Svet
187 ogledov

Ste naveličani stanja v prometnih zamaških?

zastoji kolone ceste
1/4
Saša Despot
Lani so na svetu izdelali 96 milijonov novih vozil. Od tega jih je na evropske ceste zapeljalo 22 milijonov. Kar pomeni vse večjo koncentracijo prometa predvsem v urbanih okoljih in hkrati tudi večjo verjetnost nesreč. A z inteligentnimi transportnimi sistemi in omrežno tehnologijo 5G, bodo težave v prometu bistveno manjše.

Samo v Sloveniji se je število avtomobilov v zadnjih 20 letih skoraj podvojilo. Statistika je zgovorna: 95 odstotkov slovenskih gospodinjstev ima vsaj en avto, 60 odstotkov dva ter kar 25 odstotkov vsaj tri avtomobile.

Kljub veliki gostoti prometa je v primerjavi s preostalimi evropskimi državami pretok informacij, vse od nastanka določenega dogodka do prometno-informacijskega centra in nazadnje do končnih uporabnikov, hiter. Govorimo o sekundah, ne o minutah. Zato lahko danes veliko bolje načrtujemo svojo pot kot pred leti. Če upoštevamo pomemben nasvet seveda: "Preden se odpravite na pot, preverite stanje na cestah".

Načrtovanje poti v realnem času

A kljub vsemu nas še vedno presenetijo nepričakovani zastoji in ko se enkrat ujamemo vanje, je prepozno. Na cestah se, če gledamo na splošno, namreč nenehno dogajajo nepredvidljivi dogodki, ki jih trenutno lahko nadzorujemo le v določeni meri. Z mobilno tehnologijo in omrežji pete generacije pa bo načrtovanje naše poti še natančnejše in lažje, saj bomo o ustreznih obvozih tudi v primeru izrednih dogodkov ali pretirane gneče obveščeni nemudoma. Vse več povezanih naprav, ki bodo učinkoviteje komunicirale med seboj, bo tako bistveno izboljšalo varnost ter pretočnost prometnih tokov.

Zastoji v Ljubljani. | Avtor: Nik Rovan Nik Rovan

In tehnologija 5G bo pri tem ključna. Saj prav njene lastnosti ter značilnosti omogočajo učinkovito povezovanje ter komuniciranje številnih senzorjev in naprav v prometu, od tistih v vozilih do pametne prometne infrastrukture, kot so semaforji in prometni znaki.

Enotni omrežni protokoli

Pri 5G bo z uporabo optimizirane strojne opreme in pametnejših omrežij hitrost prenosa podatkov dosegala do 20Gps z zgolj 1ms zakasnitve.

To pa ni edina prednost - ob visokih hitrostih prenosa podatkov sta tukaj še manjša zakasnitev (velika količina obdelave podatkov z minimalno zamudo) ter sposobnost povezovanja ogromnega števila naprav hkrati v isto omrežje. In če so današnja brezžična omrežja, Wi-Fi, RF-Mesh, ZigBee, Z-Wave, Wi-SUN in LoRa, mešanica različnih protokolov, zato se pogosto ne »razumejo« med seboj, kar za prometne ter logistične aplikacije predstavlja precejšnjo težavo, bomo s prihodom 5G dobili enotno omrežje, ki ga ureja skupni sklop pravil ali politik. Kar bo tudi omogočilo nemoteno oddajanje in sprejemanje informacij vozilom med potovanjem ter različnimi dostopnimi točkami in s tem v realnem času zagotavljalo celovito preglednost vseh transportnih sistemov. Tako že nastajajo nove aplikacije, ki bodo s pomočjo tehnologije 5G še izboljšale pretočnost prometa, poskrbele, da se izognemo zastojem, naša pot do cilja pa bo varnejša in udobnejša, brez nepotrebnega čakanja in nejevolje.

zastoji kolone ceste | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Varnost ter zanesljivost

Tehnologija 5G, z učinkovitim in zanesljivim zbiranjem podatkov o prometu, bo torej omogočala pretok ključnih informacij za uspešno ustvarjanje cestnih zemljevidov v realnem času. Enako pomembnih za voznike, ki se šele odpravljajo na pot, kot za tiste, ki se pravkar približujejo območju z neugodnimi razmerami, ter jim omogočila, da po potrebi preusmerijo svoje potovanje ali jih na avtocesti opozorila na nihanja hitrosti v koloni ter ohranjanje stalne razdalje.

Vse to pa je le nekaj primerov večje varnosti in zanesljivosti, ki ju lahko v prometu pričakujemo s prihodom tehnologije pete generacije. Omogočila bo tudi nemoteno komunikacijo ter medsebojno sodelovanje med vozili in prometno infrastrukturo. Kar bo pomenilo, da se bodo semaforji ali osvetlitev cest lahko dinamično prilagajali prometnemu toku in naravnim razmeram ter s tem prav tako prispevali k zmanjšanju nepotrebnih zamud in bistveno večji pretočnosti, tehnologija 5G pa bo odgovornim omogočila tudi, da na preobremenjenih cestah ukrepajo hitreje. V New Yorku denimo, kjer so že pred leti ugotovili, da povprečna hitrost vozil ni višja od 14 kilometrov na uro, so s 5G že uvedli pametni prometni sistem, s katerim jim je uspelo zmanjšati zastoje in kar za 20 kilometrov na uro dvigniti povprečno hitrost vožnje po mestu.

Vse to pa postavlja temelje za vrsto infrastrukturnih napredkov, ki bi lahko ceste v prihodnosti spremenil v povsem drugačen, varnejši kraj. 125 let po preizkusu prvega vozila na cesti, se je naša vožnja v prihodnost tako šele prav začela.

 
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.