Z izrazom jet lag označujemo težave, ki jih ima naše telo zaradi časovne razlike. Besedno zvezo so
skovali šele pred nekaj desetletji (jet je angleška beseda za reaktivno letalo, lag pa za
zaostajanje), ko so ljudje začeli bolj množično potovati z letali. Še pred nekaj desetletji je
namreč potovanje iz Evrope v Ameriko, Azijo ali Avstralijo trajalo dolge tedne in organizem se je
med počasno potjo z vlakom ali ladjo zlahka prilagodil časovni razliki. A odkar letamo na ogromne
razdalje, že v slabih desetih urah preletimo toliko časovnih pasov, da telo v tem kratkem času ne
more "naravnati" svoje notranje ure. Največja časovna razlika, ki jo lahko doživimo, je dvanajst
ur.
Notranja ura ne dohaja letala
Notranja ura človeka začne zaostajati ali prehitevati, kadar hitro prepotujemo nekaj časovnih
pasov, zoprni jet lag pa vpliva na človekovo duševno in telesno počutje. Za pojav jet laga naj bi
bila kritična meja časovna razlika štirih ur. Prilagajanje na drugo "uro" zahteva čas – nekateri
strokovnjaki so prepričani, da vsak prepotovani časovni pas vzame en dan. Navajanje na drug lokalni
čas je običajno še veliko bolj zoprno, kadar nas poleg časovne razlike muči tudi velika različnost
podnebij – polet iz mrzle Evrope v vročo Avstralijo bo tako zagotovo terjal svoj davek.
Hujše je letenje na vzhod
Dolg polet sicer ni vedno povezan z jet lagom. Deseturni polet iz Evrope v Afriko človekovega
bioritma ne zmoti zmoti preveč, saj jet laga ob prihodu v Afriko ne moremo doživeti. Časovna
razlika je namreč majhna ali pa je sploh ni, ker letalo hiti skoraj vzdolž poldnevnikov. Deseturni
polet iz Frankfurta v Johannesburg je torej za človekov bioritem manj pretresljiv kot peturni polet
iz Kalifornije na vzhodno obalo ZDA. Posledice časovne razlike so za večino ljudi hujše po
potovanju na vzhod. Kako hud in vztrajen bo jet lag, pa je odvisno predvsem od tega, koliko
časovnih pasov letalo preleti. Manj težav imajo tisti, ki nimajo zelo strogo določene dnevne
rutine, tisti, ki se vsak dan zbujajo in zaspijo ob isti uri, pa običajno več dni tožijo zaradi
sprememb telesnega ritma. Skoraj neobčutljivi so na časovno razliko dojenčki, saj prespijo velik
del dneva.
|
|
|
Osrednja Mehika je sedem ur za nami, zato prvih nekaj dni spanec prihaja pozno in težko. © iStockphoto |
Najznačilnejši simptomi jet laga so utrujenost, izčrpanost, nespečnost, zmedenost in težave z zbranostjo ter orientacijo, ki jih pogosto spremljajo še razdražljivost (tečnoba, sitnoba, zoprnost ... besed ne manjka), pomanjkanje teka, dehidriranost, glavobol, prebavne motnje ... "Občutek je sumljivo podoben tistemu, ko imamo mačka," se strinja veliko strokovnjakov, a vse to je le posledica sprememb cirkadialnega ritma, človekove notranje ure, ki jo uravnava ščitnica.
Kako prelisičiti jet lag?
Potovalna medicina poskuša najti načine, kako neprijetnost omiliti. Za tiste, ki bodo na potovanju preskočili več časovnih pasov, ponuja nekaj nasvetov:
- Že doma se začnite prilagajati časovni razliki; če potujete na vzhod, pojdite nekaj dni pred odhodom spat čim bolj zgodaj, če pa boste leteli na zahod, poskušajte zaspati čim pozneje.
- Pred poletom, med njim in tudi po pristanku pijte čim več vode, da se izognete dehidraciji, alkohol pa glejte le od daleč.
- Med poletom se večkrat vsaj malo razgibajte; pomanjkanje gibanja namreč še poslabša počutje.
- Noč pred odhodom se poskušajte naspati, čeprav vam bo najbrž težko uspelo, saj je potovalna mrzlica prehuda.
- Potrudite se in na dolgih poletih vsaj nekaj ur prespite, uspavajte se tudi s pokrivali za oči.
- Takoj ko se stlačite na letalo, urne kazalce naravnajte na krajevni čas kraja pristanka.
- Če je mogoče, po pristanku preživite nekaj ur na dnevni svetlobi, ki pomaga uravnavati vaš bioritem. Takoj začnite živeti po novi uri, vendar z dejavnostmi prve dni ne pretiravajte. Pijte veliko vode in jejte lahko hrano (tudi obroke imejte po novi uri). V posteljo pojdite zvečer, čeprav še niste zaspani, zjutraj pa vstanite, čeprav bi raje še spali. Čez dan bodite budni in ne pustite spancu, da vas premaga. Zdravniki uspavalne tablete odsvetujejo.