Pazljivo pri menjavi pnevmatik večjih dimenzij

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24 main
S strokovnjakom za pnevmatike velikih dimenzij, Francem Furlanom iz Vulkanizerstva Furlan, smo se pogovarjali o menjavi dimenzijsko velikih in zmogljivih pnevmatik, ki so vse bolj pogoste na mestnih terencih, ki jih vidimo na slovenskih cestah in tudi drugih vozilih z vgrajenimi zmogljivejšimi agregati.
Oglej si celoten članek

S popularnostjo SUV vozil dimenzijsko ne rastejo le avtomobili, ampak tudi pnevmatike na vozilih.

Danes ni nič neobičajnega, da so velika SUV vozila, ki jih imajo že praktično vsi proizvajalci, obuta v pnevmatike velikosti 20-palcev, premijski proizvajalci uporabljajo tudi 22-palčne pnevmatike, ki so po pravilu visokozmogljive, saj so tudi agregati in pogoni v tovrstnih vozilih prilagojeni za dobre pospeške, pojemke in veliko maso ter doseganje hitrosti krepko večjih od 200 km/h. Kljub temu marsikateri voznik dragega in velikega vozila še vedno varčuje, ali pa se ne pozanima, zakaj morajo tako velike pnevmatike menjavati specialisti.

Foto: Žurna24 Vulkanizer

Kaj pravi izkušeni vulkanizer? Letos bom kupil rabljeno pnevmatiko! Kaj pravi izkušeni vulkanizer?

Napake voznikov

Prav zato smo obiskali Vulkanizerstvo Furlan, iz mreže servisov Point S, kjer so specializirani tudi za velike in visokozmogljive pnevmatike, ki jih natikajo tudi vozilom, vrednim 200 tisoč evrov in več, in jih imajo s platišči vseskozi na zalogi. Opažajo tudi napake, ki jih delajo vozniki tovrstnih vozil.

Foto: Žurna24 Vulkanizer

Test resnice Kako dobre so v resnici celoletne pnevmatike?

Franc Furlan, ki vodi družinsko podjetje, opozarja: "Pri uporabi nepravilnih pnevmatik pride do težav med vožnjo. V praksi to pomeni, da avto ne pospešuje lepo oziroma enakomerno. Tudi prestavljanje menjalnika je bolj grobo, lahko pa pride tudi do črnega scenarija, ko se lahko vklopi rezervni program, ki omeji moč motorja, da prepreči poškodbo mehanskih delov." Specialist za pnevmatike opozarja, da je treba v primeru okvare zamenjati dele menjalnika, ki razporeja navor na kolesa (VTG ventil), pri čemer je cena novega ventila tudi 2.500 evrov, obnovljenega pa 1000 evrov. Opozarja tudi na pazljivost pri zamenjavi oziroma poškodbi samo ene pnevmatike, in sicer na kateri položaj jo postavi vulkanizer oziroma, ali sploh lahko zamenjamo samo eno pnevmatiko.

Foto: Žurna24 Vulkanizer

Preverjali smo Med menjavo so mu narobe namestili pnevmatike

Ko zmanjka denarja

Opažajo tudi, da večina voznikov dražjih vozil ne varčuje na pnevmatikah, saj vedo, da jim te zagotavljajo ustrezen oprijem in varnost. "So tudi izjeme, ki želijo čim cenejše pnevmatike, kar pa je posledica tega, da ne vedo, kaj to pomeni za varnost. Takšnim kupcem skušamo pomagati s svetovanjem in najti optimalno rešitev, ki bo zagotovila varnost. Običajno so to kupci, ki so izbrali starejši, a vseeno zmogljiv avto, za vzdrževanje in pnevmatike pa jim je zmanjkalo denarja."

Foto: Žurna24 Vulkanizer

Franc Furlan pogosto tudi sam na izobraževanjih, ki potekajo na dirkališčih po vsem svetu, preizkusi zmogljivost vseh vrst pnevmatike, tudi na visokozmogljivih vozilih. Največkrat testirajo v tujini na za to določenih mestih, kjer lahko preizkusijo skrajne meje pnevmatike. Vedno testirajo v pogojih, v katerih se morajo pnevmatike dokazati najbolje. Npr. zimske morajo odlično držati na snegu, ledu in na mokrem, letne pa na suhem in mokrem. Ugotovitve so včasih presenetljive. Zadnji dve sta bili majhna obraba cestne pnevmatike na dirkališču in boljši oprijem pnevmatike na mokri, kot na suhi podlagi.

