Spomladi bodite na avtomobilu pozorni na teh pet stvari!

Foto: Andrej Leban
Foto: Andrej Leban
Čez zimo je avtomobil izpostavljen zelo neprijaznim pogojem. Nizke temperature, vlaga in sol so odličen recept, da se na njem kaj pokvari.
Oglej si celoten članek

To sicer velja tudi za avtomobil kot celoto, a velja tudi, da se nekateri sklopi preko zime raje pokvarijo kot drugi, zato bi morali biti predvsem spomladi nanje bolj pozorni. Kateri so in kako se lahko izognemo težavam? Za nasvet smo vprašali mehanika Žana Umka.

Obese koles

Kombinacija ledu, snega, soli in lukenj na cesti je posebno nevarna za obese koles, vzmetenje in krmilni sistem. Močni sunki s tal lahko poškodujejo gredi in v najslabšem primeru podrejo geometrijo podvozja. Zadeva je lahko tudi zahrbtna, saj nekaterih poškodb večina voznikov ne bo opazila, dokler ne bodo poškodbe že tako hude, da bodo zahtevale draga popravila. Popravil se nikakor ne lotevajte doma.

Foto: Saša Despot AMZS tehnični pregled

Nasvet strokovnjaka

Največkrat se teh stvari ne opazi. Velikokrat vozniki med vožnjo ugotovijo, da se na podvozju sliši ropot, ko na cesti zapeljejo čez kakšne luknjo. Natančneje pa se napake ugotovi šele, ko je vozilo dvignjeno. Večina obes in ostalih komponent, ki so povezane z obeso in avtomobilom, je sestavljena iz zglobov, v katerih je mast in so zaščiteni z gumo. Zaradi zimskih razmer in obrabljenosti se guma včasih strga in posledično se tudi mast v zglobu izgubi in pride do obrabe. Po vsaki menjavi različnih delov na podvozju je potrebno večinoma nastaviti tudi geometrijo koles, postopek je bolj znan kot "avtooptika", kar pomeni za stranko dodaten strošek. Vendar je le tako avtomobil tehnično brezhiben.

Če posameznih delov ne zamenjamo pravočasno, lahko sklope še bolj poškodujemo, saj platišče ni fiksno pritrjeno in lahko pride do neenakomerne obrabe pnevmatike. Ob večjih udarcih pa lahko pride tudi do hujših poškodb. Znano je, da nobena komponenta ni večna in bo po določenem času potrebna menjava. Res pa je tudi, da zima in sol še dodatno vplivata na materiale.

Gume in kolesna platišča

Vožnja po slabih cestah je zahtevna tudi za avtomobilska kolesa in gume, ki so vedno v neposrednem stiku s podlago. Platišča se pogosto upognejo, gumam pa se lahko poškoduje nosilna struktura. Pogosto je prvi znak za poškodbo gume ali pnevmatike tresenje volana, na gumi pa se lahko pokažejo izbokline, ki zahtevajo njeno zamenjavo.

Foto: The Tire Extinguishers Prazna pnevmatika

Nasvet strokovnjaka

Vsi vemo, da je sol eden najhujših sovražnikov avtomobila. Motor se še nekako zaščiti z zaščito motorja, podvozje, še posebej pa platišča in pnevmatike, pa so zelo izpostavljena njenim vplivom. Začnimo pri jeklenih platiščih, ki zaradi soli začnejo rjaveti. Korozija škoduje strukturi jekla, zato se lahko platišča upognejo na predelih, kjer jih je korozija najbolj prizadela. Če platišča niso preveč poškodovana, lahko vulkanizerji s centriranjem težavo rešijo. V skrajnem primeru lahko pride celo do puščanja platišča. Aluminijasta platišča so na korozijo bolj odporna, se pa pojavi problem razjedanja platišča in poškodb laka, kar ni videti najlepše. Zato je najbolje, da platišča ter tudi ves avtomobil redno čistimo.

Sedaj pa pnevmatike. Sama struktura zimske pnevmatike je mehkejša, zato jo lahko hitreje poškodujemo. Izbokline se pojavijo zato, ker se poškoduje bočnica pnevmatike, do tega pa pride predvsem tedaj, ko je avtomobil parkiran na kakšnem robu, saj je vsa teža tistega dela avtomobila osredotočena le na eno točko na pnevmatiki. Lahko pa pride tudi do poškodb med vožnjo, ob močnem udarcu v kakšno luknjo, ki je zaradi zimskih razmer ne vidimo, ali pa če oplazimo pločnik. Zato je ob spomladanski menjavi dobro preveriti tudi zimske pnevmatike, da se pravočasno pripravimo na morebitni jesenski nakup novih.

