Na Redditu se je pred dnevi sprožila debata o tem, kako se po zakonu obravnava primer, ko pride do prometne nesreče med voznikom osebnega vozila in uporabnikom (električnega) skiroja oziroma kolesa, ki z veliko hitrostjo zapelje čez prehod za pešce, ne da bi se ustavil. "Partnerka je bila danes priča nesreči, kjer je 10-letni fant na skiroju brez kakršnega koli ustavljanja z zelo veliko hitrostjo letel čez prehod za pešce, pri tem pa ga je zbil avtomobil, ki je peljal po cesti (sicer na oko) po omejitvah. Kdo je v tem primeru kriv? Kaj bo doletelo fanta oziroma njegovo družino in kaj voznika avtomobila?" se na Redditu sprašuje Slovenec.
Prometna nesreča - kaj se bo zgodilo?
byu/Fast_Dinner8922 inSlovenia
Za pojasnila smo se obrnili na policijo. Pojasnili so nam, da je v primeru, ki ga je opisal Slovenec na Redditu, kriv 10-letni fant. Kolesar ali uporabnik (električnega) skiroja namreč nima prednosti na prehodu za pešce, če ga prečka brez sestopa: "Prehod za pešce ni namenjen vožnji z (električnim) skirojem ali kolesom. Če kolesar ali uporabnik (električnega) skiroja ne sestopita in vozita čez prehod za pešce, ravnata v nasprotju z določili zakona o pravilih cestnega prometa." Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da morajo kolesarji in vozniki (električnih) skirojev sestopiti z vozila, kadar prečkajo cesto po prehodu za pešce, če ni označenega posebnega kolesarskega prehoda. Uporabnik skiroja je tako odgovoren za prekršek, ker ni upošteval prednosti vozil, kot to določa zakon, ali pa je morda vozil prehitro glede na razmere.
Hkrati pa policisti opozarjajo, da mora voznik motornega vozila vedno voziti tako, da lahko varno ustavi, upoštevati pa mora tudi pričakovano nevarnost na prehodih za pešce. "Vendar pa ni avtomatsko odgovoren, če nekdo nenadno in nepravilno zapelje na prehod," dodajajo, da v primeru iz Reddita voznik osebnega avtomobila, če je vozil po predpisih, običajno ni kaznovan.
A poudarjajo, da bi v omenjenem primeru morali okoliščine prometne nesreče ugotavljati individualno, saj je vsaka nesreča specifična in ima svoje edinstvene dejavnike: "Okoliščine, ki privedejo do prometne nesreče, so vsakokrat drugačne, zato mora policist na kraju nesreče ugotoviti vsa dejstva in zbrati dokaze, potrebne za odločitev o odgovornosti za prekršek."
Število prometnih nesreč na prehodih za pešce
Primeri, ko kolesarji ali vozniki električnih skirojev brez ustavljanja zapeljejo čez prehod za pešce, niso redkost. Statistika kaže, da se vsako leto zgodi več deset takšnih nesreč, v katerih so posledice pogosto hude.
Iz podatkov je razvidno, da se število nesreč v zadnjih letih povečuje, čeprav na srečo v zadnjem obdobju ni bilo smrtnih žrtev. Največ posledic predstavljajo lažje poškodbe, a tudi hujše niso redkost.
V mnogih prometnih nesrečah na prehodih za pešce so udeleženi otroci
Povečanju prometnih nesreč na prehodih za pešce botruje tudi to, da je uporaba električnih skirojev vse bolj razširjena med otroki in mladostniki. Policisti so za Žurnal24 razkrili statistiko, ki kaže, da je bilo v zadnjih letih število primerov vseh prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi mladoletni kolesarji in vozniki e-skirojev, precej visoko – in da se trend nesreč z mladoletnimi udeleženci ne zmanjšuje.
Zaradi hitrosti in ranljivosti mladoletnikov v prometu je izjemno pomembno, da se zagotovijo ustrezni preventivni ukrepi, ki povečajo varnost. Policisti priporočajo naslednje ukrepe:
- uporabo čelade do 18 leta, saj ta ob padcu ali trku bistveno zmanjša tveganje za hude poškodbe glave (pri otrocih je priporočljivo tudi nošenje ščitnikov za kolena in komolce),
- strogo odsvetujejo kakršnekoli predelave, ki bi omogočile doseganje višjih hitrosti (nad dovoljenimi 25 kilometri na uro), saj povečanje hitrosti lahko povzroči izgubo nadzora, slabšo zavorno pot in večje tveganje za nesreče,
- starši naj se z otroki pogovarjajo o pravilih cestnega prometa in pomenu varne vožnje. Prav tako je pomembno, da starši tudi sami upoštevajo prometne predpise, saj se otroci pogosto zgledujejo po njihovem ravnanju,
- če starši opazijo, da otrok vozi neodgovorno, ogroža sebe ali druge, naj ne odlašajo z ukrepi (npr. prepoved uporabe e-skiroja, dokler otrok ne pokaže večje zrelosti in razumevanja pravil),
- prepoved prevoza oseb na e-skirojih,
- upoštevati starost (policisti pozivajo starše, naj e-skiroje ne kupujejo in dajejo v uporabo osebam, mlajšim od 12 let oziroma otrokom od 12 do 14. leta, če otrok nima kolesarske izkaznice),
- uporaba dovoljenih površin (voziti smejo le po površinah za kolesarje – če teh ni, pa ob desnem robu ceste v naselju). Vožnja po pločnikih ali prehodih za pešce brez sestopa je prepovedana.
- poskrbite, da je skiro tehnično brezhiben (preverjajte zavore, tlak v pnevmatikah, namestite luči, če niso nameščene, …).
Najbolj butasto pa je, da se kolesarska steza zaključi s prehodom za pešce, namesto, da bi se nadaljevala! Pa čeprav …
Kako ne poznajo tega pravila? Pa to te učijo že v osnovni šoli. Nasploh pa bi morali policiji začeti kaznovati …
Mene ne zanima več, kaj kdo mora spoštovati in kaj je po zakonu, ampak kdo mi bo povrnil škodo. Zavarovalnica …