Grafiti niso stroka, ta pa nima moči

Foto: Žurnal24 Peter Krečič, ravnatelj AML, meni, da bo treba počakati, da bo prizidek Opere do
Na novih stavbah in plakatih zanje so se nedavno pojavili napisi GRDO! Kdo stoji za gverilsko akcijo civilne družbe, je neznanka.
Oglej si celoten članek

Izpis GRDO!, očitno narejen s sprejem in šablono, se je pojavil na stavbi Eurocentra ob Tivolski cesti, novem bloku ob Šmartinski cesti, stavbi ministrstva za kulturo ter plakatih za prizidek k Operi, za Emoniko in za stavbo R5 v Župančievi jami. Menda je bil tudi na prizidku fakultete za arhitekturo, nekdanjem hotelu Domina in parkirni hiši Šentpeter. Kdo stoji za gverilsko akcijo civilne družbe, je neznanka.

Grafitarji niso stroka
Napisov niti udeleženci arhitekturnega dialoga še niso opazili, so pa kljub temu komentirali, da ne gre vse sodobne arhitekture v Ljubljani metati v en koš.

 
 

Ljudje bolj cenijo hiše, ki nastanejo z njihovo podporo. Zame so ti grafiti opomin, da je mesto skupen prostor.

Matevž Čelik, Trajekt 

 
"Take akcije se vedno pojavijo takrat, kadar se ljudje ne želijo javno izpostavljati," je pojav komentiral ravnatelj Arhitekturnega muzeja Ljubljana (AML) Peter Krečič . "Vse stavbe, ki jih naštevate, spadajo med arhitekturo novejšega datuma," je dodal in zatrdil, da tak napis zagotovo ne spada na garažno hišo Šentpeter. "Hiša Šentpeter je fantastična moderna arhitektura, izjemno dobro rešen objekt garaž, ki so sicer dolgočasen objekt," je poudaril. Pomisleke pa ima ob Emoniki, "ker je preveč konfekcijska" , in do neke mere se ne strinja s stavbo R5. "Počakati pa bo treba, kaj se bo zgodilo z Opero," je pristavil. Po njegovih besedah imajo očitno ljudje občutek, da je prizidek tujek, ki presega prvoten objekt, ga potlači.

Da je grafitarska akcija anonimen izraz osebnega doživetja težave, kot jo je videl grafitar, in je zato ne moremo vzporejati s strokovnim vrednotenjem, pa meni Matevž Čelik z zavoda za prostorsko kulturo Trajekt. "Drži, da naj bi kakovostna arhitektura poleg uporabnosti in trajnosti vzbujala navdušenje nad privlačnim videzom," je povedal, a dodal, da mesto in hiše vsakdo doživlja po svoje. Zato meni, da "k pozitivnemu odnosu do stavb pripomore tudi vključenost v njihovo nastajanje" .

Izpis GRDO! je očitno narejen s sprejem in šablono. © Anže Petkovšek

 
Ni arhitekturnega dialoga
Dekan fakultete za arhitekturo Peter Gabrijeli je ob vprašanju o napisih opozoril na pomanjkanje dialoga o arhitekturi: "Stroka čuti v današnji situaciji popolno nemoč." Pravi, da je Slovenijo zajel balkanski sindrom in da "stroka ve, kaj bi bilo primerno za slovenski prostor, a nima nobenega mehanizma, da bi to uveljavila" . Pravi, da gradnjo narekujejo lobiji, ki jih zanima samo dobiček in zato gradijo kvadratne metre brez kakovosti. "Vprašanje pa je, koliko je še slabših objektov od omenjenih, ki bi si mogoče še bolj zaslužili takšno provokacijo," je pripomnil.

Napise je komentiral tudi Janez Koželj , podžupan za arhitekturo in urbanizem na Mestni občini Ljubljana. Celotnega pregleda stavb z odtisom GRDO! sicer nima, "vse pa kaže, da so si to oznako prislužile zgrajene (in tudi nezgrajene) stavbe, ki spadajo v sodobno arhitekturo" . Opozarja, da se pri nas širi ksenofobija do modernizma in sodobnosti nasploh, najostreje pa prav do sodobne arhitekture. Akcijo pripisuje duhu konservativizma, ki poskuša podpihovati odpor proti sodobni arhitekturi in posledično tudi drugim novostim v mestu.
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.