Avto > Na Štrom
35678 ogledov

Narobe svet: obdavčitev električnih avtomobilov

Tesla polnilnica MatijaJanežič
V ameriški zvezni državi Teksas delajo marsikaj drugače kot drugje po svetu. Zvezna država, ki se lahko pohvali tako po veliki proizvodnji fosilnih goriv, kot tudi alternativnih virov energije, je uvedla dodatni davek na električne avtomobile.

Teksas je država nasprotij, saj naftna industrija, ki cveti tudi zaradi povečanega povpraševanja iz Evrope zaradi ukrajinske vojne, stopa v korak z vse bolj pomembnimi sončnimi in vetrnimi elektrarnami. Po drugi strani so enako zaželeni veliki poltovornjaki z motorji V8 kot tudi tihi električni avtomobili. Celo Teslin šef Elon Musk je v Teksasu zgradil eno od svojih gigatovarn, iz katere bo kmalu začel prihajati cybertruck.

Zato je nekaj nenavadnega, da prav iz Teksasa prihaja novica, da niso le ukinili subvencij za širitev električnih vozil, ampak so električne avtomobile s 1. septembrom celo udarili z novim davkom na električne avtomobile, ki mu preprosto rečejo "EV tax".

rafinerija Teksas | Avtor: Epa Rafinerija v Teksasu. Epa

Zakon, ki so ga sprejeli maja, namreč določa, da novi lastnik ob nakupu električnega vozila plača davek v višini 200 dolarjev, potem pa mora še vsako leto ob registraciji odšteti enako vsoto. Ob nakupu in prvi registraciji električnega avtomobila mora tako novi lastnik električnega avtomobila plačati 400 dolarjev dodatnega prispevka.

Medtem, ko se ameriški lastniki električnih avtomobilov pritožujejo nad novim prispevkom, je razmeroma nizka obdavčitev precej dobro utemeljena. Vozniki električnih avtomobilov naj bi z njo vsaj deloma pokrili stroške obnove cest in prometne infrastrukture. Temu je namreč namenjen del prispevkov, ki jih vozniki avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem plačajo ob nakupu vsakega litra goriva.

Časopis Texas Tribune poroča, da so višino posebnega davka izračunali na osnovi izgub, ki jih država Teksas na leto utrpi na vozilo brez bencinskega ali dizelskega motorja. V resnici tudi ne gre za zelo veliko denarja, saj so električna vozila v prodaji novih vozil lani dosegla manj kot pol odstotka.

V Tokiu na razstavi tehnoloških novosti so bila predstavljena električna vozila. | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

Potencial takšnega davka, če bi ga uvedli, bi bil v Evropi veliko večji, saj so deleži električnih vozil že v marsikateri državi precej višji, po letu 2035 pa naj bi tako ali tako prodajali le še električne avtomobile. Širjenje električne mobilnosti marsikje že najeda državni proračun. Kot so izračunali pri Deutsche Bank, država na račun subvencij in trošarin izgubi okoli 23.000 evrov na vozilo. Če se električni avtomobil uporablja v službene namene, je izguba še večja.

V Evropski uniji zato prihaja do iniciativ, da bi tako imenovan "bencinski tolar" pretvorili v uporabnino, ki bi jo lastnik avtomobila plačal na vsak prevoženi kilometer. Mednarodni forum za promet ITF predlaga pristojbino za vsa vozila, vključno z električnimi.

Obstajajo sicer tudi predlogi, da se vozila obdavči glede na ogljični odtis, vendar pa pri tem hitro naletimo na težave. Pri bencinskih in dizelskih avtomobilih ogljičnega odtisa ni težko izračunati na podlagi porabe, pri električnih avtomobilih pa je ta zelo odvisen od načina proizvodnje elektrike, ki jo porablja. Zato pri forumu pravijo, da je smiselna in praktična le obdavčitev na prevoženi kilometer.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 9
  • Kmodri 19:47 17.september 2023.

    Slovenska gospodinjstva plačujejo za električarje!

  • Avatar MuškaKokoš
    MuškaKokoš 13:26 17.september 2023.

    Čisto preprosto je,ne mislit da bo še kaj zastonj,vedno se nekaj da samo da zadeva zalaufa,pol pa konec veselja.Zato pa delajo na tem da bo elktrika draga,kar je že pa še bolj bo.Ni problem reveža nasitit ampak bogataša.

  • Boris 11:06 17.september 2023.

    Shema je preprosta: za prehod je treba kupit karto, za karto je treba zbrat denar, in evo, pobira se denar. Tako ali drugače. Tu in tam. Zraven pa seveda še malo zase.