Zakaj Japonci razmišljajo drugače kot mi?

Foto: Gregor Prebil Katsuhike Hirose Foto: Gregor Prebil Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Toyota Toyota mirai Foto: Gregor Prebil Toyota mirai Foto: Gregor Prebil Toyota mirai Foto: Gregor Prebil Toyota mirai Foto: Gregor Prebil Toyota mirai Foto: Gregor Prebil Katsuhike Hirose Foto: Gregor Prebil Toyota mirai
Toyota je predstavila serijsko vozilo za katerega Japonci pravijo, da je pomemben kot prius - pionir med hibridnimi avtomobili. Mirai bo eden ključnih modelov za preboj avtomobilov na gorivne celice na ceste. Pogovarjali smo se z Katsuhikojem Hirosejem, ki ga kličejo kar gospod vodik.
Oglej si celoten članek

Katsuhiko Hirose je človek, ki je s svojim delom gleda v prihodnost. Fizik se je že kot študent vključil v raziskave v nuklearni fiziki. Danes je šef Toyotinih raziskovalcev za napredno tehnologijo pri vozilih, ki jih poganjajo gorivne celice.

Elon Musk in tudi veliko drugih avtomobilistov je prepričanih, da lahko izključno električna vozila rešijo težave v prevozu v prihodnosti. Res, da ima tudi mirai elektromotor, a ga poganja vodik. Zakaj ste se torej odločili za tehnologijo gorivnih celic, in ne za izključno električno vozilo?
Za začetek se vrnimo v zgodovino in poglejmo model prius. To je močan hibrid. To pomeni, da nima le majhnega električnega motorja in sistem start stop, ki pomaga pri pospeševanju in porabi goriva, ampak ima električni motor, ki lahko poganja vozilo. Zato je na cesti že več kot pet milijonov priusov. Želim povedati, da je Toyota avtomobilsko podjetje, ki razmišlja drugače in gleda v prihodnost.  Ne delamo vozil le za danes, ampak tudi za jutri. Ko smo pred skoraj dvema desetletjema začeli prodajti priusa je bilo med strokovnjaki in vozniki veliko skeptikov. Prius je več kot očitno prestal preizkus, samo poglejte prodajne številke. Enako menimo za vozila na gorivne celice. Mirai bi lahko imel za avtomobilsko industrijo enak učinek kot prius, verjetno pa bo potrebno še nekaj časa, da se bo uveljavil.

Foto: Gregor Prebil Toyota mirai

Pa vseeno, kako odgovarjate očetu Tesle Motors, Elonu Musku, ki je z zmogljivimi električnimi vozili pridobil kar veliko privržencev.
Ne strinjam se z Muskom, ki kritizira druge in pravi, da bodo uspešna le izključno električna vozila. Zakaj bodo vozila na gorivne celice uspešna v prihodnosti? Da napolnimo mirai z vodikom potrebujemo tri minute in ne več ur, kot je to potrebno pri električnih vozilih. Baterijska vozila so zato še vedno tabu tema med vozniki. Za voznike je neugodno tudi to, da se je treba na polnilnicah ustaviti vsakih 200 ali 300 kilometrov. Vodikovi avtomobili zmorejo z enim polnjenjem narediti 500 kilometrov. Seveda pa še vedno razvijamo baterijska vozila. Imamo podjetje, ki razvija svoje baterije, tako litij-ionske, kot nikelj-metal hidridne baterije.

Kako se lahko vozne sposobnosti miraija primerjajo z električnimi vozili, tudi teslo S?
Mirai ima vse lastnosti električnega vozila, tudi občutki v vožnji in pospeševanje so enaki. Tudi zvok motorja je enak. Tako kot športna vozila se ponaša z zelo nizkim težiščem in optimalno razporeditvijo teže. To smo dosegli s prerazporeditvijo glavnih delov, kot so sklad gorivnih celic in vodikovi jeklenki na sredino dna vozila. Dobro je znano, da je naš predsednik, gospod Toyoda, velik navdušenec nad športnimi vozili. Ko je preizkusil mirai je bil navdušen.

Foto: Gregor Prebil Toyota mirai

Kaj je bil s tehnološkega stališča največji izziv med razvojem toyote mirai?
Bilo je veliko izzivov s skupnim ciljem narediti avtomobil, ki bo dovolj zmogljiv, hkrati pa so morali biti stroški izdelave vzdržni, to velja tudi za nakupno ceno. Na prvem mestu je bila varnost. Zagotoviti smo morali, da vodik ne uhaja. Rešitev je prekinitev dotoka in preprečitev zbiranja vodika v avtomobilu, a je to malo verjetno. Mirai je izredno varen avtomobil. Izdelan je tako, da v primeru trka absorbira energijo trka prek več delov, in tako ne glede kam naleti drugo vozilo ščiti gorivne celice in vodikovi jeklenki Zelo pomembna je bila izdelava posode za vodik. Struktura vodikovih rezervoarjev je iz navzkrižno prepletenih ogljikovih vlaken. Rezervoarje smo ojačali saj je vodik pod tlakom 700 barov, v prejšnjih rezervoarjih je bil tlak 350 barov. S tem smo tudi podaljšali doseg vožnje z enim polnjenjem. Hkrati je treba biti zelo natančen, pri gorivnih celicah je treba vse načrtovati do milimetra natančno.

