Mnogi bodo razočarani, ko bodo dobili nakazano naslednjo plačo

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Odločitev vlade o enotni vozovnici za javni potniški promet bi se lahko precej občutila na vaši plačilni listi.
Oglej si celoten članek

Od 1. junija 2023 lahko vsi uporabniki javnega prevoza kupijo enotno vozovnico Slovenija. Imenska mesečna vozovnica za vožnje po celotni državi stane 70 evrov. Pristojni želijo na ta način spodbuditi rabo javnega prometa, a v podjetjih, ki zaposlenim potne stroške za prevoz na delo vrnejo v višini mesečne vozovnice za javni promet, to lahko pomeni, da bo povračilo stroškov za junij bisveno nižje, kot ste bili navajeni. 

Kaj bodo storili v javni upravi

"Skladno z aneksi h kolektivnim pogodbam dejavnosti in poklicev (Uradni list RS št. 88/21) pripada povračilo stroškov prevoza na delo in z dela javnemu uslužbencu, če razdalja od naslova njegovega stalnega ali začasnega bivališča oziroma naslova, s katerega se javni uslužbenec dejansko vozi na delo, do naslova, kjer javni uslužbenec opravlja delo, po najkrajši varni poti, upoštevaje tudi pešpoti, znaša več kot 2 kilometra," pojasnjujejo na Ministrstvu za javno upravo. 

Aneksi določajo, da se za razdaljo javnemu uslužbencu po najkrajši varni poti prizna kilometrina v višini 10 odstotkov cene 95-oktanskega neosvinčenega bencina (trenutno je to 14,24 centa) za vsak polni kilometer razdalje, vendar ne manj kot 30 evrov. "Povračilo stroškov prevoza na delo in z dela se javnemu uslužbencu povrne glede na število prihodov na delo in odhodov z dela. Aneksi h kolektivnim pogodbam dejavnosti in poklicev (Uradni list RS, št. 88/21) pa določajo tudi, da se javnemu uslužbencu, ki delodajalcu predloži potrdilo o nakupu imenske mesečne vozovnice za javni potniški promet, stroški prevoza na delo in z dela povrnejo v višini cene imenske mesečne vozovnice za javni potniški promet," dodajajo na ministrstvu. 

Foto: Anže Petkovšek avtobusna postaja

Funkcionarjem pripada skladno s prvim in drugim odstavkom 8. člena ZSPJS-AA (Uradni list št. 139/2022) povračila stroškov, konkretno povračilo stroškov prevoza na delo in z dela, in drugi prejemki v zvezi z delom v enaki višini in pod enakimi pogoji, kot to velja za javne uslužbence. 

"Izhodišča vlade zaenkrat ne predvidevajo spremembe kolektivnih pogodb glede povračila stroškov prevoza na delo. Če bo torej zaposleni predložil potrdilo o nakupu te mesečne imenske vozovnice, bo prejel povrnjene stroške prevoza v višini te vozovnice. Če tega ne predloži, zaposlenemu v skladu z aneksom h kolektivnim pogodbam dejavnosti in poklicev pripada povračilo stroškov prevoza na delo in z dela v obliki kilometrine," pojasnjujejo na ministrstvu.

Kaj določa zakon

Zakon o delovnih razmerij med splošnimi pogoji za opravljanje dela govori tudi o kraju opravljanja dela. V 33. členu določa, da se kot eden od pogojev za ustrezno delo smatra, če kraj opravljanja dela ni oddaljen več kot tri ure vožnje v obe smeri z javnim prevoznim sredstvom ali z organiziranim prevozom delodajalca od kraja bivanja delavca. Navedeni zakon v 130. členu določa, da mora delodajalec delavcu zagotoviti povračilo stroškov za prehrano med delom, za prevoz na delo in z dela ter povračilo stroškov, ki jih ima pri opravljanju določenih del in nalog na službenem potovanju. Podrobnosti glede višine povračila stroškov določajo kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti, če teh ni, pa se to določa s podzakonskim aktom. 

V 5. točki 151. člena je zapisano, da delodajalec ne sme razporediti na nočno delo delavca, ki nima urejenega prevoza na delo in z dela. 

