F-22, ameriška različica afere patria

Foto: Reuters
Foto: Reuters
Slovenci imamo afero patria, ki pa je pravi drobižek v primerjavi z dogajanjem okoli najnaprednejšega in najdražjega lovskega letala vseh časov, ameriškega F-22 raptorja (roparice).
Oglej si celoten članek

Celotna flota 158 izdelanih in dostavljenih letal je namreč že od maja prizemljena, potem ko se je zgodilo več incidentov, v katerih je tehnična napaka očitno prekinila dovod kisika v pilotovo kabino. Zaradi tega se je tudi zgodila nesreča, ki se je za pilota novembra končala tragično, poroča Los Angeles Times. Tehniki še vedno niso odkrili napake, sumijo pa, da so piloti v kabini izpostavljeni preveliki koncentraciji ogljikovega monoksida in drugim plinom, ki nastajajo kot posledica delovanja motorja.

Sporen že od rojstva

Za letalom F-22 proizvajalcev Lockheed Martin in Boeing, ki predstavlja peto generacijo lovcev z izjemnimi zmožnostmi manevriranja ob hkratni slabi opaznosti za radarje, je dolga zgodovina kontroverznosti. Že njegov izbor leta 1991 kot zmagovalca v dvoboju s projektom YF-23 je bil za marsikoga sporen, saj je bil drugi hitrejši in v nekaterih pogledih naprednješi, čeprav manj agilen.

Še bolj pa je hvaležna tema za glodanje njegova cena, saj vsaka roparica stane kar 105 milijonov evrov, celoten program pa več kot 45 milijard evrov. Za primerjavo, celotni slovenski BDP je bil leta 2010 po podatkih Cie okoli 40 milijard evrov.

Foto: Reuters F-22 raptor Od sprva napovedanega nakupa 750 letal je ameriški kongres zaradi spremenjenih razmer v svetu in varčevanja pristal na končno številko vsega 183 letal, kar je v primerjavi s prvotnimi napovedmi potrojilo ceno enega primerka. Na ceno pa vpliva tudi dejstvo, da za vsako letalo dele dobavlja kar 1.100 podizvajalcev iz vseh ZDA, s čimer so v času odločanja pri proizvajalcu želeli pridobiti kongresnike na svojo stran.

Ni še udaril po sovražniku

Največja ironija pa je, da najdražje in po mnenju zahodnih strokovnjakov najbolj izpopolnjeno lovsko letalo na svetu ta hip od vpeljave leta 2005 do zdaj sploh še ni doživelo ognjenega krsta. Niso ga uporabljali ne v Iraku ne v Afganistanu, saj ZDA očitno še nočejo tvegati, da bi po kakšnem nepredvidenem scenariju tehnologija prišla v napačne roke.

Težave s kisikom še zdaleč niso edina tehnična težava teh letal, katerih vlogo bo v prihodnje v dobršni meri prevzel veliko cenejši in manjši F-35. Tako je leta 2006 neki pilot več ur ždel v kabini na stezi, ker se mu pokrov ni hotel odpreti, leta 2007 je 12 letal prizadel računalniški hrošč, lani pa so ugotovili, da zaradi slabe drenaže letala pospešeno rjavijo. Seveda pa servisiranje takšnih napak ogromno stane, še zlasti, ker izračun kaže, da vsaka ura letenja z F-22 zahteva 45 ur vzdrževanja na tleh.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.