Slovenija > Črna kronika
308 ogledov

Vozniki v meglo in nesrečo divjali z visokimi hitrostmi

Nesreča na primorki
1/16
PGD Postojna
Reševalci še vedno podoživljajo sobotni množični trk vozil na avtocesti pri priključku Nanos, v katerem so umrle štiri osebe. Vozniki v gosto meglo pripeljali tudi z najmanj dvakratnikom dovoljene hitrosti. Na izjemno usklajeno delovanje reševalnih enot je senco vrglo dejstvo, da so reševalci z vožnjo po še ne docela zaprti drugi polovici AC tvegali življenja.

"Ekipe so delovale zelo usklajeno," nam je pred razbitanimi več deset avtomobilov na postojnski bazi AMZS pripovedoval Blaž Turk, poveljnik gasilske poklicne enote iz Sežane. Ob ogledu dveh avtomobilov, v katerem je prišlo do najhujših posledic, sta se mu vidno zatresla glas in pogled, ko je podoživljal prizore, ki jim je bil priča v soboto popoldan, ko je bil tudi sam med več kot sto gasilci, policisti in reševalci. 

Nesreča je bila tiste vrste, ko je bilo popolnoma vseeno, v kakšen tipu vozila so sedele žrtve: v enoprostorcu, v malem avtu, v suvu, v vozilu glede varnosti najbolj prominentne znamke. Nalet pri visoki hitrosti pod tovornjak je več avtov zmečkalo vse do B-stebrička, drugi so imeli zadnji del potisnjen vse do voznikovega prostora. Takšnih silovitih sil ne zmore zaustaviti še tako trdna konstrukcija avtomobila. Najmanj eden od teh avtomobilov, ki se niso uspeli pravi čas ustaviti in je v njem prišlo do smrtne žrtve, je imel nameščene klasične letne pnevmatike.

Prve ugotovitve policije kažejo, da so nesrečo povzročili neprilagojena hitrost in varnostna razdalja glede na gosto meglo, ki se je na območje avtoceste pod Golim vrhom spustila okoli 14. ure. 

Predstavnik policije Mitja Palčič je pojasnil, da so policisti ugotovili osem ločenih nesreč. Prva se je zgodila, ko je voznik kombiniranega vozila - furgona, treščil v zadnji del tovornega vozila z romunskimi tablicami. Zakaj je prišlo do trka, je težko povsem pojasniti, gre pa za predel, ko se počasni pas konča in se morajo tovornjaki oziroma druga počasna vozila po vožnji prek klanca znova vključiti na vozni pas. Po prvi nesreči pa je le še pokalo ...

Skupaj 56 vozil je bilo nagrmadenih v dolžini več kot 260 metrov. Nekateri vozniki so se uspeli pravi čas ustaviti, a so nato vanje od zadaj treščili drugi. Umrl je še sopotnik v enoprostorcu italijanskih registrskih označb ter še en voznik, medtem ko je umrl tudi povzročitelj nesreče na začelju, ki je treščil v ustavljeno tovorno vozilo. 

"Ne, iz tega so še pravi čas vsi zbežali na varno," je Turk dejal na vprašujoč pogled na zmečkano gmoto, ki je bila nekoč avto. V enem od avtov je v predelu, kjer je bil nekoč prtljažnik, še vedno ždel boben. Uničen. V drugem še neodprt kovček potnikov. Pločevinka piva. CD-ji. Komplet prve pomoči ...

"Ponovila se je nočna mora"

Policisti v tem trenutku obravnavajo osem povzročiteljev nesreč, proti dvema bodo podali predlog za obravnavo na pristojno državno tožilstvo, proti dvema bodo podali kazensko ovadbo, proti dvema pa prekrškovni plačilni nalog, je pojasnil Mitja Palčič. 

Vsi, tako predstavnik policije kot reševalci, so pohvalili zelo usklajeno delovanje vseh, ki so prihiteli reševati ponesrečence, pa tudi delo v centrih za obvečanje na številkah 112 in 113, zdravstveno osebje, ki je v bolninicah in zdravstvenih domovih prevzemalo poškodovance, civilno zaščito, ki so v kratkem organizirali sprejemni center za sprejem nepoškodovanih v Razdrtem, kjer so jim nudili vso potrebno psihosocialno pomoč ... 

"Ponovila se je nočna mora," je uvodoma dejala direktorica ZD Postojna Irena Vatovec Progar, in ob tem spomnila na množično nesrečo v snežnem metežu decembra 2014 pri Postojni.

"Najtežji del je bil, da smo morali kot reševalci najprej označevati poškodovane glede na težo poškodb in se odločati, komu bomo najprej pomagali, kdo najprej potrebuje našo pomoč in kdo jo na žalost ne več," je povedala.

