 je bil 2 CV še vedno simbol francoskega ljudskega avtomobila. Specialna serija "Cocorico" v barvah trobojnice je tak primer. 

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Avto Citroën je k nam končno pripeljal slovensko družinsko uspešnico

Februarja 1989 se je trak za proizvodnjo avtomobila 2 CV v Franciji ustavil. Po 3.868.633 prodanih enotah je 27. julija 1990 ob 16-tih tovarno v mestu Mangualde na Portugalskem zapustil še zadnji spaček. Tako se je zaključila proizvodnja tega mitičnega vozila in začela se je popolnoma drugačna zgodba, zgodba o spačku in njegovih navdušencih, ki so se združili v različne Citroënove klube.

Foto: Citroën 2CV ali spaček

Avtomobil 2 CV je zagotovo nesmrten.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.