Z neznanjem boste krpanje gumenjaka spremenili v še večji strošek

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24 main
Gumenjaki pridobivajo na popularnosti. Zaradi poceni kitajskih izdelkov si jih lahko privošči marsikdo. Čeprav se je na področju vzdrževanja gumenjakov zavedanje med lasntiki bolje, kot je bilo, pa se strokovnjaki za gumenjake vedno znova soočajo z istimi napakami, ki jih počnejo lastniki teh priljubljneih plovil. Kako se torej lotiti priprave gumenjaka za spust v vodo?
Oglej si celoten članek

Velika težava, ali pa napaka je, da lastniki po sezoni pogosto pozabijo na gumenjak in ga pustijo čez zimo pod cerado, oziroma plahto, brez, da bi ga predhodno temeljito očistili in premazali s posebnim premazom, kar je izjemno pomembno, strokovnjak za popraivlo in vzdrževanje gumenjakov Oto Portir iz podjetja Navtika Sport.

Pravi, da ponavadi že na dopustu nastopi panika, kaj storiti, ko gumenjak pušča. Velikokrat se zgodi, da gumenjak čez zimo uplahne in se tik pred zdajci začne tekanje naokoli in spraševanje kaj storiti, zakaj je prišlo do spuščanja. Spušanje pa je najpogosteje posledica zanemarjenosti. "Nujno je  treba gumenjak očistiti že jeseni in premazati z impregnacijo. Puščanje je lahko posledica toplotne inverzije, lahko pa pride tudi do resnega puščanja. Pri resnem puščanju gumenjak ponavadi izhlapi v parih dneh. Vzrok za to so lahko različne poškodbe, tudi poškodba na ventilih,“ pojasnjuje strokovnjak.

Nikar sanitarnih kitov, silikonov ...

Pred spustom v vodo je treba preveriti tudi motor. Zanj velja enako kot za konstrukcijo. Če jeseni poskrbimo za servis in pregled, potem spomladi nimamo nič, oziroma malo dela. Pri motorju je treba preveriti menjavo impelerja, zamenjati je treba olje v pogonski peti, treba je preveriti svečke in jih po potebi zamenjati, preveriti je treba vžig motorja. Če ugotovimo, da kaj ni vredu, se motor odpelje na servis. "Običajno je tako, da Slovenci poskušamo vse sami popraviti. Šele, ko se stvari zataknejo, pa se odločimo za obisk serviserja,“ pravi Portir, ki nadaljuje, da huda težava pri puščanju gumenjaka nastane, ko se ljudje sami lotevajo lepljenja gumenjakov. In pri tem uporabljajo vse, kr jim pride pod roke: "Od nekih kvazi lepil, sanitarnih kitov, silikonov, celo s purpen peno so krpali luknje. Ponavadi je škoda zaradi tega še trikrat večja, kot je bila prvotno z eno luknjo ali ventilom, ki je puščal.“

Platno pri gumenjaku je namreč zelo občutljivo na vse drugo, kar ni predvideno za njihovo vzdrževanje - ne glede na to, ali govorimo o PVC gumenjaku ali hypalon gumenjakih. Lahko pride do razjedanja platna in poškodb, ljudje pogosto zelo umažejo platno. Čiščenje platna je izredno težko, oziroma nemogoče.

Foto: Istock photo Gumenjak

Prodajalec mora dodati komplet za popravilo gumenjaka

Je zato treba uprabljati specialne preparate? Strokovnjak pojasnjuje: "Seveda. Poudariti moram, da raznorazna razrečila, topila, ljudje kupujejo cenena in agresivna čistila v poceni trgovinah s prehrano, niso primerna za čiščenje. S tem naredijo zelo veliko škode.“

Če pride do te točke, da gumenjak pušča, lahko z milnico doma ugotovimo, kje je vzrok puščanja. Male luknjice se dajo zakrpati s kompleti lepil, ki jih prodajajo v trgovinah z navtično opremo. Pri nakupu gumenjaka mora prodajalec dodati komplet za popravilo gumenjaka, to je kot prva pomoč. "Treba je poudariti, da so ta enokomponentna lepila namenjena malim popravilom, toliko, da gumenjak zdrži do konca dopusta,“ dodaja Portir, ki strokovno pojasni, zakaj je pomembno gumenjake premazati s posebnim sredstvom?