Kdaj lahko vozila na vodik na cesti pričakujemo v večjem številu.
Začeli bomo z manjšo proizvodnjo modela mirai. Glede na to, da na leto po vsem svetu prodamo skoraj 10 milijonov vozil, bo v primerjavi s tem delež miraia minimalen, tudi v primerjavi s hibridi, ki jih vsako leto prodamo več kot milijon. Računamo, da bo prodaja vsako leto višja, saj je zanimanje za vozilo izjemno. Ponavadi je potrebnih vsaj pet let, če ne desetletje, da se tako vozilo med kupci uveljavi. Poglejmo hibride, prodajamo jih 18 let. Zaradi konzervativnosti kupcev z vozili na vodik pričakujemo podobno zgodbo. Pri uveljavljanju je pomembna tudi cena. Če kupimo telefon za nekaj deset evrov, in se pokvari, ga lahko vržemo stran, pri avtomobilu je drugače.

Foto: Toyota Toyota mirai

Evropa je zelo naklonjena dizlom. Kako nameravate prepričati Evropejce, da se bodo odločili za vašo tehnologijo?
Najboljši način za to je testna vožnja.

Vodikova tehnologija je zelo draga, draga je tudi proizvodnja, draga je izdelava vodikovih polnilnih postaj.
Vodikova tehnologija je visoka tehnologija. Ne strinjam se, da je ekstremno draga, saj se je že zelo pocenila. Vidik uporabljamo že desetletja, ne samo v avtomobilski industriji. To je zelo dostopen energent. Pri Toyoti smo izvedli številne ukrepe, da smo dosegli ceno, ki jo ima mirai danes. V doglednem času bi bila lahko cena vozila na gorivne celice izenačena s ceno modela s sodobnim dizelskim agregatom.

Foto: Toyota Toyota mirai

Je pa zato draga infrastruktura. Strokovnjaki omenjajo, da izgradnja vodikove polnilnice stane 700.000 evrov.
Infrastruktura je draga s stališča, ker je na cestah malo vozil na gorivne celice in je vprašljivo, ali se izgradnja izplača. To je resnična težava in tisto, kar je pomembno za bolj množičen zagon proizvodnje. Tisti, ki bo imel vozilo na gorivne celice, bo potreboval vso potrebno infrastrukturo. Ob začetku prodaje priusa nam ni bilo treba razmišljati še o infrastrukturi polnilnic. Lastnik se je enostavno odpeljal na klasično bencinsko postajo in ga napolnil z bencinom ter se odpeljal dalje. Imajo pa vozila na vodik nekajkrat večji doseg kot električna vozila, zato ne bomo potrebovali toliko velikega števila polnilnih postaj kot za električna vozila.

Boste tehnologijo razvijali sami, ali še s kakšno drugo avtomobilsko znamko?
Sami.

Bo prius v prihodnosti ponudil pogon na gorivne celice?
Moje mnenje je, da bo. Zato smo prvo serijsko vozilo poimenovali mirai, kar pomeni prihodnost.

Je mirai novi prius?
Upal bi si pritrditi.

Boste v bližnji prihodnosti pokazali novo serijsko vozilo na gorivne celice?
Zagotovo. Kakšna bo karoserijska različica ne vem. Vse je možno, lahko bo športni terenec, limuzina ali športno vozilo.

Foto: Gregor Prebil Toyota mirai

Na Japonskem je že danes več polnilnic za električna vozila, kot za vozila z motorji na notranje izgorevanje. Zakaj ste Japonci tako drugačni od Evropejcev. Zakaj razmišljate drugače?
Težko odgovorim na to vprašanje. Zavedanje, da je čisto okolje pomembno za dober življenjski standard, je na Japonskem zelo visoko. Ljudje želijo imeti prihodnost v svojih rokah. Še vedno je zelo veliko Japoncev konzervativnih, tako kot to velja za Evropejce. Drugi spet so pripravljeni plačati več za visoko tehnologijo.

Če govorimo o elektriki kot o energentu prihodnosti v avtomobilski industriji, pa številni strokovnjaki lepo prihodnost napovedujejo vozilo na plin. Kako na to gledate pri Toyoti?
Stisnjen zemeljski plin je poceni, na splošnem pa je ta energent priljubljen le v redkih državah po svetu. Govorimo o nekaj milijonih vozil.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.