Karoserija

Sol in drugi materiali, ki jih cestarji uporabljajo za potresanje cest pozimi, precej neprijetno vplivajo na karoserijo avtomobila. Kamenčki, ki jih s ceste dvigujejo gume našega in drugih avtomobilov, lahko poškodujejo lak. Majhne razpoke v začetku ne bodo vidne, vendar pa bo skozi njih do pločevine prodrla voda, ki bo navsezadnje povzročila rjavenje. Tega pospeši tudi sol, ki je raztopljena v vodi. Te težave pogosto ni mogoče preprečiti niti s pranjem karoserije in podvozja.

Nasvet strokovnjaka

Pogosto teh težav res ne moremo rešiti, ampak jih lahko upočasnimo ali v pa v določenih primerih delno ustavimo. Kamenčki, ki niso ravno majhni, lahko z veliko hitrostjo trčijo v karoserijo in okrušijo lak, še posebej na avtocesti, zato je potrebno predvsem vzdrževanje ustrezne varnostne razdalje, da ublažimo trk kamenčka. Dobro, da ima avtomobilski lak določene sloje, ki preprečujejo takojšen stik z ''golo'' karoserijo in tako preprečijo tudi takojšnje rjavenje.

Foto: Saša Despot preverjanje avta pred prodajo

Akumulator

Povprečna življenjska doba akumulatorja je štiri ali pet let, vendar lahko neha delovati tudi prej ali pa deluje dlje. Prezgoden konec najpogosteje pride pozimi, ko mora neprestano zagotavljati veliko moč za zagon motorja v hladnih dneh, alternator pa predvsem med kratkimi vožnjami ne more zagotoviti dovolj polnjenja. Pogosto pa se težave pokažejo tudi spomladi in poleti.

Nasvet strokovnjaka

Veliko ljudi se je pozimi srečalo s to težavo. Poleti določeni avtomobili ne potrebujejo tolikšne moči za zagon, saj je zrak toplejši, pozimi predvsem dizelski avtomobili potrebujejo zaradi višjega kompresijskega razmerja in dodatnih grelnih elementov višjo moč. Nekoliko pomaga že močnejši akumulator, vendar velja, da noben akumulator ni večen. Ob daljši neuporabi avtomobila lahko akumulator priklopimo na zunanji polnilnik.

Novejši avtomobili s start-stop sistemom, pa tudi tisti brez njega, imajo akumulator AGM, ki je lahko tudi za sto evrov dražji od navadnega, odvisno od modela, potrebuje pa tudi več pozornosti. Paziti je treba, kam priklopimo zunanji polnilnik, saj ob neustreznem priklopu lahko uničimo tipalo na bateriji. Menjave takšnega akumulatorja nikar ne opravljajte sami, saj je potrebno ustrezno kodiranje, ki ga opravi avtomehanik.

Foto: Žurnal24 Akumulator

Zaganjalnik

Zaganjalnik je zelo občutljiv na nizke temperature v kombinaciji s povečano vlažnostjo. Zaganjalnik pri svojem delovanju elektriko črpa neposredno iz akumulatorja, zato je pomembno, da je ta v dobrem stanju. Če je akumulator v slabem stanju, ima težave pri delovanju tudi zaganjalnik. Težave zaganjalnika lahko povzročijo tudi korodirani električni kontakti, ki jih nismo dovolj zaščitili pred zunanjimi dejavniki.

Nasvet strokovnjaka

Pri zaganjalniku težko dam kakšen nasvet. Potreben je predvsem dober akumulator za zagon. Lahko pride do poškodb krtačk zaganjalnika ali štarterja, ki se jih lahko menja, v najhujšem primeru pa je potrebna menjava celega zaganjalnika. Novejši avtomobili s sistemom start-stop imajo zaganjalnike, ki so prilagojeni za več vklopov. Lahko pa pozimi z gumbom izklopite sistem start-stop in olajšate delo zaganjalniku.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

  • 11:23 18. Marec 2024.

    Nasvet,ne peljite za brez veze avto pregledat,ker bo ziher mehanik kaj najdu,drugo ,ko se pokvari kaj ga pa nemudoma dati …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.