Če ste voznik, morate poznati te novosti v letu 2021

Foto: Andrej Leban
Foto: Andrej Leban
Novi predpisi in novosti na naših in evropskih cestah.
Oglej si celoten članek

Kljub pandemiji življenje teče naprej. Letos so oziroma bodo v veljavo stopile številne novosti s področja vozil in voznikov. Preverili smo, kaj je novega.

Na ravni EU

Nov emisijski standard za avtomobile

Od 1. januarja 2021 morajo vsi na novo registrirani avtomobili izpolnjevati emisijski standard Euro 6d-ISC-FCM. Za čudnim imenom se skriva nova različica Euro 6d standarda.

Od doslej veljavnega Euro 6d-TEMP se razlikuje pri pogonskih emisijah, ki jih lahko vozilo oddaja med vožnjo v realnih razmerah. Odslej je dovoljen faktor odstopanja med laboratorijskim testom in tistim v realnem prometu precej zmanjšan. Euro 6d-ISC-FCM je že od 1. januarja 2020 veljal za prve tipske odobritve nekega modela, odslej pa velja za vse nove avte, ki so na trgu. Torej tudi če je motor vgrajen v model, ki je na cenikih že nekaj zadnjih let.

Proizvajalci so že pred časom začeli vgrajevati motorje, ki ustrezajo novim pravilom. Je pa novi standard pokopal tudi kar nekaj modelov, ki se jih ni več splačalo posodabljati.

Nov emisijski razred tudi za motorna kolesa

Od 1. januarja velja Euro 5 emisijski standard za kategorijo L (motorna kolesa), ki prinaša nižje dovoljene vrednosti glede po novem štirih kategorij izpustov. Proizvajalci so se na ta prehod že pripravili in Euro 4 motorjev že več mesecev sploh ne izdelujejo več, vendar pa se je zaradi lanskega koronskega leta in slabe prodaje številnim trgovcem lahko nabrala zaloga že izdelanih starejših Euro 4 modelov. Prehodno obdobje dveh let pod določenimi pogoji zato dopušča prodajo še tudi Euro 4 motociklov.

Merilniki porabe začenjajo uradno delovati

Od začetka leta morajo vsi proizvajalci Evropski komisiji redno pošiljati podatke o dejanski porabi njihovih avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil. Te podatke pošiljajo v novejše avtomobile vgrajeni števci porabe (OBFCM). Prvih pet let bo šlo le za testno fazo, v kateri želi EU primerjati dejanske podatke iz vozil s tistimi, ki jih navajajo proizvajalci na podlagi testov. Kaj bo na tej podlagi sledilo leta 2026, tudi zaradi napovedanega zasuka stran od termičnih motorjev, trenutno ni mogoče napovedati. Hkrati je vse več dokazov, da bodo emisije električnih avtov prav tako še zelo velik izziv.

Če zadnji sopotniki ne bodo privezani, bo piskalo

1. septembra 2021 se bo zaostril pogoj glede obvezne vgradnje opozorilnikov na nepripetost z varnostnim pasom. Od leta 2019 že velja, da mora imeti na novo odobren model vgrajen sistem, ki opozarja tudi na nepripetost zadnjih potnikov. Od letos pa bo to določilo veljalo za vse prvič registrirane avte, ki so na prodaj v EU.

 

Foto: Saša Despot vozniško dovoljenje

Na ravni Slovenije

Novi in posodobljeni zakoni v senci priprav na predsedovanje

Na ministrstvu za infrastrukturo pravijo, da na področju vozil za leto 2021 ne pripravljajo nobenih večjih sprememb, "saj se intenzivno pripravljamo na predsedovanje Evropski uniji." Je pa na pragu sprejema v DZ in s tem uveljavitve posodobljeni Zakon o pravilih cestnega prometa, ki med drugim ureja področje e-skuterjev, znižuje nekatere kazni za prehitro vožnjo, zvišuje tiste za nepravilno uporabo mobilnikov in daje redarjem ter cestninskim nadzornikom nekatera dodatna pooblastila.

Obetajo se tudi popravki zakona o cestah s ciljem implementacije novele evropske direktive o preverjanju varnosti cestne infrastrukture, ki bo dvignila obstoječe minimalne standarde varnosti cest. Poleg tega se bo letos začelo zbiranje gradiv in začetek priprave predloga nove Resolucije o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje 2023-2032, priprava osnutka sprememb zakona o voznikih ter povezanih podzakonskih predpisov ter spremembe zakona o prekrških v delu, ki se nanaša na voznike.

Pričakujemo lahko, da bo Slovenija v svoj pravni red z zamudo končno sprejala direktivo o obvezni vgradnji DAB+ sprejemnikov v avto.

Novosti bodo tudi na področju digitalizacije cestnih prevozov blaga in evidence temeljnih kvalifikacij. 

Ministrstvo obljublja tudi nadaljevanje aktivnosti načrtovanja in gradnje na 3. razvojni osi, 3.a in 4. razvojni osi in hitri cesti Ptuj - Ormož, nadaljevanje s postopki umeščanja avtoceste Postojna - Jelšane in hitre ceste Koper- Dragonja.

