Je res treba hkrati zamenjati vse štiri zavorne ploščice?

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Scenarij je pogost in nenaden. Približujete se križišču in pritisnete na zavore, iz katerih se zasliši presunljivo cviljenje. Avto odpeljete na servis, kjer vam povedo, da je treba zamenjati vse štiri zavorne ploščice. Je to res nujno ali je dovolj, če zamenjajo le dve?
Oglej si celoten članek

Kolutne zavore so v teoriji zelo preproste. Hidravlični tlak iz zavornih vodov preko batov potisne zavorne ploščice na čeljustih na zavorne kolute, sila trenja upočasni kolesa in avtomobil se nazadnje ustavi.

Vendar pa ploščice pri tem opravljajo izjemno delo, zato servisne delavnice strankam običajno svetujejo menjavo vse štirih zavornih ploščic hkrati. Pri tem ne gre za nikakršno trgovsko zaroto, ampak se vse štiri ploščice hkrati zamenja, da bi se zagotovilo uravnoteženo zaviranje in enakomerno obrabo ostalih komponent, denimo zavornih kolutov. Na dolgi rok je zato to lahko celo bolj gospodarno.

Foto: Profimedia zavore

Vendar pa je res tudi, da menjava vseh štirih zavornih ploščic ni vedno nujna. Večina avtomobilov hitreje izrabi prednje ploščice, saj nanje med zaviranjem deluje večja sila. Mehaniki zato pravijo, da je tudi menjava zgolj prednjih ploščic običajno povsem sprejemljiva, pomembno pa je, da se hkrati zamenja obe ploščici na isti premi, saj se s tem ohrani simetrija zaviranja in obrabe. Simetrija se sicer podre le ob divjem menjavanju voznih pasov in eratičnem zaviranju, česar pa večina voznikov ne počne.

Če imajo torej ploščice na zadnji premi še dovolj obloge, je smiselno menjati le prednji ploščici, saj se s tem prihrani nekaj denarja, ne da bi ogrozili varnost zaviranja. Ko je večina avtomobilov zadaj še imela bobnaste zavore, se tudi ni obravnavalo obeh prem hkrati.

Večina delavnic sledil pravilu 80 odstotkov. To pomeni, da zavorne ploščice večinoma menjajo tedaj, ko je na njih ostalo še približno 20 odstotkov tornega materiala in se še ne zajedajo v kolut. Navadne zavorne ploščice ob normalni uporabi zdržijo od 50 do 60 tisoč, keramične pa od 80 d0 100 tisoč kilometrov, na hitrejšo obrabo pa lahko vplivata agresivna vožnja in vožnja s pogostim ustavljanjem.

Foto: Profimedias zavore

Menjava zgolj prednjih zavornih ploščic je torej povsem dopustna in vsekakor je to bolje, kot da se ne stori nič. Vožnja z izrabljenimi zavornimi ploščicami namreč ni le neprijetna zaradi cviljenja zavor, ampak je tudi nevarna. Izrabljene zavorne ploščice lahko povzročijo pregrevanje zavor, zmanjša se učinkovitost zaviranja, s tem pa se poveča tudi zavorna razdalja.

Še bolj nevarno pa je, če se vozimo s povsem izrabljenimi ploščicami. V tem primeru je vožnja še bolj nevarna, saj se učinkovitost zaviranja popolnoma zmanjša, kovina zavornih ploščic pa se drgne ob kolute, ki jih uniči in razmeroma poceni zamenjava zavornih ploščic a se na koncu sprevrže v zelo drago popravilo celotnih zavor.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 8

  • 17:50 23. December 2025.

    jst imam gor še orginal žlajfe pa je avto star več kot 20 let

  • 16:57 23. December 2025.

    Simettija zaviranja se podre ob sunkovitem menjavanju voznih pasov? What??? Prednje se obrabijo hitreje…hm no v praksi se prvo zadnje …

  • 16:37 23. December 2025.

    Tudi vulkanizer vam bo povedal ob menjavi pnevmatik, da so diski na koncu ali je treba kaj zamenjati pa pojdite …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.