Način, na katerega med vožnjo držite volanski obroč, lahko odločilno vpliva na to, če boste v krizni situaciji lahko preprečili prometno nesrečo ali ne. Kljub temu ga večina med vožnjo ne drži pravilno in veliko jih niti ne ve za to.
Tukaj torej ni govora o slabih navadah, ko voznik volan drži le z eno roko, zgolj z nekaj prsti ali celo kolenom in podobno, ampak o položaju rok "deset do dveh", ki so ga dolga desetletja v avtošolah učili kot najboljšega in celo edinega pravilnega. Veliko voznikov je zato še naprej prepričanih, da je to pravilni način, kako držati volan z obema rokama. Vendar žal dolgo časa ne velja več za pravilnega.
S spremembami v načinu, kako držimo volanski obroč, se strinja tudi direktor avtošole Šmarca Borut Žagar. Pravi, da so v zadnjem času postali volanski obroči manjši, zmanjšal se je tudi hod volana pri sukanju, na uporabo pa vplivajo tudi sodobni asistenčni sistemi. Dodaja, da lahko na treningih varne vožnje opazimo, da se volanskega obroča skoraj ne preprijema več, ampak se ga suka do devetdeset stopinj in se tako rešuje situacijo. Tudi v šolah vožnje so se morali prilagoditi sistemu. Opaža, da imajo še največ težav z novim načinom držanja volana povratniki, ki imajo tudi največ vprašanj in se tudi najbolj pritožujejo. Začetniki tega sploh ne opazijo, saj se jih že od začetka navaja na pravilno držanje volana.
Asistenčni sistemi
Sprememba je povsem utemeljena, saj je povezana z razvojem varnostnih sistemov, ki so v zadnjih letih doživeli hiter razvoj. Eden od razlogov za spremembo so denimo že zračne vreče. Zračna vreča v pestu volanskega obroča se denimo sproži s hitrostjo več kot 300 kilometrov na uro. Če je voznikova roka nad vrečo, jo lahko ta z veliko hitrostjo potisne v voznikov obraz.
Način držanja volana, ki je nekoč veljal za idealnega in pravilnega, danes lahko predstavlja tveganje ne le za roke, ampak tudi za ramena in glavo voznika. Danes se zato priporoča drugačen način držanja volana v položaju rok "tričetrt na tri".
Če si predstavljamo uro, je to položaj, ko so roke na volan postavljenje horizontalno na sredini. Pri tem ne gre le za varnost pred zračno vrečo, ampak tudi za ergonomijo. Ta položaj namreč vozniku omogoča, da najbolje razporedi svojo moč in se tudi hitro in zanesljivo odzove na krizne situacije, ko je treba hitro odviti.
Pripomoček za pravi položaj
Volanski obroči v današnjih avtomobilih voznika tudi s svojo obliko pozivajo k takšnemu držanju volana. Na območju, kjer naj bi jih držali, imajo običajno izbokline, ki kažejo na pravilni položaj držanja.
Žagarja smo vprašali, če imajo vozniki začetniki po obdobju vožnje s spremljevalcem težave s pravilnim držanjem volana. Žagar pravi, da se v glavnem ne razvadijo, saj starš oziroma spremljevalci na to niso pozorni. Večja težava je, da vozijo prehitro, predvsem pa se prehitro peljejo v križišče. Starši, ki so vajeni dinamične vožnje, ker so bolj izkušeni, tudi svoje otroke navajajo na to dinamiko. Pozabijo pa, da njihovi otroci nimajo vozniških izkušenj. Potem se dogajajo napake na vozniških izpitih, ker so enostavno prehitri in jim zmanjka časa za pravilno reakcijo.
Seznam prednosti se ne ustavi pri tem. V istem predelu volanskega obroča so običajno vgrajena tipala, ki spremljajo, če voznik sploh drži volanski obroč. Ta podatek je ključen tudi za pravilno delovanje asistenčnih sistemov, kakršna sta sistem za ohranjanje vozila na voznem pasu ali aktivni tempomat. Če voznik volan drži previsoko, lahko sistem sklepa, da ni pozoren na vožnjo ali da celo volana ne drži, kar lahko povzroči deaktivacijo sistema ali vsaj nadležna opozorila.
Zato je dobro, da se volanski obroč naučimo držati v skladu z novimi pravili. To za veliko voznikov nikakor ni lahko, saj velja, da je "navada železna srajca", vendar je vredno truda. V krizni situaciji namreč štejejo stotinke sekund, na katere se bomo le tako lahko pravilno odzvali.
Pa kaj še: deset do dveh, tričetrt na tri, dvanajst čez pet. Roki, ki držita volan, sta postavljeni vodoravno.