Avto
16505 ogledov

Mehanik vam bo sporočil: Čez 500 km se bo okvaril motor

Lučka na armaturni plošči Žurnal24 main
Mehanik in vozniki so na prelomnici. Prihaja čas, ko boste morali še bolj zaupati mehanikom. Primož Rožnik nam je razkril, čemu vse bo služil zaslon v avtomobilu.

Delo mehanika je na prelomnici. Prihajajo električni avtomobili, v vozila vstopa telematika. Neodvisni mehanik brez mreženja ne bo preživel, je prepričan Primož Rožnik, vodja tehničnih izobraževanj v skupini GMT, ki je pripravil teme predavanj za 12. Tehnološko konferenco, ki smo se jo udeležili.

Kaj je bil namen letošnje 12. Tehnološke konference?

Mehanikom želimo dati oporo za težave, ki se v delavnicah kažejo danes. Hkrati pa jih želimo opozoriti, kaj lahko pričakujejo v naslednjih letih, ko se bo njihovo delo precej spremenilo.

Kdo je izbral teme za Tehnološko konferenco?

Večino tem sem izbral jaz, nekaj pa smo jih izbrali glede na predavatelje in njihove produkte in tematike. Na ta način smo dali širšo sliko o servisiranju vozil.

Servisna delavnica Avto Izobraževanje ključno za obstoj mehanika

Ste letos dali še posebej poudarek kakšnemu specifičnemu področju v servisiranju?

V bistvu nismo želeli poudariti le ene stvari. Želeli smo poudariti, da imajo našo podporo in da imajo podpodoro dobaviteljev, ki jo bodo skušali letos oplemenititi z nadaljnjimi, specifičnimi šolanji. Namen je znanje prenesti na slušatelje. Po drugi strani pa jim s predstavitvami odpiramo oči, da začnejo razmišljati, kaj se bo spremenilo, saj bodo spremembe dokaj velike in tudi najhitrejše v zgodovini avtomobilizma, ne le servisiranja. Prihajajo električna vozila, telematika. Napake na vozilih bomo odpravljali, še preden se bo avto pokvaril in ne tako kot zdaj, ko avto v delavnico dobimo že z okvaro.

 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Kakšno znanje neodvisni mehanik pridobi na Tehnološki konferenci? Je to le osnova, da potem vidi, v katero smer naj se poglobi in izobražuje?

Točno tako. Namen Tehnološke konference ni, da bi na osnovi teh predavanj nekdo dobil potrdilo, da se je izobrazil na eno samo temo, ampak, da jih seznanimo, na kaj se morajo pripraviti, še preden do novosti pride. Na podlagi predavanj se velikokrat odločijo, da se bodo naprej izobraževali na točno določenem področju. Hkrati pa marsikdaj tudi kaj pozabimo in je to priložnost, da osvežimo spomin. Tehnološka konferenca ali šolanje se vedno začne z osnovami.

Mehanik leta 2017 Robert Eržen Mehanik leta Avto Mehanik leta prepričal tudi župana

Sam ste mehanik od rane mladosti, drugače pa svoje podjetje vodite že 25 let. Kako se je mehanik izobraževal pred 30 leti?

Veliko je bilo učenja od ust do ust in z določenimi knjigami, ki pa jih ni bilo veliko. Pooblaščeni serviserji so imeli šolanja. Tovarne so jih izobrazile za nove tipe vozil in nove tehnologije, ki pa so se uvajale zelo počasi. Mi, kot neodvisni serviserji smo se veliko med seboj povezovali, raziskovali. Temu je namenjena tudi Tehnološka konferenca, ne le pridobivanju znanj, ampak tudi povezovanju serviserjev med seboj, da vedo, kdaj morajo težavo reševati s pomočjo koga drugega in koga poklicati in tudi obratno.

 | Avtor: GMT GMT

Včasih je marsikdo sam znal popraviti svoje vozilo. To je dovoljevala tudi tehnologija. Danes je, kot več kolikokrat slišimo iz ust mehanika, delo manj umazano in zahteva več računalniškega znanja, diagnostičnega pristopa do odpravljanja napak.

Na diagnostiki je velik poudarek, saj je vse računalniško nadzorovano v vozilu. Brez dobre diagnostike, brez podajanja diagnoze, ni samo tester čudežna palčka. Tester je orodje, ki ga moraš znati uporabljati.

Moto Tehnološke konference so tudi izzivi, ki jih prinaša prihodnost. Izzivi bodo različni, od elektrike do telematike, do tega, da so velika težava za neodvisne mehanike sami proizvajalci vozil, ki ščitijo svoje pooblaščene mehanike, da prvi dobijo pravo informacijo. Kako velika težava je to, da neodvisni mehaniki težje pridete do podatkov?