Digitalna vinjeta in drugačen policijski nadzor

Ena najbolj opaznih novosti za voznike pa bo prav gotovo uvedba elektronske vinjete za vožnjo osebnih vozil po avtocestah. Uvedena bo 1. decembra 2021, rok veljavnosti letne različice bo 12 mesecev.

Že sredi januarja pa bo vpeljana prepoved prehitevanja tovornjakov na avtocesti A2 med Šentiljem in Koprom z redkimi izjemami. Prepoved bo veljala med 6. in 18. uro. 

Skupaj s policijo, notranjim ministrstvom in Darsom pa naj bi v 2021 vzpostavili tudi prve enote avtocestne policije, ki bo samostojna policijska enota za nadzor prometa na tem tipu cest.

"Praznično" Kazni so znižali precej bolj, kot so napovedovali

S policije so nam sporočili še, da potekajo aktivnosti na področju vzpostavitve sekcijskega merjenja htrosti na avtocestnem omrežju, uvedbi mobilnega tehničnega pregleda in okrepljen nadzor na regionalnih in glavnih cestah.

"Pripravljena je spremenjena zakonodaja, ki bo omogočala ponovno uporabo sistemov za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic. Dodatno se nameravamo posvetiti tudi nadzoru upoštevanja varnostne razdalje tovornih motornih vozil," še pravijo pri policiji.

Medtem bomo v letošnjem letu predvidoma že tudi velik korak naprej pri načrtovanju in izvedbi pomožnega tretjega voznega pasu na odsekih ljubljanskega obroča. Več o načrtih Darsa v 2021 TUKAJ.

Foto: zurnal24.si Vinjeta za leto 2021

Kaj bo s prodajo

Trgovci novih vozil bodo skušali normalizirati poslovanje po katastrofalnem letu 2020, verjetno tudi z nekaterimi novimi produkti in pristopi do kupcev. V letu 2021 je kljub zmanjševanju subvencij pričakovati nadaljnjo strmo rast prodaje baterijskih in elektrificiranih vozil in zmanjševanje deleža dizelskih modelov. 

Mimogrede, s 1. januarjem je začel veljati nov davek na motorna vozila, ki prinaša bistvene prihranke pri dragih modelih, hkrati pa posodablja lestvico obdavčitev glede na izpuste pri najbolj prodajanih modelih. 

Kateri novi modeli prihajajo letos v Slovenijo, preberite TUKAJ.

Po Evropi

Ja, brexit!

Združeno kraljestvo ni več članica EU. Upati je, da bo v prihodnosti sklenjen medsebojni sporazum, a do takrat bodo vsi državljani EU za vstop v nekdanjo članico po 1. oktobru 2021 potrebovali potni list, osebna izkaznica ne bo več zadostovala.

Prav tako bodite pozorni, če boste imeli nesrečo z vozilom z britanskimi tablicami. Njegov voznik mora ustrezno zavarovanje obvezno izkazati z zeleno karto. 

Češka je s 1. januarjem 2021 uvedla digitalno vinjeto in se s tem poslovila od nalepke. Lahko si jo uredite po spletu, navaja ADAC.

Pozor, odslej se vozi 30 km/h!

V Španiji po novem veljajo nižje omejitve hitrosti v naseljih, ki si jih v tem hipu v Sloveniji le težko predstavljamo. Omejitev hitrosti na cestah z označenima pasovoma za vožnjo v vsako smer je 30 km/h (prej 50 km/h). Če med pasovoma ni ločilne črte, pa le 20 km/h. Omejitev 50 km/h ostaja le pri cestah z dvema ali več pasovi v isto smer, torej le še v večjih mestih. Hkrati bodo še okrepili nadzor, ki je že doslej v Španiji izredno intenziven. Novost bodo v Španiji uvedli v prehodnem obdobju šestih mesecev.

Tudi v belgijski oziroma evropski prestolnici Bruselj je na vseh običajnih mestnih ulicah s 1. januarjem hitrost omejena na 30 km/h. Le na vpadnicah in drugih glavnih cestah ostajata omejitvi 50 oziroma 70 km/h. O podobnih ukrepih znižanja omejitev s 50 na 30 km/h zelo resno razmišljajo tudi na Nizozemskem.

V Avstriji letos digitalno vozniško dovoljenje

Naši severni sosedje so povišali kazni za prehitro vožnjo, pri najhujših kršitvah grozi 5.000 evrov minusa na bančnem računu. Bo pa severna soseda spomladi uvedla digitalno vozniško dovoljenje, kar pomeni, da bo lahko imetnik policistu ob kontroli v dokaz o vozniški usposobljenosti pomolil mobilnik, ne pa več plastične kartice, poroča Kröne. 

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 15

  • 14:43 25. Januar 2021.

    Nič ne piše, če so že zdaj poznali cone 30 ali ne. Omejitev na 30km/h po celem naselju je bedarija. …

  • 07:10 8. Januar 2021.

    Torej se novega avta v zasebni namen ne splača kupit, bolje ga je imet v najemu, ali pa starega ali …

  • 14:30 7. Januar 2021.

    1. Tovornjaki nikjer ne bi smeli prehitevati oz. sploh zapeljati na prehitevalni pas!!! 2. Vožnja po naselju 30 ali celo …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.