Kakšno pnevmatiko kupiti?

Kakšna pnevmatika je primerna za visokozmogljiva vozila? Na primer za avto, ki ima 200 konjskih moči in več? Furlan pravi, da je odličnih pnevmatik več. Katera je ustrezna, pa je odvisno od načina vožnje in pričakovanja voznika. Pnevmatika mora biti ustrezne dimenzije, imeti mora ustrezen indeks nosilnosti ter hitrostni indeks. "Na trgu je vse več pnevmatik, ki jih že tovarna predvidi za točno določena vozila (MO – Mercedes original, * - BMW, N1 - Porsche …), kar kupcu prav gotovo olajša izbiro. Ni pa to nujno najboljša izbira, ki je odvisna od zahtev in pričakovanj," pravi sogovornik, ki nam je razložil, da je najbolj mila posledica namestitve slabih pnevmatik na vozilo hrupna vožnja in vibracije na volanu. Ostalih, bolj črnih scenarijev, je lahko veliko, posledice pa niso le materialne narave, ampak lahko nastradajo tudi nedolžni udeleženci v prometu. "Zelo zanimiva je izjava voznikov, ki pravijo: »saj vozim počasi in pazim«, nato pa za volanom istega avtomobila vidiš vnuka, ki želi iz avtomobila potegniti zadnje atome moči. Naš nasvet je vedno, ne glede na trditve voznika, naj bo pozoren, da spoštuje minimalne zahteve proizvajalca vozila o »indeksu hitrosti in nosilnosti«, kakor tudi dimenziji," pravi Furlan.

Foto: Žurna24 Vulkanizer

Vodič za telebane Znaki, kako ločiti dobrega vulkanizerja od takšnega, ki vam bo povzročil stroške

Vsak ne more menjavati pnevmatik

V vulkanizerski delavnici v Dobovi ob hrvaški meji iz leta v leto opažajo več vozil z velikimi dimenzijami pnevmatik in platišč. Sogovornik pravi, da pnevmatike v nekaterih primerih, še posebej to velja za SUV-je, ostajajo visoko profilne, pri osebnih avtomobilih pa nizko profilne. Za vse te pa navadni stroji in nekvalificirano osebje niso primerni. "Vedno več storitev opravljamo na strojih, kjer uporaba kovinskega vzvoda (montirnega železa) ni potrebna. Tako preprečimo poškodbe platišč in pnevmatik. Prav tako pa so ti stroji bolj prijazni do hrbtenic naše ekipe. Za uravnoteženje visokozmogljivih pnevmatik uporabljamo centrirni stroj, ki obremeni pnevmatiko s takim pritiskom, kot je pnevmatika obremenjena med vožnjo (cca 350 kg) in jo tudi centriramo pod obremenitvijo. Tako lahko ugotavljamo še radialne in aksialne (vzdolžne) sile in tudi morebitne nepravilnosti v zgradbi avtoplašča," odgovori Franc Furlan na naše vprašanje, zakaj danes ne more pnevmatik menjavati vsak vulkanizer.

Testiranja izvajajo na običajnih cestno homologiranih avtomobilih kakor tudi na avtomobilih (dirkalnikih), ki so prirejeni za dirkanje. Izsledke testov nato preko izobraževanj prenesejo na svetovalce, ki na osnovi pogovora s kupcem najlažje svetujejo, katera pnevmatika je primerna za določen tip voznika in vozila. S tem poskušajo preprečiti, da starejšemu vozniku z željo po udobni vožnji ne priporočijo ultra športne pnevmatike, ki bo praviloma trša in glasnejša, stranka pa bo na koncu s sicer odlično pnevmatiko na svojem vozilu razočarana. Nasprotno pa vozniku, ki se rad vozi hitreje skozi ovinke, nikakor ne morejo ponujati pnevmatike, ki je narejena za udobno vožnjo in s čim manjšim kotalnim uporom.

Dodaja še, da življenjska doba pnevmatik velikih dimenzij ni krajša od tiste manjših dimenzij. "Načeloma ne. So pa nizko profilne pnevmatike bolj podvržene fizičnim poškodbam (prehod preko udarnih jam na cesti, prehod preko robnika in podobno), kot visoko profilne pnevmatike." Prav tako je razlika v obrabi zaradi vse bolj zmogljivih in težjih avtomobilov.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 13:04 3. November 2019.

    Grega koliko ti dajo za takle EPP. Pišete o zmogljivih agregatih in hitrostih preko 200 km/h in kje lahko voziš …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.