Športni avti so lahko takšni in drugačni. Danes se delijo predvsem na bencinske in električne. Ioniq 5 N je trenutno najboljša kombinacija obeh svetov - bestialni zvok, sunki v ledja ter 4x4 zavarjenost ob podlago na eni strani ter tisti raketni pospešek s hipno električno odzivnostjo ter možnost neskončnih računalniških nastavitev na drugi. Vse skupaj pa bistveno ceneje in uporabnejše od avtov, ki jih je sposoben ponižati.
Medtem ko je večina drugih proizvajalcev v času velikih sprememb praktično obupala nad športnimi izvedenkami svojih kombilimuzinskih modelov (megane RS, focus RS, 308 GTi, astra OPC, …) so se pri Hyundaiju kategorije zabavnih avtov lotili drugače. Za poskusnega zajca so pri športni diviziji N izbrali ioniq 5, ki je že nekaj let znamkin tehnološki 'halo' avto, pa hkrati ostaja cenovno dosegljiv širši publiki. Želeli so ga nadgraditi v nekaj, kar bo pognalo mravljince po telesu tako ljubiteljem klasičnih bencinskih specialk kot tudi novodobnih navdušencev nad nizkoemisijsko tehnologijo.
Iz garaže je zapeljala dvoživka, ki ima vse potrebno, da zadovolji oba pola in ki je pripravljena tako na neizmerno mučenje skozi zavoje dirkališč kot tudi vsakdanjega razvoza otrok. Večino časa preživi kot povsem običajen pohleven električar, od katerega ne pričakujemo nič drugega kot varne in udobne prevoze znotraj prometnega toka, sosedje pa bodo ob prihodu v ulico slišali le nežno brnenje.
Isti avto, dve osebnosti
Tako kot pri klasičnem ioniq 5 je tudi ioniq 5 N sposoben daljših poti, na katerih pride še kako prav hitro 250 kW polnjenje, ima ogromno prostora na zadnji klopi ter možnost prilagajanja velikosti sicer malenkost manjšega prtljažnika. Zelo pomemben je podatek o samozavesti tovarne glede delovanja vgrajene tehnologije: garancija je povsem enaka kot pri klasičnem ioniqu - pet let brez omejitve kilometrov.
Nato pride na vrsto divji del. Avtu so dodali strupen nižji-širši videz vključno s posebnimi usmerniki zraka, pragovi in velikimi kolesi z lepljivimi športnimi pnevmatikami, vgradili popadljive in nepopustljive zavore, posodobili toplotni menedžment vseh ključnih komponent, močno povečali pretok elektronov, prilagodili nadzor nad njihovim doziranjem iz sicer standardne baterije ter dodali nekaj gumbov na volanu.
Seveda je tudi notranjost v bojnih barvah oziroma materialih, prednja sedeža športno objemata telo, vmesnik je dobil nove funkcije, ki pomagajo pri iskanju voznikovih meja, projekcija na steklu lahko spremeni dirkaško grafiko. Da bi po žilah sprostilo več adrenalina, se iz zvočnikov lahko s pritiskom na enega od obeh volanskih gumbov N skupaj z aktivacijo vnaprej izbranih prilagoditev delovanja pogonskih komponent in krmiljenja zasliši še dirkaški zvok.
Podobne električne avte smo zadnje čase že videli in vozili. Najprej pomislim na alpine A290 na spodnji strani cenika ali pa na teslo model S plaid ali porsche taycana na nasprotni strani diapazona. A v nobenem avtu doslej ni šel proizvajalec v takšne detajle brisanja meje med fosilno in nefosilno dobo. Predvsem mislim na funkcije, za katere bi kar težko verjeli, da jih je mogoče vgraditi v električni avto - simulacija dirkaškega menjalnika ali pa z njim tesno povezan dirkaški zvok z vsemi crescendi in decrescendi sta le dve med njimi. Čeprav je za zunanjega opazovalca avto še vedno tih kot miš, v potniški kabini ioniqa 5 N poka, grgra in se trese.
Merilniki takrat spremenijo grafiko, glavno mesto dobijo vrtljaji, obvolanska naperka pa se iz stikal za rekuperacijo spremenita v ročici simuliranega menjalnika. Ob vsakem njunem dotiku umetno sune in zagrmi kot v bencinskem športniku, ali pa ob popuščanju plina bobni in pogrkava, kot tega emisijski standardi že dolgo ne dovoljujejo več.