Če se v tem trenutku izrazim v odstotkih, je to 25-30 odstotna težava neodvisnega mehanika. Ostalo znanje dobimo. 25-30 odstotkov znanja pa se moraš krepko potruditi, da prideš do podatkov in znanja oziroma da plačaš, da prideš do njih. Ta odstotek se bo v naslednjih letih povečeval. Čeprav bi po vseh zakonodajah, po vsem pričakoval, da se bo zmanjševal, je ravno tema telematike danes zelo zanimiva. Danes je to zgolj opozorilo, v nekaj letih pa se bo to zelo spremenilo. Takrat bomo imeli več težav do dostopa podatkov. Prav zato bo povezovanje neodvisnih serviserjev v razne servisne mreže nujno.

12 Tehnološka konferenca o vzdrževanju motornih vozil. Kaj nas čaka? Avto Mehaniki in vozniki pred velikimi spremembami

Ko govoriva o telematiki, misliva na to, da bo lastnik avtomobila že vnaprej, preden se bo okvara zgodila, dobil informacije, da mora v servisno delavnico, ne šele takrat, ko se bo okvarja dejansko zgodila?

Tako je. S telematiko lahko napovemo, kdaj bo težava kje nastala. Določeni indici napovedujejo, kaj bo odpovedalo. Senzorji nam bodo sporočali, da je v pnevmatiki premalo tlaka, na primer. Sam osebno že imam dodatno telematiko inštalirano v vozilu in jo nadziram preko pametnega telefona. Takoj vidim, kdaj se pojavi napaka. Sama aplikacija te na težave opozori, preden sploh zasveti lučka za motor. To je zelo dobro za serviserje, saj lahko stranko vnaprej opozorimo na težave, kdaj se bo zgodila okvara, kam se odpraviti, na primer, če bodo imeli določen del v akciji. To bo zanimivo tudi z vidika marketinga. Čisto banalna stvar, v primeru dežja bo računalnik zaznal, da nekaj ni vredu z brisalci. Podatke o napaki bo poslal v tovarno. V prihodnosti se bo hitro zgodilo, da bo proizvajalec vozila s povratno informacijo na zaslon vozila dal informacijo, imate slabe brisalce, saj senzor za dež zaznava, da se vetrobransko steklo ne suši in boš dobil akcijo enega pooblaščenega servisa v bližini. To te bo pritegnilo in to je namen pooblaščenih servisov z originalnimi deli. Mi nepooblaščeni serviserji bomo to težje zagotavljali.

 | Avtor: GMT GMT

Kaj pa vi? Kako se boste soočili s prihodom telematike? To pomeni vsip nepooblaščenih serviserjev?

Ne bo odklenkalo, vedno se znajdemo. Bo pa bistveno težje. Poglejmo samo za BMW je treba plačati pet evrov na mesec, da dobiš del podatkov, to je le delček podatkov, ki jih dobiš kot neodvisni serviser, kar se ne sliši drago. Če pa izračunamo, da ima manjša delavnica nekje 200 do 500 vozil letno, ki so naše stalne stranke, in če želimo imeti dostop do podatkov, da jih bomo lažje dobili na servis, pa je 200 ali 500 vozil po pet evrov na mesec za nekega neodvisnega mehanika velik znesek.

Emisije, izpušni plini Naš strokovnjak trdi drugače Avto Adacova resnica o električnih, slovenski strokovnjak trdi drugače

Lahko danes mehanik sploh še deluje samostojno, brez nekoga, ki se spozna na pisarniško delo.?V kratkem bo začel veljati še nov zakonik o varovanju osebnih podatkov. Nekdo, ki ima doma delavnico, se mora spoznati na vso birokracijo, pa še na avtomobile.

V tem primeru ne bo šlo brez nekoga, ki ne obvlada birokracije. V prihodnosti neodvisni, ne mislim le mehanikov, tudi distributerje, proizvajalce rezervnih delov, bomo dali poudarek na povezovanju servisov, servisnih mrež. Le tako jim bodo nudili podporo, ki jo bodo krepko potrebovali.

Poseben sklop predavanj se je nanašal na hibridna in električna vozila. Kakšne izzive prinašajo na področje servisne dejavnosti? Zaznati je veliko bojazni.

Pred petimi leti smo govorili, da so hibridi in električna vozila izziv za določene mehanike. Vidimo, da je vozil vedno več, da je vedno več mehanikov, ki bi radi servisirali tovrstna vozila, saj želijo stranke zadržati. Zato zdaj ne opozarjamo več na izziv kot na varnostne postopke. Dajmo se zaščititi, da ne bo smrtnih žrtev ali poškodb. So določene nevarnosti. Če se držiš samo osnovnih pravil, pa se ti ne more nič zgoditi.

 | Avtor: GMT GMT

Je delo z električnim avtomobilom bolj nevarno kot s klasičnim vozilom z motorjem na notranje zgorevanje?

