• Ned 16 do 28 °C
  • Pon 17 do 27 °C
  • Tor 21 do 24 °C
več na vreme.net

Mehanik leta: Sklopka

8 komentarjev

Tako lahko sklopki podaljšate življenje

Sklopka sicer velja za potrošni del avtomobila, a njen rok trajanja ni vezan na čas, pač pa je v precejšnji meri odvisen od načina vožnje posameznika. Z razumevanjem in pravilnim upravljanjem vozila lahko poskrbite, da bo sklopka zdržala toliko kot katerikoli drug del avtomobila.

Tomi Lajner / Ljubljana

 

Veliko voznikov povsem nevede škoduje sklopki med vožnjo, ko z levo nogo 'počiva' na stopalki.

  •  

    Znak, da je nekaj narobe s sklopko

    Najbolj očiten znak, da s sklopko napačno ravnate, je neprijeten vonj po zažganem.

Seveda se zgoraj napisano besedilo nanaša na avtomobile z ročnimi menjalniki, kjer ima voznik največ vpliva na delovanje sklopke. Ker je v osnovi naloga sklopke, da deluje kot nekakšen blažilec sil, ki nastajajo ob prenosu navora motorja h kolesom, je jasno, da je njena obraba neizogibna. Z drsenjem skrbi za gladek prenos sile s pogonske na gnano gred in se medtem počasi obrablja.

Manj drsenja, manjša obraba

Če se sklopka, oziroma njena lamelna plošča obrablja le ob drsenju, potem je jasno, da mora biti čas drsenja kar se da kratek. To pomeni, da ob kratkih postankih na klancih vozilo ni v prestavi, ampak v prostem teku. Držanje vozila na mestu z motorjem pomeni ogromno obrabo sklopke. Prav tako svoj davek zahteva počasno speljevanje na ravnem, na primer v prometni gneči, ko se vozilo premika le po nekaj centimetrov naenkrat.

Varčevanje s sklopko je smiselno le do določene mere, saj lahko z nepravilnimi navadami škodujemo preostalim komponentam pogonskega sklopa.  

Hitro ni nujno najbolje

Res je, da krajši čas drsenja sklopke pomeni tudi manjšo obrabo, a prehitro speljevanje in menjanje prestav lahko škoduje drugim komponentam motorja in avtomobila. Kot smo že omenili, je naloga sklopke delovati kot krotilec velikih sil med prenosom moči. Če tega ne stori dovolj počasi in nežno, s tem lahko povzroči poškodbe drugih komponent in s tem popravila, ki brez težav presežejo ceno menjave izrabljene sklopke.

Sindrom zaspane noge

Veliko voznikov povsem nevede škoduje sklopki med vožnjo, ko z levo nogo 'počiva' na stopalki. Čeprav razlike v dovajanju moči sicer ni čutiti, zaradi nežnega pritiska sklopka kljub temu ves čas drsi. Skoraj zanemarljivo majhna obraba sicer res skoraj ni vredna omembe, a ne, če se to dogaja ves čas vožnje. Obloga lamelne plošče se počasi ter vztrajno tanjša, z njo pa se zmanjšuje tudi uporabnost same sklopke.

Obraba sklopke je najbolj odvisna od načina vožnje in je praviloma večja med vožnjo po mestnih središčih kot na avtocestah. Še posebej pa je sklopka izpostavljena v polno naloženem vozilu in ob vleki prikolice.  

Ob prvih znakih izrabe hitro ukrepajte

Najpogostejši znak preveč obrabljene sklopke pri speljevanju z mesta je pomanjkanje občutka, da je 'zagrabila'. Takrat je izpod pokrova motorja slišati precej hrupa motorja, pravega učinka pa ni. Prav tako je očitno opozorilo za težave drugačen občutek na stopalki. Ali slednja ob pritisku brez pravega upora kar pade na pod in se ne vrne povsem na prvotno mesto ali pa je upora ob pritisku občutno preveč.

V vsakem primeru priporočamo, da se čim hitreje oglasite pri usposobljenemu serviserju, saj si boste s tem prihranili nepotrebne stroške ob morebitnih dodatnih okvarah. Neučinkovit prenos moči zaradi izrabljene sklopke pa lahko med drugim tudi občutno poveča porabo goriva, kar je še dodaten razlog za skrb za zdravje sklopke.

Vsebine, ki bi vas morda zanimale

Komentarjev (8)

Za oddajo komentarja morate biti prijavljeni!

Morda vas še zanima