V Zeleno shemo je vključenih že 58 destinacij, v katerih po podatkih STO prenoči približno 90 odstotkov vseh gostov, ki obiščejo Slovenijo. "Shema vključuje tudi več kot 200 turističnih ponudnikov, kar dodatno potrjuje njen razvojni potencial in relevantnost na terenu," so dodali.
"Trajnost tvori samo jedro znamke I feel Slovenia in slovenskega turizma. Nacionalna znamka I feel Slovenia je zgrajena na trajnostnih vrednotah, zato je trajnost prisotna v vseh promocijskih zgodbah, kampanjah in tržnih aktivnostih STO. Danes praktično ni predstavitve Slovenije na tujih trgih, ki ne bi vključevala zelenih in odgovornih poudarkov in elementov," so pojasnili na STO. "Evropska potovalna komisija (ETC) je Zeleno shemo slovenskega turizma prepoznala kot osnovo za pripravo trajnostnih usmeritev za evropske destinacije, zahvaljujoč shemi pa je Slovenija pogosto izpostavljena tudi v najuglednejših globalnih medijih."
Slovenija je bila leta 2016 razglašena za prvo Zeleno državo na svetu in je prejela vrsto nagrad za uspešno uresničevanje trajnostne zaveze na nacionalni ravni. Leta 2017 je National Geographic Sloveniji podelil nagrado World Legacy Destination Leadership Award za trajnostno upravljanje destinacije.
Slovenija krepi svojo pozicijo
STO je letos lansirala platformo Nacionalno informacijsko središče za turizem (NIST). Platforma združuje ključne podatke o turizmu na enem mestu, vključuje ekonomske, družbene in okoljske kazalnike ter destinacijam omogoča podatkovno podprto trajnostno upravljanje.
"Z uvedbo NIST Slovenija krepi svojo pozicijo kot zelena butična destinacija za 5-zvezdična doživetja, kjer imajo podatki ključno vlogo pri zagotavljanju kakovosti, usklajenosti z okoljem in trajnostni rasti. Zagon središča je pomemben korak v smeri višje dodane vrednosti, boljšega poznavanja gosta in odgovornega razvoja turizma."
V 2026 sledi integracija Zelene sheme v NIST, kar bo povezalo standard in ocenjevalno platformo s širšim naborom podatkov. To bo olajšalo Zelenim koordinatorjem poročanje in omogočilo več časa za ukrepe na terenu. Poleg tega se v 2026 STO z vsebinskega zornega kota posebej osredotoča na področja dostopnosti (na podlagi pravkar zaključene študije), odpadni hrani (razširitev orodij iz pilotov na več ponudnikov) ter trajnostnim dogodkom (razvoj priporočil in praks skupaj z destinacijami).
Do leta 2030 načrtujejo še natančnejše merjenje učinkov turizma, širšo rabo in deljenje podatkov v NIST, sistematično izmenjavo dobrih praks med destinacijami in ponudniki, krepitev regenerativnega pristopa in povezovanje trajnostnih praks s prihodnjo osrednjo dvoletno komunikacijsko tematiko zdravje in dobro počutje (2027–2028).
Kako postati del družine Slovenia Green?
Postopek vključitve v Slovenia Green poteka v več korakih. Destinacija mora najprej imenovati Zelenega koordinatorja in vzpostaviti Zeleno ekipo. Temu sledi ozaveščanje lokalnih deležnikov in podpis Zelene zaveze s strani župana oziroma županov, kadar gre za ti. sestavljene destinacije. Nato je potrebno zbrati podatke in izvesti ankete med ponudniki, obiskovalci in prebivalci ter izdelati analizo in poročilo na platformi, ki zajema 84 kriterijev in več kot 200 kazalnikov.
"Destinacija v platformo Zelene sheme vnese podatke, analize in dokaze o aktivnostih v zadnjem triletnem obdobju. Vnose nato pregleda zunanji strokovni ocenjevalec, ki jih preveri, poda komentarje ter po potrebi zahteva dopolnitve," so opisali postopek. "Ko je platforma ustrezno izpolnjena, ocenjevalec opravi še terenski obisk. Na njem se sreča z Zelenim koordinatorjem, županom in ključnimi deležniki ter preveri stanje v praksi. Na podlagi skupnega pregleda platforme in obiska poda končno oceno ter priporočila za nadaljnji razvoj."
Destinacije letno poročajo o napredku, presoja pa se opravlja vsaka tri leta. "Kriteriji pokrivajo šest stebrov trajnosti: destinacijski management, narava in krajina, kultura in tradicija, družbena klima, okolje in podnebje ter poslovanje turističnih podjetij in komunikacija," so našteli na STO.
Brez aktivnega sodelovanja lokalnih deležnikov trajnostni prehod v turizmu ni mogoč.
Rogla
Izzivi trajnostnega prehoda v turizmu
Izzivi so odvisni od velikosti in zrelosti destinacije. Pri manjših in novejših destinacijah gre pogosto za pomanjkanje znanja, časa in kadrov, včasih tudi za nižjo vključenost posameznih deležnikov. V teh primerih je ključno stalno ozaveščanje in postopno grajenje trajnostne kulture. Bolj zrele destinacije pa izpostavljajo pomanjkanje resursov glede na širok nabor prioritet in projektov.
"Splošen izziv, ki ga opažamo pri več destinacijah, je povezovanje in usklajevanje ukrepov med destinacijo in ponudniki. Trajnostni prehod namreč zahteva, da odgovorne prakse postanejo standard tudi na ravni podjetij, ne le strategije destinacije," so strnili svoja opažanja.
Na voljo finančna podpora
STO redno izvaja aktivnost za destinacije in ponudnike, ki so zainteresirani za vstop v Zeleno shemo, za pridobivanje certifikatov za ponudnike pa so že več let na voljo tudi finančna podporna sredstva Ministrstva za gospodarstvo, šport in turizem. STO pomaga predvsem z ozaveščanjem o tematiki trajnostnega razvoja, z organizacijo delavnic za vključitev v shemo, s specializiranimi delavnicami za nove interesente ter prek programa "Zelenih uric", ki ga v sodelovanju s Konzorcijem Slovenia Green izvaja kot konkretno podporo pri postopku certificiranja.
In na koncu???? Trajnostno, zeleno, štejejo pa samo novci, ki jih turisti pustijo pri nas. Te fluskjule pa so samo …