Koliko v resnici zasluži 23 blejskih pletnarjev

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24 main
Preverili smo, na kakšne zgodovinske pravice se sploh lahko izgovarjajo blejski pletnarji in ali res zaslužijo tako malo, da se tako zelo bojijo konkurence. Kako lahko nekdo izven njihovega ozkega kroga sploh postane pletnar in ali je položaj res deden? Pletnarji so v zadnjih desetletjih že vlekli pletne na kopno iz protesta v boju za svoje privilegije.
Oglej si celoten članek

Blejske pletne že več kot teden dni počivajo na suhem na osrednjem privezu v Mlinem pri Bledu, saj pletnarji na ta način protestirajo proti odžiranju posla, ki da si ga je privoščil blejski župnik z novo električno ladjico, s katero je napovedal uvedbo redne in bistveno cenejše prevozniške linije do Blejskega otoka. 

Čeprav je zadnje dni na Bledu potekalo svetovno prvenstvo za ženske v hokeju na ledu in čeprav že pred začetkom sezone na Bledu mrgoli turistov, pa tem ne preostane drugega, kot da na otok odveslajo v lastni režiji, tako da si najamejo čoln.

Večini pletnarjev gre nadpovprečno dobro

Izpad dohodka sicer pletnarjev ne bi smel preveč boleti glede na poslovne izkaze zadnjih let. V javno dostopnih evidencah smo preverili, kako jim gre posel od rok. Na upravni enoti Radovljica so nam pojasnili, da so v preteklosti izdali 32 dovoljenj za prevoz po jezeru. Od tega ga imata tudi sporna "župnikova" električna ladjica Sinaj in ladja za oskrbovanje otoka. Odloka o plovbnem režimu, tako sedanji kot novi, ki naj bi pričel veljati v prihodnjih tednih, sicer na jezeru za prevoz potnikov dovoljujeta 23 pleten in tri motorne čolne. 

Med tistimi, ki imajo dovoljenja, jih je nekaj v zadnjih letih prenehalo poslovati, nekateri pa imajo med dejavnostmi poleg vodnega prevoza potnikov navedene še druge storitve s področja turizma in širše.

Za leto 2014 (novejši podatki še niso na voljo) je bil najnižji uradni prijavljeni prihodek med prevozniki okoli 5.300 evrov, a je bila to velika izjema, saj so se običajne številke prihodkov pletnarjev gibale nad 40 tisočaki letno. Največ jih je izkazal Anže Logar s 140 tisočaki, ki ima sicer med dejavnostmi vpisano proizvodnjo plovil in je kot čisti poslovni izid za isto leto 2014 navedel le okoli 4.500 evrov, kar je bilo na drugi strani med najmanjšimi zneski glede dobička.

Predsednik čolnarskega društva Pletna Marjan Žvegelj je denimo ob 71 tisočakih v uradnih evidencah zavedenih prihodkov, zasluženih z vihtenjem vesla po Blejskem jezeru, imel prek 41 tisočakov "dobička". Prerazporejeno čez celo leto torej na mesec okoli 3.400 evrov.  

Vas mika, da bi še vi imeli pletno? Kar nehajte sanjati ...

Pletnarstvo je skratka donosen posel, a gre za enega najbolj zaprtih cehov v Sloveniji. Skorajda vsi pletnarji so doma iz Bleda ali Mlina, le trije so iz bližnje okolice Bleda. Povečini gre za družine, katerih povezave s prevozom oseb po jezeru se vlečejo že desetletja, če ne stoletja nazaj, pa čeprav ni nikakršne zgodovinske pravne podlage glede današnje pravice do izvajanja pletnarstva. Dedna pravica do pletnarjenja uradno ne obstaja!

Foto: Žurnal24 Pletne na Bledu A vseeno nekdo, ki bi želel od zunaj pristopiti k poslu pletnarstva, praktično nima možnosti. Najprej je tu dejstvo, da ni prostega priveza za novo pletno. Četudi bi bil (razpis za priveze se obnavlja na pet let), bi moral kandidat imeti pletno, ki mora biti zgrajena v skladu s točno določenimi etnološko-dimenzijskimi zahtevami, in bi mu jo moral tako izdelati eden izmed blejskih mojstrov. Pletnar pa mora biti obvezno tudi član blejskega turističnega društva, znotraj katerega deluje sekcija pletnarjev. Visoke ovire za nepovabljene, torej. 

