Garaža narejena za fičke

Foto: Žurnal24 "Garaže so preozke in prenizke za sodobne avtomobile," pravi Novak Radulj. Predl
V razpravi za ali proti rušenju Severjeve hiše stroka ni enotna. Nekateri vidijo problem v njeni funkcionalnosti, projektirana je bil za fičke, meni Novak Radulj.
Oglej si celoten članek

Arhitektura polpretekle dobe ni cenjena, označena je kot socialistična arhitektura, za katero prevladuje mnenje, da jo lahko odstranimo,” je pojasnil dileme garažne hiše Savina Severja na Poljanah predsednik Društva arhitektov Ljubljana (DAL) Andrej Hrausky. Ko so v društvu izvedeli, da namerava župan obnoviti Cukrarno in tam urediti mestno upravo, so želeli, da se vsaj dobro premisli, ali je garažo treba odstraniti. “ Županu se je zdelo, da jo je treba odstraniti,” je povedal Hrausky. DAL je zato povabilo pet arhitekturnih birojev, da pripravijo študije, ki umeščajo mestno upravo z novimi stavbami ob bok garažni hiši. “ Ne zavzemamo se, da garaža ostane pod vsakim pogojem, ampak da se vsaj razmisli, ali bi jo bilo možno vključiti ali ne," je še dodal Hrausky.

Prenizko ali preozko

Arhitekti so za garažo predvideli tako ohranitev prvotne namembnosti kot tudi preobrazbo v mladinski center ali razstavni prostor. “ Garažo je mogoče ohraniti kot garažo ali jo preurediti v kaj drugega. Ker so stropi prenizki, so arhitekti predlagali, da se poruši vsaka druga etaža in se s tem pridobi ustrezna višina,” je še pojasnil predsednik DAL. V njej je zdaj 475 lastniških garaž, njihovi lastniki pa so predvsem fi zične osebe. “ Ampak garaža ni funkcionalna, projektirana je bila za fičke,” je poudaril Novak Radulj, ki je v garažni hiši varnostnik in vzdrževalec. Etaže so visoke samo 186 centimetrov, pri vratih je garaža široka dva metra, ob oknu pa manj, saj ima obliko trapeza.

 

Garažna hiša TGH 48

TGH 48. Sestavljena je iz dveh valjev, ki sta povezana z notranjo dvosmerno cesto. V njej niso le parkirna mesta, ampak zaprte garaže. Zgrajena je bila leta 1969.

Savin Sever je predstavnik ljubljanske arhitekturne šole.

Rušenje?
Pred enim letom je prišla od nekod novica, da se bo garaža porušila. A je nato predstavnica lastnikov izvedela, da bo glede na prostorske načrte garaža ohranjena,” je dodal Radulj. Tatjana Adamič z ljubljanskega Zavoda za varstvo kulturne dedišine Slovenije (ZVKDS) je povedala, da je stavba vpisana v register kulturne dediščine, a ni zaščitena kot spomenik: “ Za razglasitev za spomenik bi morali narediti primerjavo v sklopu moderne arhitekture. Stavba je bila sicer zgrajena v obdobju, za katerega je dobil Sever Prešernovo nagrado.

Na MOL še nimajo načrtov
Februarja ali marca pa bo Mestna občina Ljubljana (MOL) objavila urbanistično-arhitekturni natečaj za širše območje Cukrarne, da bi tja preselili mestno upravo, mestni svet, upravno enoto RS in morebitno pokrajinsko upravo. Po koncu natečaja bodo pripravili prostorski akt. Kateri objekti bodo ohranjeni, pa je po besedah Vasje Butina, direktorja mestne uprave MOL, odvisno od sprejetega projekta in ZVKDS. Začetek gradnje je predviden v letu 2010, dograditev leta 2011, selitev mestnih služb na novo lokacijo pa leta 2012.

RAZDELJENA STROKA: za ohranitev garažne hiše in proti njej

Peter Krečič, direktor arhitekrurnega muzeja Ljubljana
Pomembna je forma
Garažna hiša Savina Severja izstopa zaradi oblike, združitve dveh valjev. V nobenem primeru je ne kaže podreti! A četudi stavba tja ni sodila, je postala dejstvo. Njegove objekte
napadajo, ker je uporabljal pristope, ki pri ljudeh niso vzbujali vtisa umetniškosti ali odličnosti. Sever sicer spada med naslednike Edvarda Ravnikarja in je eden od pomembnejših avtorjev modernizma pri nas. Tudi zato je pomembno, da se njegovo arhitekturo zaščiti.

Matevž Čelik, Zavod za prostorsko kulturo Trajekt
Težko bi bila uporabna

Savin Sever je bil eden od najboljših slovenskih arhitektov in slabo je, da so bile v zadnjem času porušene tri njegove zgradbe. Zato je odpor kolegov do odstranitve garaž na Poljanski toliko večji. A to stavbo bi bilo skoraj nemogoče predelati v kaj uporabnega. Z vidika kakovosti prostora Ambroževega trga bi bilo garaže smiselno nadomestiti z lepšo zgradbo. Zanimive so sicer v smislu konstrukcijskih rešitev, v bistvu pa so silos za avtomobile.
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.