Foto: SŽ vlak Litija Slovenske železnice

Podjetja se bodo odzvala različno

Kako se bodo odzvali v zasebnem sektorju, bo pokazalo že izplačilo junijske plače v začetku julija. Marsikje so ob napovedi uvedbe enotne vozovnice dejali, da morajo stvari še pretehtati. Drugi so se odločili, da zaradi uvedbe enotne vozovnice ne bodo spreminjali že utečenega sistema. "Že nekaj let omogočamo hibridni način dela, zato zaposlenim izplačujemo prevoz na delo in iz dela za dneve, ko so prisotni v poslovnih prostorih. Velika večina zaposlenih pri tem prejema dnevno nadomestilo za javni prevoz. Z uvedbo enotne vozovnice v tem trenutku pri nas sprememb pri izplačilu nadomestila ne bo," pravijo v podjetju A1.

 

Medtem ko so cene vozovnic po novem bolj privlačne, pa ostaja težava samo delovanje javnega potniškega prometa. 

Foto: Saša Despot prihod novega Stadlerjevega vlaka

Kaj bo z obdavčitvijo?

Ali se bo spremenila trenutno veljavna ureditev davčne obravnave povračil stroškov prevoza zaradi uvedbe enotne vozovnice za javni promet, na finančni upravi ne vedo. "Znesek povračila stroškov za prevoz na delo in z dela, ki se delojemalcu ne všteva v davčno osnovo, se po osnovnem pravilu iz  3. člena Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja  - Uredba, določi v višini 0,21 evra za vsak polni kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela, za vsak dan prisotnosti na delu, če je mesto opravljanja dela vsaj en kilometer oddaljeno od delojemalčevega običajnega prebivališča. Navedeno pravilo, ki je določeno za določitev davčno priznanega zneska, velja ne glede na to, ali delojemalec povračilo stroškov prevoza na delo in z dela prejme iz naslova kilometrine, zneska javnega prevoza, nakupa vozovnic ..." pojasnjujejo na finančni upravi. 

Povračila stroškov za prevoz do zneska 140 evrov so po sedanji ureditvi neobdavčena, ne glede na to ali zaposleni prejme dohodek iz naslova kilometrine, zneska javnega prevoza, nakupa vozovnice itd. To velja pod pogojem, da je zaposleni na delu prisoten vsaj en dan v mesecu in da je delojemalčevo običajno prebivališče vsaj en kilometer oddaljeno od mesta opravljanja dela. 

Foto: Saša Despot Mesečna vozovnica LPP stane 34 evrov. Toliko bodo zaradi odloka Mestne občine Lj

Če je znesek povračila višji od 140 evrov, se znesek, ki se ne vševa v davčno osnovo, izračuna v višini 0,21 evra za vsak polni kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela, za vsak dan prisotnosti na delu, če je mesto opravljanja dela vsaj en kilometer oddaljeno od delojemalčevega običajnega prebivališča. 

Pri določitvi neobdavčenega zneska kilometrine se upošteva najkrajša običajna cestna povezava. Tako se na primer pri določitvi neobdavčenega zneska kilometrine upošteva povezava po lokalnih in magistralnih cestah (če je dolžina te povezave v kilometrih krajša od avtocestne povezave, četudi zaposleni koristi avtocestno povezavo). Če bi obstajala povezava, ki bi vključevala opuščene gozdne poti, ki se običajno ne uporabljajo, se dolžina le-te v kilometrih ne bi upoštevala, četudi bi bila ta najkrajša. 

V devetih letih se veliko ni spremenilo

Veliko je odvisno od tega, od kje in kam se zaposleni vozijo na delo. Ko smo leta 2014 v tednu mobilnosti preizkušali, kako se uporaba javnega prometa obnese v praksi, se je izkazalo, da je čas, ki ga porabimo za pot v službo pomemben dejavnik pri odločanju med uporabo javnega prevoza in avtomobila ali kolesa.

Primerjava razmer leta 2014 in danes pokaže, da se na nekaterih relacijah kaj dosti na področju javnega potniškega prometa ni spremenilo. Za nekaj več kot 50-kilometrsko pot od okolice Zagradca na Dolenjskem do Ljubljane danes še vedno potrebujete skoraj dve uri. Podobno velja za pot domov, veliko je odvisno od tega, kdaj lahko zaključite z delom.

