Inšpektor
Roman Rovanšek iz sektorja za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov je po
poročanju Pop TV dejal, da na podlagi poročanj prič raziskujejo možnost, da je 22-letni pilot pred
strmoglavljenjem izvajal akrobacije. Te so sicer nad poseljenim območjem in pri tako nizki višini
prepovedane. Rovanšek je potrdil, da je bilo letalo pred strmoglavljenjem v zavoju oziroma da je
krožilo. Smeri njegovega prihoda preiskovalci še niso določili. Eksplozije se reševalci niso bali,
saj so po Rovanškovih besedah ukrepali pravočasno in po postopku.
Rovanšek je povedal, da je dopoldne nekaj pred 10. uro strmoglavilo letalo utva-75 v lasti
Aerokluba Zagorje ob Savi. Preiskovalci nesreče so opravili prvi del preiskave, več informacij pa
bo dala uvedena preiskava. Ostanke letala so že umaknili z obronka gozda, kamor je padlo.
Kot je pojasnil Rovanšek, bodo rezultati preliminarnega dela preiskave znani v enem mesecu,
nadaljnja preiskava pa bo odvisna od njene zahtevnosti. Preiskati morajo namreč let, tehnični in
pilotski del ter območje, zato lahko traja tudi eno leto.
Prav tako je povedal, da je z vodjem aerokluba v stiku in da pridobivanje podatkov o letalu
poteka tako na direktoratu za civilno letalstvo kot pri lastniku letala.
Žrtvi letalske nesreče sta po neuradnih podatkih Trboveljčana, stara 22 in 29 let. Mlajši naj
bi bil študent strojne fakultete, starejši pa njegov prijatelj. Letalo naj bi bilo staro okoli
dvajset let, šlo pa naj bi za šolsko letalo. Pilot naj bi imel sicer kljub mladosti za seboj že
veliko izkušenj, svojega prijatelja pa je na polet povabil za rojstnodnevno darilo.
Letalo je imelo vsa dovoljenja, opravljene preglede in dovolj goriva
Poklicali smo župana Občine Zagorje ob Savi
Matjaža Švagana, ki je že bil na ogledu kraja nesreče. O sami nesreči nam ni znal
veliko povedati, saj preiskava še vedno traja. Župan nam je zaupal, da se je že slišal z
Gabrielom Brezovarjem, predsednikom Aerokluba Zagorje.
"V nesreči sta umrla dva Trboveljčana. Letalo je uspešno prestalo vse preglede in je imelo vsa
potrebna dovoljenja. Prav tako je imelo letalo dovolj goriva. Vzletelo je ob pol desetih zjutraj,
vrniti pa bi se moralo ob desetih," je županu zaupal Brezovar. Kdo je upravljal letalo, še ni
znano, tudi v Aeroklubu Zagorje še vedno čakajo na rezultate preiskave.
"Slišal se je pok"
Policija, ki je bila o letalski nesreči obveščena nekaj minut pred 10. uro, je zavarovala
kraj nesreče. Tik pred nesrečo naj bi po navedbah prič letelo zelo nizko nad krajem Izlake in komaj
preletelo tamkajšnji cerkveni zvonik. Nato naj bi nekaj časa krožilo nad krajem, kamor je kasneje
strmoglavilo.
"Letalo je najprej krožilo nad vasjo, nakar se je zaslišal pok. Z mamo sva odšla pogledat in
videla strmoglavljeno letalo," je dejal
Dennie, prebivalec Izlak.
Utva-75 v lasti Aerokluba Zagorje
Letalo je za Zagorje zelo primerno, ker omogoča pristanek in vzlet na zelo kratkih stezah.
Prav tako je letalo primerno za šolanje pilotov, saj ima nekoliko bolj zapletene sisteme, je
zapisano na spletni strani Aerokluba Zagorje.
Poslanstvo utve-75 |
|
Po razpadu Jugoslavije so utve velikokrat uporabljali v vojne namene, po končanih spopadih pa
utve nadaljujejo svoje prvotno poslanstvo. Večina jih leti v aeroklubih. Vojna letalstva Hrvaške
ter Srbije in Črne gore jih še vedno uporabljajo kot letala za osnovno šolanje.
|
Leta 1975 jugoslovansko vojno letalstvo podpiše pogodbo s tovarno Utva za novo dvosedežno letalo, namenjeno osnovnemu šolanju. Prvič utva-75 poleti maja 1976. Leta 1980 so letalo začeli uporabljati za šolanje na Vojni letalski akademiji. Osnovni model nosi oznako utva-75A21. Teh so proizvedli 138.
Tovarna je utvo-75 poskušala razvijati naprej. Utva-75 je tako dobila krilo s superkritičnim profilom in znižano višino trupa. Prototip je imel veliko boljše letalne lastnosti, a je bil uničen v nesreči, ko sta odpovedala oddušnika za gorivne rezervoarje. Naslednji poskus preboja na trg je bila štirisedežna utva-75A41. To letalo je imelo podobno znižan trup kot utva-78. Zgrajena sta bila dva primerka, od katerih je bil eden uničen v bombardiranju. Serijo razvoja je končala utva-75R, ki je bila izboljšana verzija modela utve-75A21, pri čemer so bile izboljšave bolj ergonomske narave, saj sta konstrukcija in motor ostala ista, izboljšali pa so predvsem avioniko ter prenovili kabino letala. Tudi ta prototip ni preživel bombardiranja.