So velika mesta, v katerih so kolesa samo za to, da jih kradejo. In so velika mesta, v katerih so kolesa za to, da se jih vozi in pri tem uživa.
V ZDA poskušajo ljudi prepričati, da lahko tudi v mestu sedejo na kolo, v Evropi urbanisti delajo
načrte in imajo v mislih kolesa. V skandinavskih mestih je kolo že nekaj časa najbolj zaželeno
prevozno sredstvo in tudi drugje vedno več ljudi po mestih kolesari. Ravninska mesta, ki imajo
urejene in povezane kolesarske steze, so za kolesarje zadetek v polno. Kje torej lahko upate na
zelo prijetno kolesarjenje? Pet velikih kolesarjem prijaznih mest se predstavi!
New York. V New Yorku kolesarji za začetek potrebujejo res zelo debelo
ključavnico, nato pa sledi vožnja v hitrem tempu, ki jo spremlja kričanje, preklinjanje, pljuvanje
in delanje opolzkih gest! Zakaj je potem New York z osmimi milijoni prebivalcev sploh med
kolesarjem prijaznimi mesti? Ker se zelo trudijo, da bi izboljšali kolesarsko infrastrukturo. Do
leta 2009 bo v mestu urejenih več sto kilometrov novih kolesarskih stez, vsako leto vzpostavijo
veliko "parkirišč za kolesa" ... Tudi zato po ulicah Velikega jabolka vsak dan drvi in poskuša
preživeti približno 130 tisoč kolesarjev. Največje težave ostajajo kraje koles in (ne)varnost v
prometu.
|
V Berlinu si kolo izposodite vsaj za en dan. © iStockphoto
|
|
Berlin.
Nemška prestolnica je nekaj posebnega – število avtomobilov na
prebivalca je v Berlinu nižje kot marsikje drugje v Evropi. Od 3,4 milijona Berlinčanov jih ima
pločevinastega štirikolesnika manj kot polovica. Kolo je torej nujno prevozno sredstvo (v zadnjem
desetletju naj bi se število rednih kolesarjev podvojilo) in mestne oblasti vlagajo v kolesarske
steze in druge nujnosti, ki jih potrebujejo kolesarji. In ker ima Berlin veliko zelenih površin, je
kolesarjenje v mestu tudi prijetno. Predlog: kolesarite po poteh Berlinskega zidu. Nova kolesarska
steza sledi nekdanjemu zidu, simbolu hladne vojne. Videli boste piščančje farme, konjske hleve,
razkošne vile in še marsikaj.
Barcelona.
Podobno kot New York je tudi Barcelona kozmopolitansko mesto, kjer
želijo zmanjšati število avtomobilov na cestah. Zato kolesarsko infrastrukturo gradijo oziroma
urejajo zelo hitro. Naredili so tako imenovani zeleni prstan okoli mesta ter vzpostavili mestno
izposojevalnico koles – kolo si kdorkoli lahko izposodi v eni od približno stotih
izposojevalnic in ga pusti v katerikoli drugi. Tudi tatovi koles jih bodo dobili po prstih –
gradijo se podzemne kolesarske garaže.
|
Kolesarski Amsterdam v Evropi nima tekmeca! © iStockphoto
|
|
Köbenhavn.
Danska prestolnica, v kateri je, glede na številne raziskave, življenje
zelo prijetno, je mesto koles. Kolesarske steze so ločene od glavnih prometnic in gost kolesarski
promet na njih urejajo prometni znaki. Skoraj vsi Danci imajo doma kolo, sicer pa ne manjka
izposojevalnic. Kjer se kolo dobi brezplačno! Za tiste z usnjeno zadnjico: iz Köbenhavna se lahko
po urejenih kolesarskih poteh odpeljete v Berlin. Razdalja? Malenkost – okoli 630 nepozabnih
kilometrov. A kolesarski turizem tudi v tem delu Evrope cveti!
Amsterdam.
Brez dvoma evropska kolesarska prestolnica! V "severnih Benetkah", ki
jih prepredajo kanali in ozke ulice, ni veliko prostora za avtomobile. Zato se menda kar 40
odstotkov prometa "zgodi" na kolesih. Pedala poganjajo vsi – policisti, mamice z dojenčki,
babice, politiki ... Kolesa imajo prikolice za otroke in pse, v trgovinah je ponudba torb za na
kolo ogromna, kolesa, velikokrat polepšana s cvetjem, so priklenjena ob kanalih ... A na veliko
koles preži tudi veliko tatov. Pazite še, da ne zapeljete v tračnice tramvaja! In ko se naveličate
mesta ... Idilična Nizozemska je prepredena s kolesarskimi stezami. Vozili boste mimo krav, konjev,
pujsov, gosi, zajcev ... Če ste slučajno že pozabili, kakšni so!