Vsak peti otrok ima te težave, to so znaki za alarm

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Posledica so motnje spanja, zanemarjanje obveznosti, nedružabnost, pomanjkanje veselja za vsakodnevne aktivnosti …
Oglej si celoten članek

S psihoterapevti, ki delujejo v okviru Centra Logout - prvi specializirani center pomoči ob različnih tveganih spletnih vedenjih, ki v Sloveniji deluje že 14 let, smo govorili o tem, kako prekomerna raba digitalnih tehnologij vpliva na mlade, kako se lahko temu izognemo in kaj narediti, če se že pojavljajo težave.

V Centru Logout ocenjujejo, da okvirno 10 - 12 % mladostnikov že kompulzivno uporablja digitalne naprave in imajo težave z nadzorovanjem rabe. To pomeni, da pretirano preverjajo telefone in spletno dogajanje, pojavljajo se jim motnje spanja in zanemarjanje vsakodnevnih obveznosti. Okvirno toliko pa jih ima tudi težave s problematičnim igranjem video iger. Več kot tretjina mladostnikov je praktično ves čas povezana s spletom (HBSC 2022). Prav tako rezultati raziskave Centra za družboslovno informatiko Fakultete za družbene vede Varna raba interneta in starši 2024, kažejo, da znaten delež staršev ne ravna v skladu s priporočili stroke glede starosti vstopa v internet - že 17 % staršev otrok, ki še niso dopolnili 3 leta, poroča, da njihovi otroci uporabljajo internet.

Center Logout: "Velika večina staršev ne upošteva priporočil o vstopni starosti za rabo družbenih omrežij. Glede na izkušnje lahko trdimo, da že obstajajo resni izzivi na področju varne in zdrave rabe digitalnih tehnologij v celotni populaciji, še posebej pa pri otrocih in mladostnikih, same posledice pa niso zanemarljive niti na področju duševnega zdravja."

V Centru Logout opažajo, da se mladi pogosto zatekajo v digitalni svet ob neprijetnih občutjih, kjer na funkcionalen način poskušajo regulirati njihova težka občutja, kar se kasneje kaže v več problematikah, tudi v prokrastinaciji, zmanjšanju motivacije za dejanja izven digitalnega okolja itd.

Foto: Profimedia Otrok s telefonom v roki sedi na kavču

Nasilja sploh ne prepoznajo več kot nasilje

V Centru pomoči ob različnih tveganih spletnih vedenjih ugotavljajo, da so najbolj kritična skupina v nezdravem odnosu do spletnih tehnologij zagotovo mladostniki in otroci, ki zaradi svoje razvojne stopnje težje nadzorujejo rabo, ki jim prinaša udobje, 'sprostitev', izziv, povezanost, pripadnost in grajenje identitete: "Vedno več je problematičnega vedenja z vidika spletnega nasilja, izpostavljenosti tvegani komunikaciji (neznanci) in nadlegovanju. Žal po izkušnjah iz preventivnih dejavnosti, ki jih izvajamo v šolskem okolju mladi (otroci in mladostniki) nasilja niti ne prepoznavajo več kot nasilje, prav tako ob naslavljanju prekomerne rabe digitalnih naprav zaradi razširjenosti in ob primerjanju z drugimi težje opazijo prekomerno rabo," za Žurnal24 pojasnjujejo na Logout-u.
 
Poročilo Ofcom-a iz Velike Britanije, ki so ga delila na Centru Logout to potrjuje: "Mladi, ki z vrstniki delijo nasilne vsebine, poročajo, da to počnejo zato, da ne bi bili izključeni, hkrati pa se počutijo krive, da nasilne vsebine gledajo, in da jih običajno ne prijavijo. Nasilne vsebine najbolj aktivno delijo 13 - 15 letniki. Mladi se do neke mere počutijo neobčutljive na nasilne vsebine in jih vidijo kot neizogiben del gibanja na spletu."

Raziskava Varna raba interneta in starši 2024 razkriva: Po poročanju staršev je četrtina (24 %) otrok, starih 3 leta in več, v zadnjih 12 mesecih na spletu srečala neprimerno oziroma nezakonito vsebino, najpogosteje z žaljivo in diskriminatorno vsebino (63 %), neprimernim obnašanjem in slabim zgledom (59 %), nasiljem (56 %), zavajajoče vsebine (44 %), vsebine za odrasle - seksualne vsebine (14 %).

Na Logout dodajajo: "Žal v naših pogovorih z mladostnikih le redko slišimo občutek, da se staršem lahko zaupajo, ko vidijo, kaj neprimernega ali neprijetnega."

Kateri dejavniki povečujejo tveganje?

Na Logout-u opredelujejo dejavnike tveganja za razvoj zasvojenosti z videoigrami ali družbenimi omrežji in jih delijo na več področij:

Zgodnji razvoj: samostojna raba naprav v zgodnjem otroštvu, Otrok v zgodnjem otroštvu postane lastnik digitalne naprave, Starši se premalo zanimajo za otrokove digitalne aktivnosti, Slaba čustvena regulacija, Permisiven vzgojni stil, Zanemarjajoč vzgojni stil, Zgodnji prvi stik z videoigrami, Zgodnje emocionalne izkušnje ob igranju videoiger, Izpostavljenost video vsebinam, ki prikazujejo igranje videoiger, Starejši sorojenci (ali starši), ki igrajo videoigre.

