Avto
50 ogledov

Jankovićeva farsa z zelenim taksijem

Taksi Dejan Mijović
Ljubljana išče ponudnika taksi službe, ki bo po strogem središču mesta potnike prevažal v "ekoloških" vozilih. A v županovi razlagi ekologije nekaj precej smrdi, da bi "najlepše" mesto lahko postalo tudi "najčistejše."

Včeraj so v prostorih Mestne občine Ljubljana odpirali prejete ponudbe, ki so prispele na javni razpis za izbor "avtotaksi prevoznika za opravljanje prevoza s štirimi avtotaksi okolju prijaznimi vozili na območjih za pešce." 

"Najlepše mesto na svetu," kot v nastopih pred mikrofoni pogosto omenja prestolnico njen župan Zoran Janković, se je odločilo, da bi v strogem središču mesta zagotavljalo "eko" prevoz, s katerim naj bi pripomogli k boljši kakovosti zraka. Med drugim mora biti vsaj eno vozilo prilagojeno vožnji invalidskega vozička, vsa pa tudi za prevoz otrok na ustreznih sedežih.

V oči pa so zbodla določila tega razpisa, saj so pripravljalci termin "eko" vzeli v zelo širokem razponu. Pogoji pravijo, da mora avtomobile gnati vodik, stisnjeni zemeljski plin, električni pogon ali hibridni pogon, kar naj bi zagotavljalo ustrezno ekološkost, a po drugi strani je dovolj, če avtomobil z nominalno porabo ne presega petih litrov na 100 kilometrov in da v zrak ne izpusti več kot 110 gramov CO2 na kilometer. Ta meja pa je za današnji čas že vse prej kot ekološki standard, če vemo, da ogromno tudi srednje velikih vozil brez težav dosega (tovarniške) izpuste pod 100 grami in da je povprečje izpustov vseh novih vozil na evropskem trgu (vključeni suvi, velike limuzine in športniki) le okoli 130 gramov CO2/km. Teoretično bi torej lahko razpisu povsem ustrezal celo kakšen dizelski hibrid, denimo 4,8 metra dolgi peugeot RXH, čeprav je jasno, da dizelski motor v območje s pešci ne sodi, pa čeprav zmore hibridni pogon (zelo) kratek del poti prevoziti le na elektriko.

Ker je v pogojih tudi navedeno, da lahko vozila žene stisnjen zemeljski plin (CNG/metan), ne pa tudi utekočinjen naftni plin (LPG), se zastavlja vprašanje, ali ni pogoj zapisan v korist polnilnice metana ob LPP in nekaj redkih proizvajalcev vozil, ki ta vozila imajo v ponudbi. Malo je namreč verjetno, da bi posamezni interesent šel naknadno predelovati vozilo na CNG, po drugi strani prav vozila na CNG med omenjenimi tipi pogona dosegajo najvišje vrednosti izpustov.

Če bi Jankovićevi res želeli čistejše mesto ... 

"Za stroge centre mesta je edina prava izbira za taksiste lahko le električno vozilo, še posebej če je manjših mer in so na voljo ustrezne polnilnice," je za zurnal24.si dejala Angela Pisanu, urednica revije Green Fleet Magazine iz Velike Britanije. Pri tem je opozorila na zgled Londona, v katerem je tamkajšnji župan Boris Johnson letos začel uresničevati drzen načrt, po katerem bo strogo središče Londona postalo "ultranizkoemisijska" cona. Transport v britanski prestolnici namreč kar v 80 odstotkih prispeva k onesnaženosti tamkajšnjega zraka, od tega njihovi tradicionalni taksiji na dizelski pogon izpustijo tretjino vseh emisij.

Po novem pa bodo po središču mesta lahko vozila le takšna vozila, ki jih bo gnal brezemisijski pogon, to pa so praktično le električna vozila in priključni hibridi. V ta namen že razvijajo nov tip taksija, do leta 2018 bo v mestu kar 6.000 polnilnic.

Tudi v Barceloni že vozi obsežna flota zgolj električnih taksijev.

"Rad bi spoznal voznika taksija, ki se mu izplača ..."

"Na takšne razpise se ne prijavljam," nam je dejal Danilo Tovornik, vodja ene izmed uveljavljenih ljubljanskih taksi družb, ki je v preteklosti iskal tržno nišo prav pri ekološko ozaveščenih strankah, saj je imel v svoji floti nizkoemisijska hibridna vozila toyota prius, a je odprodal vsa, razen enega. "Trenutno ni v Ljubljani nobene spodbude v smeri, da se nižji izpusti izplačajo. Odkar je MOL omejil ceno za prevožen kilometer na 1,5 evra, je nemogoče poslovati rentabilno z vozili, ki so ekološko sprejemljivejša, a zahtevajo tudi več vložka. Rad bi spoznal voznika, ki se mu izplača voziti v takšnem vozilu," pravi Tovornik. "Trenutna ureditev taksi službe v Ljubljani spodbuja vožnjo starih izrabljenih avtov, ki pa ne morejo nuditi potrebnega udobja stranki. Če je ta pripravljena plačati več in če je pripravljena plačati za naravi prijaznejšo vožnjo, zakaj ji to ni omogočeno?," Tovornik opozarja na dvolično politiko mestnih oblasti.

Če bi se še enkrat odločil za model ekotaksi službe, potem pravi, da bi šel gotovo v nabavo električnega vozila. A ne ob trenutni državni in mestni ekopolitiki.

Komentarjev 2
  • Igor Đukanović 19:12 24.september 2014.

    Tudi v Mariboru imamo podobne cirkuse. Dobili smo štiri nove "ekološke" mestne avtobuse. Vozijo na okolju prijazen plin. A niso več povsem novi in ga porabijo zelo zelo veliko... Oddajajo več ogljikovega dioksida v zrak kot najnovejši dizelski avtobusi. Ker ...prikaži več Ker ob tem poslušamo reklame, da bomo kmalu dobili tudi električne avtobuse, me začenja resno skrbeti... :(

  • Pepe007 13:55 24.september 2014.

    Mesto dirigira ceno storitve neki dejavnosti? Narobe svet...Če mesto ugotovi, da je neka dejavnost profitabilna za nek znesek, grdi zasebniki pa računajo več, potem seveda ustanovi javno podjetje in mastne dobičke podjetja preusmerja v proračun občine za delo novih ...prikaži več projektov v dobro občanov.