Dodana je celo blokada vrtljajev, ko ioniq v neki točki tam nekje blizu virtualne številke 8 prekine z 'vbrizgom' bencina in začne s tresenjem moledovati po višji 'prestavi'. Zvok je mogoče izbrati v treh različnih izvedbah športnih avtomobilov oziroma dirkalnikov. Resnično, čez nekaj časa voznik že povsem pozabi, da vozi električni avto, tako dobra je računalnika simulacija bencinske specialke.
Ferrari 'vožnja mimo', neferrari cena
Stikalo s kratico NGB (N grin boost) na dosegu desnega palca omogoči še dodatni desetsekundni tornado energije, ki na zadnji in prednji elektromotor pošlje skupno za kar 478 kW (650 KM) moči in 740 Nm. Takrat je pospešek z mesta vsega 3,5 sekunde.
A kako hitro je to? Poravnano s pospeškom nekajkrat dražjih ferrarija purosangue ali aston martin vantagea. Manever prehitevanja počasnejših udeležencev v prometu se zaradi takojšne razlike v hitrosti zakonsko lahko okarakterizira kot 'vožnja mimo.' Na zaslonih so še štoparice, merilnik G pospeška, merilniki temperature motorjev in baterije, vse z namenom, da se voznik čim bolj zlije z delovanjem svojega stroja.
Podatki o vozilu (hyundai ioniq 5 N)
Pogon: električni, 4x4, 800 V arhitektura
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 4.715 x 1.940 x 1.585; 3.000
Prtljažnik v litrih: 480 - 1.540
Moč in navor: 478 kW (650 KM), 770 Nm
Zmogljivosti: 260 km/h, pospešek 3,5 sek od 0 do 100 km/h
Baterija: 84 kWh (neto)
Največja moč polnjenja: 11 kW (AC)/260 kW DC
Poraba na testu (kombinirana): 23 kWh/100 km
Cena vozila: 76.660 evrov
Ne le v ravni črti, ioniq 5 N je zelo hiter tudi med zavoji. Kljub masi prek 2,1 tone je elektronsko nadzorovano podvozje izjemno zmogljivo, natančno prenašanje in odvzemanje moči na posamezna kolesa pa v dobršni skorajda izniči občutek pod- ali prekrmarjenja. Veliko vlogo pri tem imajo pnevmatike, serijsko so nameščene 21-palčne Pirelli P Zero.
Tistim, ki jim denarnica ali srce to dovoljuje, se jih lahko lotijo uničevati s programom za driftanje, ki je prav tako vgrajen v ioniqovo čipovje. V tem primeru je pogonska moč maksimalno speljana na zadnji kolesni par, avto pa vozniku s prilagoditvijo ostalih nadzornih sistemov olajša zdrs in drsenje zadka.
Volan je zelo natančen ter večstopenjsko nastavljiv glede trdote, a spet ne neposredno informativen. Šibka točka ioniqa 5 N je tako kot pri civilni izvedenki velik rajdni krog, ki je posledica kar trimetrske medosne razdalje s kratkimi previsi.
Tako kot pri civilnem ioniqu je tudi v N izvedenki na voljo še veliko drugih pomagal in funkcij za povečanje udobja. Med zelo uporabnimi se mi zdi kamera namesto vzvratnega ogledala, kot najbolj nujna doplačilo pa tisto za digitalni ključ. Fizični 'jajček' s ceneno gumeno prevleko je glede občutka kakovosti zelo nasprotna slika avta, ki ga odklepa.
Ena najboljših lastnosti ioniqa 5 N je cena. Ob vseh zmogljivostih in udobju, ki jih omogoča, zanj ni treba prodati stanovanja. Za 77 tisoč evrov boste zaman iskali zmogljivejše avte - tako na fosilni kot nefosilni strani.
Palce visoko v zrak za ta avto.
Strokovnjak Leban?? A za ta gromozanski denar ponujajo to grdo skropucalo? Notranjost spet katastrofalna. Govorite in kažete zgolj neke malenkosti. …
Zakaj Rimacu ne gre? Športni avto brez glasa je kot pička brez gretja!