Osebnost posameznika: Nadpovprečna inteligentnost – dolgčas, iščejo izzive, Nerazvite strategije soočanja s stresom - uporaba digitalnih aktivnosti za čustveno regulacijo, Manj razvite socialne veščine, Druge težave (žrtve nasilja, osamljenost, manj interakcij z vrstniki), Introvertiranost, Stres, osamljenost, FOMO, Nezadovoljene psihološke potrebe.

Foto: Profimedia Mladi igrajo videoigro

Družinsko okolje: Število digitalnih naprav v domačem okolju, Možnost zasebne rabe digitalnih naprav, Družinska kultura igranja (video)iger in uporabe digitalnih naprav, Pomanjkanje pravil in omejitev, Vzgojna neusklajenost staršev, Konflikti, kaotične razmere, Čustvena in fizična odsotnost staršev.

Vrstniško okolje: Občutek izločenosti, če ne igraš popularnih iger, Tekmovalnost med vrstniki, Vrstniški zgled - prekomerno igranje, Medvrstniško nasilje, Nesprejetost s strani vrstnikov, Težave na šolskem področju, Učenje skozi družbena omrežja, Pomanjkanje organiziranih oblik druženja, Pomanjkanje stikov, Težave na šolskem področju.

Kulturno okolje: Normalizacija uporabe naprav (med šolskimi odmori, ob druženju, med čakanjem), Nedopustnost odklopa - 'Moram biti dosegljiv zaradi službe', Vrednote individualizacije, Napredovanje tehnologije - algoritmi, ki prikazujejo individualizirane vsebine, Videoigre kot način druženja, Videoigre niso več aktivnost specifičnih demografskih skupin ali subkultur, Pomanjkanje alternativnih aktivnosti, Zgled internetnih osebnosti, Vpliv družbenih omrežij in oglaševanja.

Logout: "Dejavnikov je torej veliko, saj so digitalne naprave nenehen spremljevalec v našem življenju. Pomembno je, da se zavedamo vzgibov, našega namena in občutij ob rabi digitalnih naprav."

Kaj so znaki za alarm?

V Centru pojasnjujejo: "Na Logout-u 'preveč' definiramo kot situacijo, ko digitalna aktivnost posega v pomembna življenjska področja. Spekter se razteza od zdrave do prekomerne rabe do zasvojenosti, ko nimamo več nadzora ali nekaterih stvari (na primer neprijetnih občutij, druženja, prehranjevanja) ne zmoremo več brez prisotnosti digitalne aktivnosti. Ukrepati pa je treba že veliko prej, ko opazimo poseg v življenjska področja - pogosto je to spanje (zvečer zaspimo kasneje in naš spanec zaradi rabe digitalnih naprav ni tako kvaliteten), psihično počutje, opuščanje opravil ali nam ljubih dejavnosti, odnosi, služba ali šola, gibanje."

Logout: "Velikokrat naši svetovanci opazijo, da nimajo več veselja za aktivnosti, ki so jih prej veselile, odlašajo z vsako neprijetno aktivnostjo ali pa je digitalna aktivnost skrhala odnos s katerim od bližnjih."

"Resnično se najbolj opazi padec vsake motivacije za aktivnosti izven zaslonov, do te mere, da posameznik niti nima ideje, kaj početi v času, ko nima ali si omeji dostop do digitalnih vsebin," so v specializiranem centru pomoči ob različnih tveganih spletnih vedenjih povedali za Žurnal24.  

Foto: Profimedia Mlada punca s telefonom v roki

Ali tudi mladi potrebujejo digitalni detox?

Psihoterapevti, ki delujejo v Centru Logout pojasnjujejo, da je digitalni detox, post ali odklop načrtovan čas brez digitalnih naprav. Na ljudi vpliva pozitivno, saj smo zaradi odsotnosti intenzivnih dražljajev in visoke količine informacij lahko bolj prisotni v trenutku, mirni in v stiku s sabo. Pogosto se nam namreč zgodi, da nas digitalna aktivnost, kamor se želimo iti spočiti, v resnici preobremeni in izčrpa, pa tega ne opazimo. Digitalne naprave enostavno tega željenega “počitka” zaradi omenjenega ne morejo zagotoviti. V času detoxa smo bolj pozorni tudi na novosti in druge prijetne dražljaje, saj našega dopaminskega sistema ne hranimo neprestano z intenzivnimi dražljaji, ki nam obljubljajo nagrade (*nagrajevalni učinek lahko vzpostavijo obvestila, ki obljubljajo novo sporočilo, mail, snap, ali pa videoposnetek, ki ga preprosto ne moremo zamuditi).

Na Logout-u organizirajo Program Digitalni detox za mlade do 18. leta starosti: "Naše izkušnje in opažanja so, da po treh tednih, ki jih mladostniki preživijo izven vsakega stika z digitalnimi napravami, postanejo bolj komunikativni, družabni in imajo vsaj nekaj motivacije tudi za stvari, ki jim niso najljubše."

Program Digitalni detox za mlade je zastavljen celostno in vključuje tudi starše. Mladostniki so v času trajanja programa nameščeni v Mladinskem klimatskem zdravilišču Rakitna. V sklopu programa spodbujajo mlade in njihove starše, da raziskujejo svoje potrebe, motive, cilje in želje, tako za, kakor tudi izven zaslonov tudi preko večernih in jutranjih rutin, terapij z živalmi in skupinskih srečanj.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.