"Obstajata dva premaza, ki sta nujna pri uporabi gumenjakov. Eno je čistilo, ki je namenjeno čiščenju gumenjaka. V morju so alge, različna umazanija, ljudje sami popackamo gumo, na primer ribiči s krvjo, ali z raznimi organskimi ali anorganskimi odpadki. Natikači puščajo umazanijo na gumenjaku. Črne črte, ki se pojavijo na gumi, te nastanejo zaradi dežja. To se čisti s posebnimi čistili. Pogost pojav pri gumenjakih je plesen, ki nastane ravno zaradi nepravilnega skladiščenja gumenjaka in nevzdrževanja. Pod platnom gumenjaka in cerado se začne ustvarjati droben film vode, ki je velik sovražnik gume. Ko se gumenjak očisti, ga je treba obvezno namazati v posebnim premazom. V njem je tekočina, ki je namenjena vzdrževanju gumenjaka in ga ščiti pred zunanjimi vplivi. Septembra ali oktobra, ko se konča sezona, olajša čiščenje gumenjaka. Zaradi tega je platno na otip mehko in voljno, ni grobo. Tudi vizuelno gumenjak izgleda lepše.“

Foto: Žurnal24 Gumenjak

Za serviserje zdaj vrhunec sezone

Portir pravi, da se kultura na področju vzdrževanja gumenjakov izboljšuje. Gumenjaki so danes tudi večji in dražji. So že kar zajetna naložba. Gumenjaki višjega ranga stanejo 20 tisoč evrov in več. Pojavljajo se tudi kitajske znamke, ki pa jih strokovnjak odsvetuje:  "To so instant različice. Opažamo, da se že januarja pojavlja povpraševanje po servisih. Zdaj je že vrhunec. Ponavadi tisti, ki imajo gumenjake s sezono začnejo junija.“

Portir tudi pravi, da se število gumenjakov pri nas povečuje. Predvsem zaradi vdora cenenih gumenjakov iz Kitajske. "Tudi povprečna družina si lahko privošči gumenjak z manjšim motorjem za 1.500 do 2.000 evrov, govorimo o novih gumenjakih. Ponudba rabljenih pa je velika. Uvoz gumenjakov je velik. To je ista zgodba, kot pri uvozu avtomobilov iz tujine.“

Kaj je treba paziti pri nakupu rabljenega gumenjaka?

Pri nakupu rabljenega gumenjaka strokovnjak svetuje, da se prej posvetujejo s kakšnim mojstrom. "Stranke mi pogosto pošiljajo slike gumenjaka, ki ga imajo ogledanega. Če je blizu moje lokacije, jim nudim pomoč pri ogledu. Drugače pa je pri gumenjaku prvo merilo, da že na oko izgleda ohranjen, vzdrževan. Ne sme imeti veliko zaplat. Starost gumenjaka je tudi pomembna, vendar je pomembno tudi vzdrževanje. Imel sem že 20 let stare gumenjake, ki so bili kot novi.“

Ko kupujemo gumenjak, ne moremo vedeti, ali stoodstotno drži, ali ne. Gumenjak je pri prodajalcu napihnjen. Napake se da zelo spretno zakriti, pravi Portir in svetuje:  "Če prodajalec dovoli, se dobijo spreji za kontrolo tesnenja. Pri motorju je treba paziti, da vizualno zgleda dobro, da ni znakov rje, ne sme biti zanemarjen. Servisi so pomembni. Servisnih knjižic pri izvenkrmnih motorjih ni. So samo listki. Večji motorji imajo garancijo."

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.