Avto
29 ogledov

'C5 je moj največji uspeh'

Žurnal24 main
Za Domagoja Đukca izven ožjih krogov avtomobilskih oblikovalcev verjetno še ni slišalo veliko ljudi. Če pa povemo, da je prav on zaslužen za privlačno in vpadljivo obliko citroëna C5, potem je jasno, da gre za mojstra svojega posla.

Đukec je bil pred prihodom k Francozom v Audijevi ekipi, ki je zrisala model A6. Več o poslu avtomobilskega oblikovalca, o tem, katere nove tehnologije se obetajo, ter o tem, zakaj Indijci in Kitajci Evropejcem zaenkrat ne bodo izmaknili avtomobilske prevlade, si preberite v zanimivem intervjuju.

 
 

Ljudje imajo raje lep kot varčen avtomobil.

 
Kako poteka delo oblikovalca avtomobilov, kaj vse mora vedeti?

Težko je povedati, saj vsak oblikovalec s seboj v podjetje prinese svoje talente, ki se med seboj razlikujejo. Niti en oblikovalec ni enak drugemu. Nekdo ima dober občutek za skice, drug za 3D dimenzije. Pomembno je, da ima dobro idejo in skico, brez tega se projekt ne more prodati, direktor ne bo izbral skice in avtomobil ne bo nikoli zaživel. Prav tako je pomembno imeti dober občutek za prostornino in skico prenesti na model. Končno je treba misliti na malenkosti, ki so prav tako zelo pomembne.

C5 leta 2005 z risalne deske Đukca ©

 
Oblikovali ste citroën C5, je to vaš največji uspeh v karieri oblikovalca?

Zagotovo. Veliko mi pomeni, ko vidim, da se ljudje obračajo za avtomobilom, v tem primeru citroënom C5. To je avtomobil, ki se ga kupi zaradi statusa. Mene je vedno očarala veličina avtomobila, to imam še od časov, ko sem pri Audiju delal na modelu A6. C5 se je uveljavil v razredu vozil, v katerem prevladujejo prav Nemci in kjer je najtežje uspeti, zato je projekt še toliko vrednejši.

Bo oblika C5 tudi v prihodnosti zaščitni znak Citroëna?

Mislim, da ne, saj se v skladu s trendom oblika modelov hitro spreminja. Od začetka do konca izdelave avtomobila preteče kar nekaj časa. Citroën C5 je tako že kar star model, oblikovan je bil pred štirimi leti.

Vedno poskušamo imeti najboljši odgovor na to, kar iščejo kupci. Nimamo dizajna, kot na primer Nemci, ki bi bil dolgotrajen, pri nas je vsak avtomobil drugačen. Trend je tudi rast modelov. Če vzamemo za primer novega pola. To je v bistvu že golf.

Đukec je "zakrivil" tudi obliko C4. ©

 
Kakšen je nasploh trend v svetu pri oblikovanju avtomobilov? Kaj lahko pričakujemo v naslednjih letih?

To je zelo odvisno od razreda, v katerega spada avtomobil, in od kupcev. Pri kupcih, ki si bodo zaželeli razkošne avtomobile, ne moremo uporabiti poceni materialov. Oni želijo pokazati, da so kupili avtomobil za 50 tisoč evrov in več. Tistemu, ki nima veliko denarja in želi kupiti poceni avtomobil, lahko omogočimo drugačne rešitve. Odvisno je tudi od potrebe – ali gre za mestni ali športni avtomobil. V prihodnosti bodo avtomobili vse čistejših linij, na to bodo vplivale zahteve po stalnem zmanjševanju CO2. Vse znamke se bodo oddaljile od agresivnega in dinamičnega videza k čistejšim oblikam in tehnologijam. Vseeno bodo znamke zaradi veljave na tržišču še vedno težile tudi k razkošnim in izstopajočim modelom, ki bodo sicer v manjšini, a jim zagotavljajo neki ugled.

Torej bo poudarek na še manjšem količniku upora in boljšem izkoristku?

K temu se zelo teži že danes. Pred vsakim novim projektom so oblikovalcem postavljene zahteve po določenem najvišjem količniku zračnega upora. Če so kriteriji "prestrogi", potem imamo pri oblikovanju manj svobode. Treba je postaviti normalne kriterije, saj moramo upoštevati določena dejstva. Prtljažni prostor in zadnja vrata morajo biti oblikovana tako, da lahko v prtljažnik postavimo kovček. Prav tako ne moremo ves čas uporabljati okroglih linij, vedno je treba sprejemati kompromise pri aerodinamiki, tako je bilo tudi pri C5. Aerodinamika je pomembna pri hitrosti od 120 km/h naprej.

