Vročinski val v Sloveniji vztraja že 12. dan, prizadel pa je tudi železniški promet. Slovenske železnice so uvedle ukrep omejitve hitrosti zaradi visokih temperatur, kar je povzročilo številne zamude, smo poročali.
Preverili smo uradne spletne strani tujih železniških uprav in ugotovili, da v državah, kjer se soočajo z bistveno višjimi temperaturami kot pri nas (npr. Italija, Španija, Portugalska) niso uvedli primerljivega ukrepa omejitve hitrosti zaradi vročine. So pa takšen ukrep uvedli v Veliki Britaniji in v Belgiji. Na Slovenskih železnicah dejstvo, da smo eni izmed redkih držav, ki so uvedle ta ukrep, medtem ko v državah, kjer temperature pogosto presežejo 35 ali celo 40 stopinj Celzija, vlaki vozijo nemoteno in z običajnimi hitrostmi komentirajo tako: "Ukrepi Slovenskih železnic so namenjeni preventivi zagotavljanja najvišje možne varnosti za vse uporabnike našega omrežja."
Vročina povzroča raztezanje železniških tirov
Preverili smo, kako točno temperatura vpliva na železnico. "Tirnice so zvarjene v neprekinjeno zvarjen trak in takšne ekstremne temperature povzročijo prekomerno raztezanje materiala, ustvarjajo se sile in posledice so vidne v obliki deformacije (smernega zamika) tira," so na Slovenskih železnicah pojasnili, da napetosti v tirnicah, ki so posledica visokih temperatur, povzročajo premike tirov. Za Žurnal24 so pojasnili, da je ukrep posledica same fizikalne narave materialov, iz katerih so narejene tirnice in ne (le) slabega stanja infrastrukture: "Zaradi lastnosti jekla, iz katerega so narejene tirnice (raztezanja) so v trajanju t.i. ekstremih temperatur omejitve hitrosti neizbežne – stanje prog namreč ne vpliva na to, ali se hitrost omeji, ampak zgolj na to, kolikšna je ta omejitev."
"Glavni namen ukrepa je zmanjšanje bočnih pospeškov in dinamičnih sil, ki nastajajo med vožnjo vlakov, ki ob visokih temperaturah dodatno obremenjujejo tirno konstrukcijo in posledično zmanjšanje tveganja za deformacijo tira," so razložili.
V odgovoru na vprašanje, ali so se v zadnjem času zgodili kakršnikoli incidenti, povezani z iztirjenjem vlakov, so na Slovenskih železnicah zapisali, da iztirjenj ni bilo, so pa "v juniju in začetku julija imeli povečano število manjših deformacij tira". Prav zato so, kot pravijo, preventivni ukrepi nujni.
"Ukrep je preventivne narave. Žal smo priča daljšemu vročinskemu valu, ki žal pušča določene posledice tudi v železniškem prometu," so pojasnili, da raje upočasnijo vlake in zmanjšajo obremenitve na infrastrukturo, kot da bi tvegali hujše posledice. Sicer dodajajo, da tudi ob povišanih temperaturah dejansko ne obstaja neposredna nevarnost za varnost potnikov: "Želimo pa zagotavljati najvišjo možno preventivo varnosti za naše potnike in uporabnike." Poudarjajo, da stanje natančno spremljajo in se glede na to odločajo o varnostnih ukrepih: "Upravljavec dnevno/urno spremlja temperaturo v tirnicah na večih lokacijah in glede na slednjo oziroma trend slednje sprejema ukrepe."
Vlaki že sicer počasni – zdaj vozijo še počasneje
Na vprašanje o dolgoročnih rešitvah, ki bi omogočile temperaturno odpornost infrastrukture, so s Slovenskih železnic pojasnili, da je za vzdrževanje odgovorna družba Slovenske železnice Infrastruktura, za nadgradnje pa Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo. Načrtovanih ukrepov v tej smeri niso konkretno navedli. Bo pa tudi v prihodnje ob ekstremnih temperaturah pričakovati omejitve hitrosti – namreč, kot so pojasnili na Slovenskih železnicah, je zaradi fizikalne narave materialov, iz katerih so zgrajene naše železnice, v času ekstremne vročine to neizbežno.
Zamude tudi po 80 minut
Zmanjšana hitrost voženj vlakov vpliva na zamude, obračanje vozil, prestope osebja ter povezave med vlaki na prestopnih postajah. Še posebej omejitev vpliva na vožnje vlakov na enotirnih progah, kjer se zamude dodatno povečujejo zaradi čakanja na križanje vlakov na določenih postajah.
Zaradi navedenih razlogov imajo vlaki zamude med 30 in 45 minutami, v nekaterih primerih pa tudi do 80 minut.
Točni podatki o trenutni zamudi posameznega vlaka so objavljeni na spletni strani Slovenskih železnic.
Železo za tire so jim prodali...cigani!
Zato, ker je zmanjkalo keša za hlajenje tirov!
Peljejo naj v rikverc, ker počasneje več ne gre!