Kočijaži plačujejo, pletnarji kljub opozorilom sodišča še ne

Matjaž Berčon, direktor občinske uprave na Bledu, je za žurnal24 dejal, da so pletnarji izjemnega pomena za prepoznavnost Bleda in primerljivi z beneškimi gondoljerji. Je pa zanimivo dodal, da sama občina trenutno od samih pletnarjev nima nobenih materialnih koristi, saj pletnarji od svoje dejavnosti ne prispevajo v proračun, tudi postopki glede podeljevanja licenc za priveze so v celoti v rokah radovljiške upravne enote. Kočijaži na drugi strani imajo z občino denimo sklenjeno pogodbo glede uporabe prostora in postajališč, za kar plačujejo pristojbine. 

Računsko sodišče je v revizijskem poročilu leta 2011 ugotovilo, da občina Bled ne zaračunava pristojbin za uporabo pristanišč in privezov za čolne in pletne. Občini je že takrat predlagalo uvedbo nadomestila za uporabo privezov in pristanišč.

S pisnimi vprašanji glede delovanja pletnarjev in njihovih prihodnjih načrtov glede vnovične splovitve ladjic smo se prek Turističnega društva Bled obrnili tudi na sekcijo pletnarjev, a niso želeli odgovarjati.  

"Zgodovinske pravice" v resnici zelo mlade in priborjene s trmo in protesti

Časopis za slovensko krajevno zgodovino je leta 1984 podrobneje predstavil zgodovino "čolnarjev" in izvor te dejavnosti v vasici Mlino pri Bledu. V fevdalnih časih so bili za oskrbovanje proštije na otoku zadolženi prebivalci Mlina, saj je od tam najkrajša vodna pot med kopnim in otokom. 19. stoletje je bilo zelo burno, potem ko je briksenška škofija takrat celotno blejsko posest prodala, hkrati se je na Bledu množičneje pričel pojavljati turizem. Takrat se je pričel obširneje pojavljati tudi prevoz obiskovalcev na otok, ki so ga nudili domačini iz Mlina. 19 lokalnih čolnarjev je leta 1894 z ostrimi protesti prvič doseglo, da je takratni lastnik jezera, avstrijski trgovec A. Muhr z njimi sklenil dogovor ter jim dovolil izkoriščati jezero po določenih pravilih, med drugim izvajanje prevoza oseb s plitvimi čolni - pletnami. 

Foto: Žurnal24 Pletne na Bledu Pletnarji so bili velikokrat na tapeti uradnih in neuradnih razprav zaradi svojega obnašanja do gostov, venomer so se izkazovali tudi kot trd pogajalec z oblastmi. Leta 1923 so tako prvič složno in uspešno nastopili proti domačinu, ki je na Bled skušal pripeljati motorni čoln, saj da jim bo uničil zaslužek.

Po letu 1945 in podržavljenju jezera (že pred vojno je bilo sicer odkupljeno s strani Dravske banovine) so ostali brez dela, a so s trmo izsilili dogovor, po katerem so državnemu podjetju posojali pletne ali celo sami opravljali prevoz zanj. Leta 1973, po celostni obnovi Blejskega otoka, je sledil nov upor, ko so želele oblasti na jezero uvesti dva motorna čolna za prevoz potnikov na otok. V odgovor so pletnarji zvlekli svoje čolne na obalo in jih priklenili z verigami, da se ne bi med njimi pojavili stavkokazi. Po dolgem prigovarjanju so z oblastmi dosegli dogovor in čolne spet spustili v vodo, izkazalo pa se je, da lahko od dodatnega vala turistov živijo vsi.

Zgodovina se ponavlja, na Bledu se je leta 2016 spet pojavil nekdo, ki bo po mnenju pletnarjev kradel prigaran, a zelo obilen kruh.

PREBERITE ŠE:

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 26

  • pif
    00:04 12. April 2016.

    Zadni stavk je v celoti naslednji:<br /><br /> Prad par leti je dnevni časopis v soboto čez dve strani objavil …

  • 21:29 11. April 2016.

    Ti vidijo samo denar, da so veliko predragi pa ne vidijo,... ker bi radi obogateli na čuden hiter način...ne grem …

  • 13:38 11. April 2016.

    Potem pa pri taki ceni pojdi z družino na otok ;-\

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.