"Reševalci so hodili po strehah avtomobilov in razbitem steklu, včasih so iz avta štrlele le okončine," je opisovala kataklizmične razmere in dodala, da so nekateri reševalci imeli med poškodovanimi celo svoje znance.

Med ponesrečenci je bila tudi neka zdravnica, ki pa je kljub poškodbam hitela pomagati pri oskrbi ostalih. Na koncu je tudi njo odpeljalo reševalno vozilo.

Mitja Palčič | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Da so bili vsi ponesrečenci zelo hitro in ustrezno oskrbljeni, je pomagala taktika označevanja, saj je odvisno od teže poškodb prva ekipa označevala ponesrečence z trakovi različnih barv, da so lahko ekipe, ki so prihajale zadaj, hitro in ustrezno nadaljevale z oskrbo ter reševanjem. "Še danes predelujemo travme, na takšne dogodke moramo biti vsak dan pripravljeni," je opozorila in spomnila pristojne, da bi lahko bili še bolj učinkoviti z boljšo opremo. 

Na prizorišču je bilo 15 reševalnih vozil. "Vozila so bila pod in med tovornjaki, bila je zelo zahtevna tehnična intervencija za vse," je povedal vodja intervencije Primož Mavrič. Gasilci in reševalci so se sicer na klic o nesreči odzvali zelo hitro.

Nekateri vozniki zapeljali kar mimo oznak, da je AC zaprta

Izredno usklajeno in učinkovito reševalno akcijo je nekoliko zasenčilo dejstvo, da odsek avtoceste iz smeri Nove Gorice prek Rebernic do križišča Nanos ni bil popolnoma zaprt oziroma da so reševalci, ki so po nasprotni strani avtoceste hiteli na pomoč, srečali vsaj dve vozili, ki sta jim nasproti pripeljali sicer po svoji pravi strani, a se v tistem trenutku na avtocesti ne bi smeli več nahajati. 

"Tvegali smo življenja naših reševalcev," je opozoril vodja postojnske Civile zaščite Cveto Kravanja. Ulrich Zorin, vodja službe za upravljanje prometa in prometne varnosti pri Darsu, je priznal, da v danih okoliščinah celotni odsek AC še ni bil popolnoma izpraznjen. 

megla | Avtor: Saša Despot Saša Despot
"Na portalu so bila že obvestila, a dejansko je prišlo do tega, da se je promet še odvijal nekaj časa," je povedal Zorin, saj v tistem kritičnem trenutku ni bilo na voljo dovolj pristojnih služb, da bi fizično preprečili vožnjo ostalim voznikom mimo opozoril, da je AC zaprta. Da bi bili povsem varni, bi morala odsek najprej prepeljati policija, to pa bi trajalo zelo dolgo, je opozoril.

Malo pred odsekom z meglo hitrosti tudi po 180 km/h 

Nedvomno pa očitno drži eno - vozniki so močno podcenjevali nevarnost megle oziroma vožnje niso prilagodili razmeram. Na Darsu trdijo, da so po prvem opozorilu policijske patrulje že od okoli 11. ure pričeli po različnih kanalih opozarjati na meglo na odseku med Senožečami in Razdrtim.

Poleg radijev in spletnega portala PIC tudi prek elektronskih portalov nad avtocesto, ki omogočajo spremenljivo signalizacijo. Je pa tudi res, da ob tem Dars ni znižal najvišje dovoljene hitrosti. "Bilo bi nečloveško, da bi znižali hitrost na 50 km/h že toliko pred odsekom z meglo," pojasnjuje Zorin, računali so na previdnost voznikov, ki naj bi vzeli resno opozorilo z znakom o splošni nevarnosti (klicaj v trikotniku) skupaj z napisom "Megla - Fog."

In se ušteli, saj so vozniki v meglo zapeljali s prevelikimi hitrostmi. Policija je tako pri pregledu tahografov ponesrečenih tovornjakov ugotovila, da so imeli tik pred nesrečo na števcu 85 km/h, medtem ko je Dars ob naknadni analizi svojih kamer in števcev prometa ugotovil, da so bile na odseku mimo Senožeč proti Razdrtemu hitrosti tisti dan veliko previsoke glede na razmere, v nekih trenutkih celo po 180, 170 km/h.

Ko so portali pričeli opozarjati, da je prišlo do nesreče, se je hitrost nekoliko zmanjšala, a zvečer ob 22. uri znova močno narasla, je pojasnjeval Zorin. "Na voznike na žalost učinkuje le, če na portal damo obvestilo o nesreči ali pa da jih čaka radar."

Na drugi strani pa jasno velja, da je potrebno ob zmanjšani vidljivosti temu ustrezno zmanjšati hitrost. Če je vidljivost le 50 metrov, potem je najvišja hitrost lahko največ 50 km/h!