Hkrati se tudi pri višjih hitrostih poraba goriva drastično ne zmanjša, morda za liter ali dva. Potreba po zmanjšanju aerodinamike ima velik vpliv na obliko. Moje mnenje je, da bi vsak kupec avtomobila raje kupil avtomobil lepšega videza, kot da na njegov račun privarčuje 0,1 ali 0,2 litra goriva. Ljudje pogosto kupujejo z očmi, hkrati pa jim veliko pomeni status. Če bi hoteli privarčevati z gorivom, se lahko vozijo z vlakom ali avtobusom in še veliko je možnosti, kjer se da ceneje voziti kot v avtomobilu za 30 tisoč evrov. Kupec mora za svoj denar dobiti atraktivno stvaritev, mora videti, da za svoj denar dobi dobre materiale in kakovostno izdelavo.

Pri svojem delu ... ©

 
Če se še malo ustavimo pri prihodnosti. Katere nove materiale lahko pričakujemo?

Tehnologija hitro napreduje, zato lahko tudi v prihodnosti pričakujemo velike spremembe. Trenutno je največja ovira denar, saj smo že danes sposobni narediti marsikaj, vendar pa je treba to nekomu prodati. Počakati moramo, da tehnologija postane cenejša in dostopna za povprečnega uporabnika.
Veliko poudarka bo na svetilih. Za Citroën je uporaba takih novih tehnologij zelo draga. Že danes lahko recimo naredimo avtomobil, kjer se žarometov sploh ne vidi ... Čez 20 let pa bodo take tehnologije nekaj običajnega.

Volvo je napovedal, da bo do leta 2020 naredil avtomobil, v katerem ne bo nihče umrl? Vaše mnenje?

Upam, da jim bo uspelo. Vendar pa hipotetično, če letalo pade na avtomobil … Mislim, da bo stoodstotno varnost težko zagotoviti. Po drugi strani pa že danes obstajajo zelo varni avtomobili, primeri kažejo, da umirajo predvsem ljudje, ki so vpleteni v prometne nesreče s starejšimi avtomobili. Veliko je bilo narejenega za varnost potnikov, oblikovalci se vse bolj posvečajo zaščiti pešcev, vse več pokrovov motorja in odbijačev je narejenih tako, da v primeru trka čim manj poškodujejo pešca. A je tudi tukaj težava s ceno teh tehnologij, ki jih vidimo v konceptih, ne da pa se jih vgraditi v avtomobil za 20 tisoč evrov. Že danes so avtomobili tako popolni, da se včasih vprašam, kako tak avtomobil sploh lahko stane zgolj 20 tisoč evrov.

Koncept airspace, kupejevska napoved C5 ©

 
Kako zelene tehnologije vplivajo na obliko avtomobila in kako bodo vplivale v prihodnje? Se bo oblika avtomobila drastično spremenila?

Danes smo pri oblikovanju prisiljeni misliti na dovolj velik dotok zraka za hladilnik in motor. Recimo pri električnem avtomobilu pa te potrebe ni in lahko uporabimo več domišljije. S prihodom električnih avtomobilov lahko povsem spremenimo obliko avtomobila. Na kolesih, v katerih je vgrajen elektromotor, ne potrebujemo platišč, ki služijo hlajenju zavor ...

Kakšno prihodnost napovedujete kitajskim in indijskim znamkam in kakšen je vaš komentar na najcenejši avtomobil tata nano, ki bo v Evropi stal vsega pet tisoč evrov?

Kitajci hitro napredujejo. Pred tremi ali štirimi leti so imeli v glavnem kopije evropskih avtomobilov zelo slabe kakovosti. Te so oblikovali ljudje, ki so že delali v avtomobilskih podjetjih. Na salonu v Šanghaju so pokazali avtomobile, ki so čudoviti in izhajajo iz kitajske kulture. Kitajci imajo na splošno nekatere zelo kakovostne avtomobile.

Na drugi strani je tata nano, za katerega je vprašanje, kakšne kakovosti bo. Potencial vsekakor obstaja. Tudi mi pri Citroënu bomo naredili avtomobil za sedem tisoč evrov, vendar pa mislim, da imamo veliko izkušenj. Kitajcem in Indijcem manjka tako imenovani 'know how', kar se je potrdilo pri znamki Brilliance, ki se je zelo slabo oziroma katastrofalno odrezala na varnostnem crashtestu. Sposobni so narediti avtomobil, ki na prvi pogled izgleda enako kot priznani evropski modeli in ima vso opremo, vendar pa mu še vedno veliko manjka.

Vsa evropska podjetja so s svojimi tehnologijami v zadnjem stoletju naredila neko vrsto kulture, znanja, drugi, kot sta Hyundai in Kia, so se znali le hitro prilagoditi. Ne vidim nevarnosti, da azijske znamke prehitijo evropske. Mislim, da bo med Evropo in Azijo več sodelovanja, saj je za vse Azija pomembno tržišče in z roko v roki bomo vsi napredovali. Nano bo v Indiji zagotovo dobil evropsko konkurenco za podoben denar, avto pa bo boljši. Kot sem omenil, tudi mi že delamo na avtomobilu za podobno ceno.
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.