Če ga poznaš, ne. Če pa ne poznaš določenih stvari, je pa nevarno. Tudi delo z bencinskim motorjem ni nenevarno. Tudi tam so se že zgodili požari in opekline. Ker smo skupaj z njimi „rastli“ pa se jih lažje navadimo.

Verjetno se bo v naslednjih letih pojavila poplava avtomatskih menjalnikov. Tudi to je bila ena od tem predavanja. Avtomobilov z avtomatskim menjalnikom je v Sloveniji še vedno malo. Pri voznikih, dokler jih ne preizkusijo, še vedno vlada strah pred njimi, tudi okvarami. Koliko znanja imajo neodvisni mehaniki o samodejnih menjalnikih, ker niso tako pogosti v vozilih?

V Sloveniji imamo že veliko specialistov za avtomatske menjalnike. To je bila ena od tem na Tehnološki konferenci, saj želimo, da vsaj osnovne informacije poznajo vsi. Zavedati se morajo, da je zelo kompleksen del v vozilu, čeprav je narejen zelo preprosto.

Andrej Pečjak Avto Slovenski guru e-vozil o tem, česa prodajalci kupcem avtov ne povedo

Ali mehaniki pričakujete, da bodo začeli v vozilih prevladovati samodejni menjalniki? Predvsem na račun povezovanja samodejnih menjalnikov z navigacijami, radarskim tempomatom in drugimi asistenčnimi sistemi?

Zagotovo se bo to zgodilo in bodo prevladovali. Tudi zato, ker se bo generacija voznikov zamenjala.

Kakšen je ugled neodvisnih mehanikov v primerjavi s pooblaščenimi serviserji. Vas še vedno preveč povezujejo z mehaniki izpod kozolcev, ki v prostem času delajo na črno?

Mnenja o neodvisnih mehanikih so deljiva. Tisti, ki veliko časa vlaga tudi v svoje znanje, dobi priznanja od svojih strank in je velikokrat bolj spoštovan, kot so pooblaščeni serviserji. Po drugi strani pa ne bi rad delal velikih razlik. Največja težava necenjenja našega poklica je v nas samih. Sami sebe moramo ceniti in zagovarjati svoje stališče in svoje znanje. Danes ni dovolj, da znaš le dobro popraviti avtomobil, ampak moraš znati stranki tudi dobro razložiti, zakaj se je nekaj okvarilo oziroma zakaj je prišlo do napake.

 | Avtor: GMT GMT

Del Tehnološke konference je tudi praktični del v GMT Avto akademiji. V čem se bo ta akademija razlikovala od drugih, podobnih v Sloveniji?

Akademije so dokaj nova zadeva v Sloveniji, zato bi težko ocenil. Verjem, da se vsi trudimo in gremo v isto smer. Ne bi poudarjal, kdo je boljši. Prav je, da se tovrstne akademije ustanavljajo in razvijajo, da poskušamo dvigniti raven servisiranja vozil v Sloveniji na višji nivo, saj bomo s tem tudi izboljšali varnost na slovenskih cestah.

Komu pa bo namenjena Avto akademija?

Namenjena je vsem serviserjem, dijakom v srednjih šolah, stroki. V osnovi je tudi Tehnolološka konferenca namenjena dijakom, profesorjem, poklicnim mehanikom, tudi splošni javnosti, če koga to zanima. Je pa specifična. Ne gre le za podajanje določenih znanj, ampak je bistvo tudi povezovanje.

Ali bo Avto Akademija le v Murski Soboti ali se bo razširila po vsej Sloveniji?

Mi se povezujemo s šolami, ki so po vsej Sloveniji in imajo mehanične delavnice. Na ta način lažje pripeljemo znanje do dijakov, profesorjev …

Komentarjev 10
  • Tadej 21:19 08.april 2018.

    Jaz rabim mehanika, ki zna sraufat, ne pa v ekran gledat.

  • praufo 18:58 08.april 2018.

    na voljo imate še 1000km, potem vam avto razpade, v kolikor nimate dnarja za drugega, ste si sami krivi, sicer pa po novega ... zelo preprosto

  • Matjaz Mraz 16:52 08.april 2018.

    Saj ti moderni mehaniki sploh ne znajo vec poiskat napak. Samo se to znajo ponavljati "racunalnik ne kaze nobene napake". Bolj ko jim skušaš kaj dopovedati, bolj gonijo svojo.