Mesečna karta za to relacijo je do uvedbe enotne vozovnice znašala 182,60 evra. Po novem bo to nadomestilo znašalo 70 evrov, kar je nekoliko manj kot trenutno stane 50-litrski rezervoar goriva.

Z avtomobilom, ki ima povprečno porabo 5,5 litra na 100 kilometrov, bi v mesecu, ki ima 22 delovnih dni, porabili 121 litrov dizelskega goriva, kar bi ob trenutni ceni pomenilo 173,27  evra stroška za gorivo. K temu bi morali prišteti še sorazmerni del stroška za zavarovanje avtomobila, cestnine itd.

V primeru plačila poti na delo in z dela po kilometrini bi to na mesec naneslo 462 evrov. 

Iz Kranja v Ljubljano avtobusi vozijo na 15 minut, kar je ugodna dinamika. V primeru, kot smo ga opisali pred devetimi leti, bi za pot od doma do službe danes potrebovali nekje od 60 do 65 minut, če bi kot prevozno sredstvo uporabili avtobus.  

"Naj najprej uredijo veze in bolj redne linije, da se bomo lahko vozili z javnim prometom. Ne pa, da meni zadnji vlak iz Celja domov (pa stanujem isto na Štajerskem, da ne bo pomote) odpelje ob 16. uri, avtobusa za domov pa sploh nimam. Bi se že zdaj raje z vlakom vozila v službo, pa kaj, ko potem ne morem nazaj domov," svoj primer opiše uporabnica foruma Starševski čvek.

Na nefunkcionalnost javnega potniškega prometa opozarjajo tudi uporabniki foruma na Med.Over.Net. "Zaradi malo cenejših vozovnic, se ne bo nič več ljudi vozilo z javnim prevozom. Ker je preprosto nefunkcionalen. Če že imaš povezave v bližini in ob pravem času, zgubiš z vožnjo čisto preveč časa. Namesto eno uro vožnje v eno smer, zgubiš dve uri," pravi ena od uporabnic. "Posebno tam, kjer imamo v celem dnevu dva avtobusa, je to res ukrep za kapo dol," dodaja druga. Opozarjajo tudi na to, da morajo nekateri v službo na primer ponoči, kot so peki, zdravstveni delavci, delavci v proizvodnji, takrat pa javni prevoz več ali manj ne deluje.

Zamejili višino vozovnic

Dnevna vozovnica do cene 15 evrov omogoča neomejeno število voženj na relaciji, za katero je bila izdana, vozovnica za 15 evrov pa omogoča neomejeno število voženj na celotnem območje Slovenije. Velja en dan. 

Tridnevna vozovnica do cene 20 evrov omogoča neomejeno število voženj na relaciji, za katero je bila izdana, vozovnica za 20 evrov pa omogoča neomejeno število voženj na celotnem območju Slovenije. Velja tri dni.

Tedenska vozovnica do cene 35 evrov od ponedeljka do nedelje omogoča neomejeno število voženj na relaciji, za katero je bila izdana, vozovnica za 35 evrov pa omogoča neomejeno število voženj na celotnem območju Slovenije. Velja en teden.

Mesečne in letne vozovnice, ki bodo izdane na ime uporabnika, so cenejše od neimenskih. Imenska mesečna vozovnica, ki omogoča neomejeno število voženj v posameznem mesecu za relacijo, za katero je bila izdana, bo stala do 70 evrov. Letna vozovnica pa bo stala do 560 evrov. Mesečne neimenske vozovnice stanejo do 90 evrov, letne neimenske vozovnice pa do 720 evrov. 

Otroci od dopolnjenega 6. leta starosti pa do dopolnjenega 15. leta starosti bodo lahko pri nakupu vozovnice uveljavljali 50-odstotni popust

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 37

  • 19:08 23. Junij 2023.

    Še bolj bodo razočarani tisti, ki naslednje plače sploh ne bodo dobili!

  • 18:48 23. Junij 2023.

    Plešimo . Ples bo vsak mesec hitrejši.

  • 12:04 23. Junij 2023.

    Mogoče to ni tako slabo, ne veliko ampak malo manj dnevnih migrantov v Ljubljano pa verjetno bo.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.