Karkoli se zgodi na 4500 kilometrih slovenskih cest, se odslej prek operaterjev Radia Slovenia
International (RSI) in mreže oddajnikov RTV Slovenija nemudoma prenese na ustrezne navigacijske
naprave voznikov. Slovenija je namreč kljub svoji prometni izpostavljenosti kot ena zadnjih
primerljivih evropskih držav junija dobila sistem TMC (Traffic Message Channel – Prometni
informativni kanal), ki imetnike navigacijskih naprav sproti obvešča o prometnih nesrečah, zastojih
ali drugih nepredvidenih dogodkih na cestah ter obenem predlaga obvoze.
Sistem je že povsem deluje, pri madžarskem Traffic Navu, ki je kot partner pri projektu
priskrbel potrebno lokacijsko tabelo točk, pa zatrjujejo, da bo sistem za uporabnike ostal
neplačljiv.
RSI po bližnjici do Madžarov
Zagon TMC-ja je bil za marsikoga kar nekoliko presenetljiv, saj se je prometno ministrstvo v
lastni režiji pripravljalo na vzpostavitev lokacijske tabele, pa tudi na Agenciji za pošto in
elektronske komunikacije (APEK), ki je v svoji strategiji razvoja radijskih programov predvidela
vzpostavitev TMC-ja, so nam povedali, da je bil uveden neodvisno od njih. RSI je prehitel vse in s
Traffic Navom, ki ima lokacijske tabele izdelane še za pet drugih evropskih držav, sklenil pogodbo
o sodelovanju. Na RTV Slovenija, pod okrilje katerega sodi RSI, pojasnjujejo, da so se za Traffic
Nava odločili, ker v Sloveniji niso našli pravega partnerja, medtem ko je madžarsko podjetje
ponudilo že delujočo rešitev in hiter zagon sistema. Javni razpis ni bil potreben, saj triletna
pogodba ne predvideva medsebojnih finančnih obveznosti, so še zagotovili na RTV. Pri projektu sicer
sodeluje tudi Dars z dostopom do informacij svojega prometnoinformacijskega centra.
Deluje, a nedostopen
Čeprav je v Sloveniji trg z navigacijskimi napravami dobro razvit, pa razen Navovih naprav,
ki šele prihajajo na naš trg, vse ostale z vgrajenim TMC-sprejemnikom ostajajo gluhe za slovenski
signal. Vsak proizvajalec mora namreč od Traffic Nava najprej pridobiti kopijo lokacijske tabele, a
so vključno z Garminom, ki ima na trgu prevladujoč položaj, z Madžari še v fazi pogajanj. Pri
Geosetu, zastopniku Garmina za Slovenijo, so nam dejali, da lahko uporabniki popravljeno
kartografijo z delujočim TMC-jem pričakujejo zgodaj jeseni.
Srečko Trgle, odgovorni urednik pri RSI, priznava, da niso hiteli z obveščanjem proizvajalcev
naprav o TMC-ju v Sloveniji, saj so za prvo polovico leta predvideli poskusno delovanje. Prepričan
pa je, da bo novost, ko bo širše dostopna, pripomogla k varnejši in pretočnejši vožnji slovenskih
voznikov.
Kako deluje?
Operater (RSI) zbira podatke o stanju na cestah prek telefonskih klicev ali sporočil
Darsovega prometno-informacijskega portala. Operater dogodek vnese v posebno aplikacijo, ki prek
radijskih valov oddajnikov RTV pošlje informacijo o dogodku navigacijskim napravam v bližini
dogodka. Informacija se v obliki grafičnih in tekstovnih oznak pokaže na zaslonu naprave in voznika
s tem opozori na nepredviden dogodek. Uporabnik informacijo vedno bere v jeziku naprave, ne glede v
kateri državi se nahaja.
Intervju:
Laszlo Heckenast (Direktor TrafficNava)
Kako dobro so slovenske ceste pokrite z mrežo lokacijskih točk?
Trenutno je v tabeli 2541 točk in 370 različnih cest, vključno z vsemi avtocestami,
primarnimi in sekundarnimi cestami ter številnimi manj pomembnimi cestami. Ljubljana in Maribor sta
tudi že dobro pokrita, prav tako so v tabelo vključeni vsi mejni prehodi. Skupno je tako pokritih
že okoli 4.500 kilometrov cest, vsako leto pa bomo dodali nove točke. Pokritost določenih cest bo
odvisno od izkušenj, ki jih bomo dobili v prvem letu delovanja.
Bodo morali slovenski uporabniki za servis TMC v prihodnosti plačevati?
Ne, TMC v Sloveniji je za uporabnike zastojnski servis, potrebujejo le ustrezno napravo, ki
podpira sprejem TMC signala.
Trenutno TMC v Sloveniji sprejemajo le naprave enega proizvajalca. Kdaj se bodo pridružila
tudi druga, večja imena?
Za sprejem TMC-ja morajo proizvajalci navigacijskih naprav sprejeti kopijo lokacijskih tabel,
za kar morajo z našim podjetjem podpisati sporazum. Odprti smo prav za vse proizvajalce in trenutno
se res že pogovarjamo z nekaterimi velikimi igralci na trgu. Kdaj pa bodo njihove naprave
sprejemale slovenski TMC signal, je odvisno od njih.
Kako to, da so se slovenski partnerji v projektu odločili za vaše usluge?
Kratek odgovor bi bil, da nobeno drugo podjetje še ni razvilo lokacijske tabele za Slovenijo,
ki bi imelo potrebni certifikat TISA foruma, svetovnega koordinatorja za TMC servis. TrafficNav ima
piroke izkušnje ne samo pri lokacijskih tabelah, za katere imamo certifikate v petih evropskih
državah, temveč je tudi uspešen lanskoletni zagon TMC-ja na Madžarskem dokazal, da lahko podobno
storimo tudi v Sloveniji. Prav tako imamo zelo dobre odnose z obema največjima proizvajalcema
kartografije – Navteqom in TeleAtlasom, zato bo slovenska lokacijska tabela zelo hitro
omplementirana v njihov sistem.
Odločilen razlog pa je verjetno tudi v tem, da TrafficNav ni zahteval nikakršne finančne
pomoči niti od slovenskih partnerjev, niti od slovenske države, niti od EU. Z Radiem Slovenia
International sodelujemo že kar nekaj časa, zato je projekt še toliko lažje.
83
ogledov
TMC od jeseni le za redke
Slovenija je končno dobila TMC, vendar ga trenutno ne more uporabljati še skoraj nihče. Širšemu krogu lastnikov navigacijskih naprav bo na voljo od jeseni dalje.