Nesreča na primorski AC | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Na tiskovni konferenci je bila znova izpostavljena pomoč nekaterih posameznikov, ki so z dajanjem signalov upočasnili in ustavili druge voznike, da se niso zaleteli. Prav tako so ostali vozniki ustrezno svoja vozila razpostavili levo in desno ter pustili vmes dovolj prostora za prihod reševalnih ekip.

Ni pa še v zavesti prakse, niti pri strokovni javnosti, da bi denimo kot v Avstriji vozniki pri vsakem zaviranju že zavili vstran. S tem bi morda lahko naredili dovolj prostora za tovornjake, ki se niso mogli pravi čas ustaviti, da so potem mečkali vse pred njimi ... Vsi v nesrečo udeleženi tovornjaki so sicer imeli dovoljenje, da se v soboto popoldan vozijo po avtocesti.

Nesreča na primorki | Avtor: PGD Postojna PGD Postojna

"Zavedamo se problematike tovornih vozil in varnostne razdalje, ter hitrosti. Vsi, ki smo pristojni za to, se s tem soočamo in v izboljšanje razmer vlagamo napore. A tudi na voznikih je, da upoštevajo opozorila pri vožnji po avtocesti," je bil kritičen Zorin, ki je napovedal, da bo celotni odsek primorske avtoceste v prihodnjih letih bistveno obnovljen, da bo s tem postal varnejši.

Že v prihodnjih mesecih pa bodo posodobili informacijske portale, da bodo lahko prikazovali tudi nova opozorila v skladu z novim pravilnikom o cestni signalizaciji. Prav dejstvo, da pravilnik začne veljati šele sredi leta, je doslej preprečeval namestitev nove opozorilne signalizacije za meglo na prilagoditev hitrosti in robnih pik, po katerih bi se lahko vozniki orientirali med gosto meglo. 

Ne stavka, varčevanje je vzelo patrulje

Bi pomagalo, če bi bilo na odseku prisotnih več policijskih patrulj? V času stavke ves nadzor poteka enako kot pred njo, torej nezmanjšano, smo izvedeli. Res pa je, da je bilo pred leti pred začetkom množičnega krčenja sredstev več patrulj oziroma so bile te bolj pogoste. "Danes boste težko videli patruljo na cestninski postaji," nam je povedal neimenovani predstavnik policije. Tako tudi ne gre računati na efekt, da bi vozniki samodejno jemali nogo s plina, če bi se bolj zavedali prisotnosti policije.

PREBERITE ŠE: 

Komentarjev 50
  • Willi Swocc 11:42 11.februar 2016.

    Kaj imajo veze table, če so norci na cesti. Tisti ki vozi 170 km/h, ne bo sploh vidu table. Kod drugo noben od udeležencev ni vozu pod 120 km/h, pol se čudijo v takem je 30 km/h preveč. Jaz bi vse kaznoval...

  • asmas 08:34 04.februar 2016.

    včeraj je bila zopet megla pa ni nihče spustil gas na tem odseku.Proti kopru je od Studenca pa naslednjih 30 km omejitev zaradi megle na 80km/h pa ni nihče peljal 80 ampak vsi čez 130.torej kdo je kriv.vozniki in upam ...prikaži več da jim kasko ne bo veljal pa ne zaradi fovšije ampak izključno da jih izuči da so škodo povzročili sami zaradi svoje objestnosti

  • asmas 08:30 04.februar 2016.

    ne balinaj,kaj bluziš o asfaltu si ga ti delal.moj prijatelj je delal kot vodja na tem odseku ko so prenavljali in ti povem da si brcnil v meglo.ravnokar sem ga poklical glede asfalta.Včraj sem se peljal na obalo in je ...prikaži več tik za počivališčem Studenec tabla"megla 30 km omejitev80 km/h"komionarji itak ne grdo dosti več.NIHČE IZMED OSEBNIH AVTOMOBILOV PA NI VOZIL PO OMEJITVI TEMVEČ KREPKO PREKO 130 jaz sem peljal okrog 90 pa so leteli mimo mene kot na grobniku.ZA TO NESREČO SO KRIVI IZKLJUČNO VOZNIKI S PREVELIKO HITROSTJO. na tem klancu je v smeri LJstalan omejitev na 100.Večkrat grem po tej cesti (3-4x na teden) in ti povem da jih zelo malo sputi gas na 100 vsi se peljejo po klancu navzdol ne glede na omejitev.Nekaj časa je bila ta omejitev celo 80km/h pa stavim da jih niti 10% ni peljalopop predpisih.Včeraj ob 17 uri je bila zopet megla in vozniki kot da jih ta nesreča ni ganila s olnim plinom navzdol.IN TO VOZNIKI SLO REG:TABLIC.bodi tiho ker ne veš kaj se dogaja na primorski AC.Najmanj